Przestępczość przeciw zabytkom (przemyt, falsyfikaty, straty wojenne) WH-MU-M-I-3-PrzesZab
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2022/23
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Strona zajęć: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ayAIdK0tXmbV7Yw5r4IkJMFL6k3vrnqyS_ll0r2y6tRY1%40thread.tacv2/conversations?groupId=40700d11-9099-4b7e-9b11-b42771ed276d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
MS Teams: | Kod zespołu: 7ynvrjm |
Literatura: |
LEKTURY PODSTAWOWE: Lektury obowiązkowe: 1) (bdb) O. Jakubowski, Zjawisko przemytu dóbr kultury, "Archiwum Kryminologii", t. XXXVI/2014, s. 389-421 - otwarty dostęp w Internecie: https://ak.inp.pan.pl/index.php/ak/article/view/91/jakubowski_zjawisko_przemytu_d_7420AK2014N.pdf 2) (db) W. Ślesiński, Fałszerze, fałszerstwa i ich zwalczanie - Otwarty dostęp w Internecie: http://cennebezcenne.pl/wp-content/uploads/2017/12/CBU_2009_3-s-05-09_SLESINSKI.pdf 3) (dst) M. Obrebski, Grabież dóbr kultury w czasie II wojny światowej jako zbrodnia wojenna. Aspekty prawne (Otwarty dostęp w Internecie). P. Ogrodzki, Zagrożenie dóbr kultury przestępczością - Otwarty dostęp w Internecie: file:///D:/3.%20PPZ/Przemyt%20-%20Przest%C4%99pczo%C5%9B%C4%87%20-%20Falsyfikaty%20-%20Straty%20wojenne/Zagro%C5%BCenia%20d%C3%B3br%20kultury%20pzrest%C4%99pczo%C5%9Bci%C4%85%20-%20Ogrodzki.pdf (Referaty) 1) STRATY PRZEDWOJENNE ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie) Ewa Manikowska, Artykuł XI Traktatu Ryskiego. O Zbiorach, które nie wróciły do Polski; Hanna Łaskarzewska, Traktat ryski. Fakty i refleksje; Ewa Manikowska, Państwowe zbiory sztuki. U źródeł pierwszej państwowej kolekcji muzealnej; Katarzyna Wagner, Sprawozdanie z konferencji naukowej „POLSKIE DZIEDZICTWO KULTUROWE W SZWECJI. HISTORIA I ZABYTKI”; 2) STRATY WOJENNE ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie) NA TROPIE POLSKIEGO DZIEDZICTWA KULTUROWEGO (oprac. zbior.); Agata Modzolewska, ODZYSKANE STRATY WOJENNE; Elżbieta Przyłuska, TRUDNA SZTUKA RESTYTUCJI. ODZYSKANIE OBRAZU WNĘTRZE KATEDRY W MEDIOLANIE MARCINA ZALESKIEGO; 3) ZAGROŻENIA DZIEDZICTWA PRZESTĘPCZOŚCIĄ ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie) Magdalena Marcinkowska, REKORDOWA KRADZIEŻ; Olgierd Jakubowski, Krzysztof Osiewicz, BEZPIECZEŃSTWO MUZEÓW – ZAGROŻENIA, ZAPOBIEGANIE; Adam Grajewski, SKALA ZAGROŻENIA PRZESTĘPCZOŚCIĄ PRZECIWKO DOBROM KULTURY W 2019 R. EFEKTYWNOŚĆ DZIAŁAŃ POLICJI; 4) BEZPIECZEŃSTWO ZBIORÓW I OCHRONA DZIEDZICTWA ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie) Magdalena Marcinkowska, VINCI II - NOWE NARZĘDZIE ZWALCZANIA NIELEGALNEGO OBROTU DZIEŁAMI SZTUK; Dorota Wada, INTERNAL MARKET INFORMATION SYSTEM – FUNKCJONOWANIE SYSTEMU W POLSCE NA PRZYKŁADZIE MODUŁU W ZAKRESIE ZWROTU DÓBR KULTURY; Tomasz Safjański, DZIAŁANIA OPERACYJNE INTERPOLU UKIERUNKOWANE NA ODZYSKIWANIE SKRADZIONYCH DZIEŁ SZTUKI –PRÓBA USYSTEMATYZOWANIA I OCENY SKUTECZNOŚCI; 5) DOKUMENTOWANIE I ZNAKOWANIE ZBIORÓW ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie) Maria Romanowska-Zadrożna, Dariusz Nowacki, INSKRYPCJA WSKAZUJE ŚLAD (Zabytkowy kielich odzyskany po latach); Monika Barwik, Piotr Ogrodzki, DOKUMENTOWANIE I ZNAKOWANIE DZIEŁ SZTUKI; Marta Dworniczak, NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W ZNAKOWANIU ZABYTKÓW. Z DOŚWIADCZEŃ URZĘDU OCHRONY ZABYTKÓW W POZNANIU I POLICJI WIELKOPOLSKIEJ ; 6) KLĘSKI ŻYWIOŁOWE. POŻARY ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie) Ewa Potrzebnicka, POWODZIE I ZALANIA STAŁYM ZAGROŻENIEM DLA MATERIAŁÓW BIBLIOTECZNYCH; Anna Czajka, KOŁO RATUNKOWE REAGOWANIE W PRZYPADKU KATASTROFY; POŻARY OBIEKTÓW ZABYTKOWYCH W ROKU 2019 (Oprac. Redakcja); 7) KONFLIKTY ZBROJNE ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie) Krzysztof Sałaciński, RATOWANIE ZAGROŻONEGO DZIEDZICTWA KULTURY WE WSPÓŁCZESNYCH KONFLIKTACH ZBROJNYCH; Marcin Sabaciński, DZIEDZICTWO KULTUROWEJ JAKO NARZĘDZIE W RĘKACH TZW. PAŃSTWA ISLAMSKIEGO; Krystyna Ogrodzka, RED LIST PRAKTYCZNYM NARZĘDZIEM DO WALKI Z NIELEGALNYM HANDLEM; 8) PRAWO OCHRONY DZIEDZICTWA ("Cenne, Bezcenne, Utracone" - otwarty dostęp w internecie) Magdalena Marcinkowska, VINCI II. NOWE NARZĘDZIE ZWALCZANIA NIELEGALNEGO OBROTU DZIEŁAMI SZTUKI; Elżbieta Rogowska, RACJA I DYPLOMACJA. W POSZUKIWANIU SKUTECZNYCH SPOSOBÓW RESTYTUCJI DÓBR KULTURY; Andrzej Drozd, USTAWA O RESTYTUCJI NARODOWYCH DÓBR KULTURY; Tomasz Szkaradnik, Olgierd Jakubowski, Spór o własność wachlarzy Kossaków skradzionych z Muzeum w Górkach Wielkich; LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE: A. Dembiński, L. Pietraszko (red.), Ochrona dziedzictwa kulturowego i ma- terialnego pogranicza, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011; Z. Jakubowski, S. Ziembiński (red.), Ochrona dzieł sztuki w Polsce: materiały z konferencji naukowej w ASW 18–19 maja 1989 r., Akademia Spraw Wewnętrznych, Warszawa 1990; O. Jakubowski, Modus operandi sprawców włamań do instytucji muzeal- nych, Kultura w praktyce. Zagadnienia prawne, t. 2, Poznań 2014; S. Kocewiak, P. Ogrodzki, J. Rulewicz., Vademecum zabezpieczenia muzeów, Warszawa 2002; R. Krawczyk, Kryminalistyczna problematyka przestępczości przeciwko dobrom kultury – mity i rzeczywistość, w: E. Gruza, M. Goc, T. Tomaszewski (red.), Co nowego w kryminalistyce – przegląd zagadnień z zakresu zwalczania przestępczości, Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji UW, Warszawa 2010; M. Lange, Praktyczne aspekty zwalczania przestępczości skierowanej przeciwko zabytkom, „Przegląd Policyjny” 2007, nr 3(87); V. Noce, Kolekcja egoisty: szalona przygoda notorycznego złodzieja dzieł sztuki i inne pouczające historie, Warszawa 2008; P. Ogrodzki, Ochrona indywidualna dzieł sztuki i zabytków w muzeach, 2008; E.W. Pływaczewski, E. Kowalewska-Borys (red.), Zwalczanie przemytu. Zbiór dobrych praktyk. Różne perspektywy – wspólny cel, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2013; J. Pruszyński, Dziedzictwo kultury Polski, jego straty i ochrona prawna, t. 1-2, Kraków 2001; W. Szafrański (red.), Wokół problematyki prawnej zabytków i dzieł sztuki, t. 1, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2007; J. Świeczyński, Grabieżcy kultury i fałszerze sztuki, Warszawa 1986; |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w wykrywaniu, typologizacji i przeciwdziałaniu przestępstwom przeciw dobrom kultury - Student wyciąga wnioski dotyczące konsekwencji przestępstw dla stanu dziedzictwa kulturowego - Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie ochrony dóbr kultury - Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat przeciwdziałania przestępstwom przeciw dobrom kultury - Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych w zakresie ochrony dóbr kultury student podejmuje próby formułowania wniosków. Muz1_W03 Zna i rozumie metodologię badań w zakresie muzealnictwa i ochrony dóbr kultury, w tym posiada wiedzę na temat rozwoju teorii i praktyki przeciwdziałania przestępstwom wobec dóbr kultury z rozwojem muzealnictwa w Polsce i na świecie; Muz1_U02 Potrafi samodzielnie formułować i analizować problemy badawcze, a także samodzielnie wyszukiwać specjalistyczną literaturę i opracowania z zakresu muzealnictwa i ochrony dóbr kultury; Muz1_ U04 Potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię muzeologiczną i z zakresu ochrony dóbr kultury. Muz1_U11 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie nauk o kulturze i religii w pracy muzealnika. Muz1_K01 Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w zakresie ochrony dóbr kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane na drodze wykładu informacyjno-problemowego, a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur oraz w realizowanych zadań. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur, oraz przez ocenę przygotowanego przez studenta referatu z pełnym aparatem badawczym, obejmującego wybrane zagadnienia z zakresu ochrony dóbr kultury z zastosowaniem wybranej przez studenta metodologii stosowanej w muzeologii. Weryfikacja Wiedzy, Umiejętności i Kompetencji: - 30% - referaty w formie prezentacji na bazie przyswojenia sobie wskazanych lektur - 60% - zadania w formie kolokwiów okresowych - 10% - frekwencja i aktywność |
Zakres tematów: |
W ramach zajęć podjęte zostaną następujące tematy szczegółowe: 1) Wojenne zagrożenia wobec dziedzictwa kultury 2) Polskie straty dóbr kultury 3) Restytucja dóbr kultury. Bazy danych, instytucje monitorujące 4) Rodzaje i kategorie przestępstw przeciwko zabytkom i dziełom sztuki; 5) Przestępczość na rynku sztuki 6) Wywóz i przemyt zabytków i dzieł sztuki 7) Fałszerstwa dzieł sztuki i rzemiosła 8) Patologie kolekcjonerstwa i rynku dzieł sztuki w świetle muzeologii neuronalnej. Przestępstwa "białych kołnierzyków" 9) Kradzieże, kradzieże pracownicze, kradzieże z włamaniem 10) Bezpieczeństwo muzeum, bezpieczeństwo kolekcji 11) Zabezpieczenie alarmowe i techniczne 12) Zabezpieczenie przeciwpożarowe 13) Perspektywa prawna ochrony dóbr kultury 14) Perspektywa etyczna ochrony dóbr kultury 15) Podsumowanie i weryfikacja zdobytej wiedzy i umiejętności |
Metody dydaktyczne: |
Wykład problemowy, dyskusja, studium przypadku, referaty w formie prezentacji |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co druga środa (parzyste), 13:15 - 14:45,
sala e-learning |
Norbert Mojżyn | 6/30 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: e-learning |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.