Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy edytorskie literatury XIX i XX wieku WH-FPZ-M-II-2-PrEdL
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978.

2. Leśmian B. Dziejba leśna, oprac. A. Tom, Warszawa 1938.

3. Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.

4. Mickiewicz A., Wiersze. W podobiznach autografów [1819-1829] część pierwsza, oprac. Cz. Zgorzeslski, Wrocław 1973.

5. Mickiewicz A., Wiersze. W podobiznach autografów [1830-1855] część druga, oprac. Cz. Zgorzeslski, Wrocław 1998.

6. Pachocki D., Zagadnienia i zagadki edytorskie w rękopisach Bolesława Leśmiana, „Tematy i Konteksty” 2012, nr 2.

7. Pachocki D., Zeszyty zamiast sreber. Losy ocalonych rękopisów Bolesława Leśmiana, „Arcana” 2013, nr 4-5.

8. Prussak M., Zmierzch edycji krytycznych?, „Pamiętnik Literacki” 2020, z. 4, s. 31-43.

9. Szczeglacka-Pawłowska E., Romantyzm „brulionowy”, Warszawa 2015.

10. Troszyński M., Alchemia rękopisu „Samuel Zborowski” Juliusza Słowackiego, Warszawa 2017.

11. Troszyński M., Nota edytorska, [w:] tegoż, Alchemia rękopisu „Samuel Zborowski” Juliusza Słowackiego, Warszawa 2017, s. 33-53.

12. Zgorzelski Cz., Nad autografami Mickiewicza, „Pamiętnik Literacki” 1974, z. 3, s. 197-217.

13. Zgorzelski Cz., Wiersze. Uwagi edytorskie, [w:] A. Mickiewicz, Wiersze. W podobiznach autografów [1819-1829] część pierwsza, oprac. Cz. Zgorzeslski, Wrocław 1973, s. 147-217.

14. Zgorzelski Cz., Wstęp, [w:] A. Mickiewicz, Wiersze. W podobiznach autografów [1819-1829] część pierwsza, oprac. Cz. Zgorzeslski, Wrocław 1973, s. 5-22.

Literatura uzupełniająca:

1. Brzozowski J., Przychodniak Z., Od wydawców, [w:] J. Słowacki, Wiersze. Nowe wydanie krytyczne, oprac. J. Brzozowski, Z. Przychodniak, Poznań 2005.

2. Encyklopedia wiedzy o książce, red. A. Birkenmajer, B. Kocowski, J. Trzynadlowski, A. Kawecka-Gryczow, Wrocław 1971.

3. Mickiewicz A., Dziadów część III. Podobizny autografów, oprac. M. Prussak, Z. Stefanowska, Warszawa 1998, t. I-II.

4. Pachocki D., Jeden dramat Leśmiana w dwu edytorskich przywidzeniach – problem wariantywności, [w:] B. Leśmian, Skrzypek opętany, oprac. D. Pachocki, Lublin 2016.

5. Pachocki D., Laboratorium filologa. Rękopisy Bolesława Leśmiana. Studia przypadków, Warszawa 2020. [wybrane rozdziały]

6. Pachocki D., Nota edytorska, [w:] B. Leśmian, Skrzypek opętany, red. D. Pachocki, Lublin 2016, s. 261-265.

7. Pachocki D., Truszkowski A., Dodatek edytorski, [w:] B. Leśmian, Satyr i nimfa. Bajka o złotym grzebyku, red. D. Pachocki, A. Truszkowski, Lublin 2011, s. 97-127.

8. Pachocki D., Truszkowski A., Inedita Bolesława Leśmiana, [w:] B. Leśmian, Satyr i nimfa. Bajka o złotym grzebyku, red. D. Pachocki, A. Truszkowski, Lublin 2011, s. 87-96.

9. Pachocki D., Utwór, który nie istnieje, [w:] B. Leśmian, Zdziczenie obyczajów pośmiertnych, red. D. Pachocki, Lublin 2014, s. 131-184.

10. Pachocki D., Walizka Leśmiana. Losy ocalonych rękopisów, Lublin 2019.

11. Słowacki J. Raptularz 1843-1849, oprac. M. Troszyński, Warszawa 1996.

12. Stone R. H., Nota edytorska, [w:] B. Leśmian, Skrzypek Opętany, oprac. R. H. Stone, Warszawa 1985, s. 242-254.

13. Stone R. H., Przypisy, [w:] B. Leśmian, Skrzypek Opętany, oprac. R. H. Stone, Warszawa 1985, s. 239-241.

14. Stone R. H., Wstęp, [w:] B. Leśmian, Skrzypek Opętany, oprac. R. H. Stone, Warszawa 1985, s. 5-126.

15. Troszyński M., Filologia i egzystencja, [w:] tegoż, Słowacki. Poza kanonem, Gdańsk 2014.

16. Z warsztatu edytora dzieł romantyków, red. M. Lutomierski, M. Bizior-Dombrowska, Toruń 2008. [wybrane rozdziały]

Zakres tematów:

Semestr zimowy:

1. Wprowadzenie. Omówienie programu, zasad zaliczenia przedmiotu oraz kryteriów oceniania.

Omówienie zasad wykonania projektu zaliczeniowego.

Dyskusja: jak powinno wyglądać wydanie naukowe?

2. Dzieło „brulionowe”.

Szczeglacka-Pawłowska E., Romantyzm „brulionowy” i kultura rękopisu, [w:] taż, Romantyzm „brulionowy”, Warszawa 2015, s. 21-61.

Z warsztatu edytora dzieł romantyków, red. M. Lutomierski, M. Bizior-Dombrowska, Toruń 2008. [literatura uzupełniająca]

3. Dramaturgia Bolesława Leśmiana – historia rękopisów.

Pachocki D., Walizka Leśmiana. Losy ocalonych rękopisów, Lublin 2019. [literatura uzupełniająca]

Pachocki D., Zagadnienia i zagadki edytorskie w rękopisach Bolesława Leśmiana, „Tematy i Konteksty” 2012, nr 2.

Pachocki D., Zeszyty zamiast sreber. Losy ocalonych rękopisów Bolesława Leśmiana, „Arcana” 2013, nr 4-5.

4. Przygotowanie projektu edycji Dziejby leśnej Bolesława Leśmiana – historia tekstu, historia edycji.

5. Przygotowanie projektu edycji Dziejby leśnej Bolesława Leśmiana – założenia i cele nowej edycji dramatu.

6. Zagadnienia edytorskie w edycji wierszy Adama Mickiewicza.

Zgorzelski Cz., Nad autografami Mickiewicza, „Pamiętnik Literacki” 1974, z. 3, s. 197-217.

Prussak M., Zmierzch edycji krytycznych?, „Pamiętnik Literacki” 2020, z. 4, s. 31-43.

Mickiewicz A., Wiersze. W podobiznach autografów [1819-1829] część pierwsza, oprac. Cz. Zgorzeslski, Wrocław 1973.

Zgorzelski Cz., Wstęp, [w:] A. Mickiewicz, Wiersze. W podobiznach autografów [1819-1829] część pierwsza, oprac. Cz. Zgorzeslski, Wrocław 1973, s. 5-22.

Zgorzelski Cz., Wiersze. Uwagi edytorskie, [w:] A. Mickiewicz, Wiersze. W podobiznach autografów [1819-1829] część pierwsza, oprac. Cz. Zgorzeslski, Wrocław 1973, s. 147-217.

Mickiewicz A., Wiersze. W podobiznach autografów [1830-1855] część druga, oprac. Cz. Zgorzeslski, Wrocław 1998.

7. Przygotowanie projektu edycji Dziejby leśnej Bolesława Leśmiana – w stronę tekstu (esej interpretacyjny opracowywanego tekstu).

8. Przygotowanie projektu edycji Dziejby leśnej Bolesława Leśmiana – komentarz edytorski (opis źródeł).

Semestr letni (kontynuacja prac z semestru zimowego):

9. Przygotowanie projektu edycji Dziejby leśnej Bolesława Leśmiana – komentarz edytorski (transkrypcja tekstu cz. 1.).

10. Przygotowanie projektu edycji Dziejby leśnej Bolesława Leśmiana – komentarz edytorski (transkrypcja tekstu cz. 2.).

11. Przygotowanie projektu edycji Dziejby leśnej Bolesława Leśmiana – komentarz edytorski (aparat krytyczny cz. 1.).

12. Przygotowanie projektu edycji Dziejby leśnej Bolesława Leśmiana – komentarz edytorski (aparat krytyczny cz. 2.).

13. Przygotowanie projektu edycji Dziejby leśnej Bolesława Leśmiana – objaśnienia.

14. Przygotowanie projektu edycji Dziejby leśnej Bolesława Leśmiana – słownik wyrazów trudnych.

15. Samuel Zborowski Juliusza Słowackiego – współczesne rozwiązania edytorskie.

Troszyński M., Alchemia rękopisu „Samuel Zborowski” Juliusza Słowackiego, Warszawa 2017.

Troszyński M., Nota edytorska, [w:] tegoż, Alchemia rękopisu „Samuel Zborowski” Juliusza Słowackiego, Warszawa 2017, s. 33-53.

16. Omówienie prac zaliczeniowych, wystawienie ocen końcowych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga sobota (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 214
Marta Piotrowska 13/40 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)