Edytorstwo naukowe WH-FPZ-M-I-2-EdNau
Konwersatorium (KON)
Semestr letni 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bem P., Dlaczego polskie edytorstwo naukowe nie istnieje, „Teksty Drugie” 2016, nr 1, s. 151-168. 2. Bober-Jankowska M., Zasady transkrypcji, [w:] A. Naruszewicz, Dziennik podróży Stanisława Augusta na Ukrainę i do innych ziem koronnych, wyd. M. Bober-Jankowska, przy współpracy A. Masłowskiej-Nowak, Warszawa 2019, s. 212-219. 3. Budrowska K., „Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, „Pamiętnik Literacki” 3/2006, s. 109-121. 4. Chachulski T., Tekstologia (edytorstwo naukowe) jako historia literatury, [w:] Literatura dawna a współczesna humanistyka, red. K. Obremski, Toruń 2010, s. 15-36. 5. Goliński Z., Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969. 6. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975. 7. Kruszewski W., Dzieło – horyzont działań edytorskich, „Pamiętnik Literacki” 2021, z. 2, s. 119-129. 8. Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006. 9. Mitosek Z., Od dzieła do rękopisu: o francuskiej krytyce genetycznej, „Pamiętnik Literacki” 1990, z. 4, s. 393-403. 10. Prussak M., Konsekwencje założeń i decyzji edytorskich, „Teksty Drugie” 2005, nr 1-2, s. 188-197. 11. Prussak M., Zmierzch edycji krytycznych?, „Pamiętnik Literacki” 2020, z. 4. 12. Szczeglacka-Pawłowska E., Romantyzm „brulionowy”, Warszawa 2015. 13. Wójtowicz A., Narzędzia mediów elektronicznych w warsztacie edytora – próba teoretycznego rozpoznania, „Teksty Drugie” 2014, nr 2, s. 252-264. Literatura uzupełniająca: 1. Archiwa i bruliony pisarzy. Odkrywanie, red. P. Bem, Ł. Cybulski, M. Prussak, Warszawa 2017. 2. Bober-Jankowska M., Błąd czy wariant? O technikach redakcyjnych Adama Naruszewicza, „Napis” XXVI (2020). 3. De Biasi P.-M., Genetyka tekstów, tłum. F. Kwiatek, M. Prussak, Warszawa 2015. 4. Écriture = Pisanie. Materiały z konferencji polsko-francuskiej, Warszawa, październik 1992, red. J. Lichański, Z. Mitosek, Warszawa 1995. 5. Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, A. Kawecka-Gryczow, Wrocław 1971. 6. Grześkowiak R., Barokowy tekst i jego twórcy: studia o edycji i atrybucji poezji "wieku rękopisów", Gdańsk 2003. 7. Jak wydawać teksty dawne, red. K. Borowiec, D. Masłej, T. Miki, D. Rojszczak-Robińskiej, Poznań 2017. 8. Krauze-Karpińska J., Czy postawić przecinek? Interpunkcyjne rozterki wydawcy tekstów dawnych, „Nauka” 2016, t. 4, s. 125-137. 9. Kruszewski W., Rękopisy i formy. Badanie literatury jako sztuka odnajdywania pytań, Lublin 2010. 10. Pachocki D., Jeden dramat Leśmiana w dwu edytorskich przywidzeniach – problem wariantywności, [w:] B. Leśmian, Skrzypek opętany, oprac. D. Pachocki, Lublin 2016, s. 243-259. 11. Pachocki D., Nota edytorska, [w:] B. Leśmian, Skrzypek opętany, oprac. D. Pachocki, Lublin 2016, s. 261-265. 12. Pachocki D., Utwór, który nie istnieje, [w:] B. Leśmian, Zdziczenie obyczajów pośmiertnych, red. D. Pachocki, Lublin 2014, s. 131-184. 13. Starnawski J., Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1979. 14. Troszyński M., Filologia i egzystencja, [w:] tegoż, Słowacki. Poza kanonem, Gdańsk 2014. 15. Troszyński M., Nota edytorska, [w:] tegoż, Alchemia rękopisu „Samuel Zborowski” Juliusza Słowackiego, Warszawa 2017, s. 33-53. |
Zakres tematów: |
Semestr zimowy: 1. Wprowadzenie. Omówienie programu, zasad zaliczenia przedmiotu oraz kryteriów oceniania. 2. Czym jest edytorstwo naukowe, tekstologia oraz wydanie krytyczne? Pojęcia: wydanie krytyczne, tekstologia, edytorstwo naukowe. T. Chachulski, Tekstologia (edytorstwo naukowe) jako historia literatury, [w:] Literatura dawna a współczesna humanistyka, red. K. Obremski, Toruń 2010, s. 15-36. R. Loth, Utwór-tekst-przekaz, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 13-17. R. Loth, Tekstologia – edytorstwo naukowe, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 17-19. R. Loth, Edycja krytyczna i jej odmiany, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 21-33. K. Górski, Pojęcie edytorstwa naukowego, [w:] tenże, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 193-196. Edytorstwo naukowe – próba zdefiniowania. Jaka jest rola edytora naukowego, jakie ma on zadanie? Po co nam edycje naukowe? 3. Wydanie naukowe a wydania popularnonaukowe i popularne – charakterystyka, przeznaczenie. K. Górski, Kształtowanie wydań różnego typu, [w:] tenże, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 211-272. M. Prussak, Konsekwencje założeń i decyzji edytorskich, „Teksty Drugie” 2005, nr 1-2, s. 188-197. 4. Transkrypcja a transliteracja tekstu. Pojęcia: transkrypcja, transliteracja, modernizacja tekstu. R. Loth, Modernizacja tekstu, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 92-95. R. Loth, Przykłady form podlegających i niepodlegających modernizacji, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 95-117. M. Bober-Jankowska, Zasady transkrypcji, [w:] A. Naruszewicz, Dziennik podróży Stanisława Augusta na Ukrainę i do innych ziem koronnych, wyd. M. Bober-Jankowska, przy współpracy A. Masłowskiej-Nowak, Warszawa 2019, s. 212-219. J. Krauze-Karpińska, Czy postawić przecinek? Interpunkcyjne rozterki wydawcy tekstów dawnych, „Nauka” 2016, t. 4, s. 125-137. [literatura uzupełniająca] M. Troszyński, Nota edytorska, [w:] tenże, Alchemia rękopisu „Samuel Zborowski” Juliusza Słowackiego, Warszawa 2017, s. 33-53. [literatura uzupełniająca] R. Loth, Marzenie o editio ne varietur, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 17-19. [literatura uzupełniająca] 5. Transkrypcja tekstu – zajęcia praktyczne. Wiersze Adama Mickiewicza: [Snuć miłość…] i [Te rozkwitłe świeżo drzewa…] Zasady modernizacji tekstu literackiego. 6. Dzieło brulionowe a edycja - podstawa wydania, problemy tekstu kanonicznego, edycje fototypiczne. E. Szczeglacka-Pawłowska, Romantyzm „brulionowy” i kultura rękopisu, [w:] taż, Romantyzm „brulionowy”, Warszawa 2015, s. 21-61. R. Loth, Atrybucja autorstwa, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 33-38. Z. Mitosek, Od dzieła do rękopisu: o francuskiej krytyce genetycznej, „Pamiętnik Literacki” 1990, z. 4, s. 393-403. K. Budrowska, „Tekst kanoniczny”, „intencja twórcza” i inne kłopoty. Z zagadnień terminologicznych tekstologii i edytorstwa naukowego, „Pamiętnik Literacki” 3/2006, s. 109-121. K. Górski, Wybór wydania podstawowego dla ustalenia tekstu, [w:] tenże, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 89-96. 7. Kategoria błędu i krytyka tekstu - granice kompetencji edytora. Pojęcia: krytyka tekstu, błąd tekstu, koniektura, emendacja, kontaminacja, interpolacja, rekonstrukcja, lekcja, dittografia, haplografia, hipermetria, lipometria, lapsus calami. R. Loth, Krytyka tekstu, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 70-74. R. Loth, Rodzaje błędów, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 74 -82. R. Loth, Granice koniektur, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 82-84. R. Loth, Inne skażenia tekstu, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 84-89. 8. Edycje cyfrowe – perspektywy i zagrożenia. A. Wójtowicz, Narzędzia mediów elektronicznych w warsztacie edytora – próba teoretycznego rozpoznania, „Teksty Drugie” 2014, nr 2, s. 252-264. Semestr letni (kontynuacja semestru zimowego): 9. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, cz. 1. Pojęcia: aparat krytyczny, kolacjonowanie, stemma, wariant tekstu, odmiana tekstu, redakcja tekstu, redakcja zaniechana. K. Górski, Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, [w:] tenże, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 96-105. R. Loth, Aparat krytyczny, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 119-156. Czym jest aparat krytyczny i co to jest kolacjonowanie, po co się je wykonuje. Zajęcia teoretyczne na przykładzie [Te rozkwitłe świeżo drzewa…] 10. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, cz. 2. Kolacjonowanie różnych edycji/wydań jednego tekstu na przykładzie Zdziczenia obyczajów pośmiertnych Bolesława Leśmiana. Analiza wydań, jaka podstawa wydania itp., próba oceny. D. Pachocki, Utwór, który nie istnieje, [w:] B. Leśmian, Zdziczenie obyczajów pośmiertnych, red. D. Pachocki, Lublin 2014, s. 131-184. [literatura uzupełniająca] 11. Aparat krytyczny i technika kolacjonowania, cz. 3. Kazus dramatów mimicznych – kolacjonowanie Pierrota i Kolombiny oraz Skrzypka Opętanego Bolesława Leśmiana. D. Pachocki, Jeden dramat Leśmiana w dwu edytorskich przywidzeniach – problem wariantywności, [w:] B. Leśmian, Skrzypek opętany, oprac. D. Pachocki, Lublin 2016, s. 243-259. [literatura uzupełniająca] D. Pachocki, Nota edytorska, [w:] B. Leśmian, Skrzypek opętany, oprac. D. Pachocki, Lublin 2016, s. 261-265. [literatura uzupełniająca] 12. Komentarz edytorski, cz. 1 opis źródeł – zajęcia praktyczne na przykładzie Dziejby leśnej Bolesława Leśmiana. K. Górski, Komentarz, [w:] tenże, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975, s. 273-285. R. Loth, Komentarz tekstologiczny, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 156-158. B. Leśmian, Dziejba leśna, [w:] tenże, Dziejba leśna, Warszawa 1938, s. 73-91. A. Tom, Wstęp, [w:] B. Leśmian, Dziejba leśna, red. A. Tom, Warszawa 1938, s. 7-8. 13. Komentarz edytorski, cz. 2 objaśnienia, słowniki i indeksy w edycji krytycznej – zajęcia praktyczne na przykładzie Dziejby leśnej Bolesława Leśmiana. R. Loth, Inne typy komentarza, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 158-161. R. Loth, Wstępy, rozprawy, aneksy, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 161-163. R. Loth, Indeksy, [w:] tenże, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006, s. 163-168. 14. W jakim kierunku zmierza polskie edytorstwo naukowe? P. Bem, Dlaczego polskie edytorstwo naukowe nie istnieje, „Teksty Drugie” 2016, nr 1. W. Kruszewski, Dzieło – horyzont działań edytorskich, „Pamiętnik Literacki” 2021, z. 2, s. 119-129. M. Prussak, Zmierzch edycji krytycznych?, „Pamiętnik Literacki” 2020, z. 4, s. 31-43. 15. Kolokwium zaliczeniowe. 16. Omówienie prac zaliczeniowych, wystawienie ocen końcowych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co druga sobota (nieparzyste), 8:00 - 9:30,
sala 214 |
Marta Piotrowska | 14/40 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Dewajtis Nowy Gmach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.