Prawo administracyjne WP-PR-PA
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2023/24
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 45 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Literatura: |
Literatura podstawowa (1. Prawo administracyjne, red. M. Stahl, Warszawa 2021) Literatura uzupełniająca (1. Prawo administracyjne w pytaniach i odpowiedziach, red. I. Lipowicz, Warszawa; 2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2022) |
Efekty uczenia się: |
PR_W01: student zna i rozumie charakter i znaczenie nauk prawnych - w tym w szczególności w zakresie prawa administracyjnego oraz ich relację do innych nauk oraz sposób definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa administracyjnego PR_W02: student zna i rozumie źródła i charakter norm prawa administracyjnego w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów PR_W04: student zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu do ważniejszych gałęzi prawa w ramach prawa administracyjnego w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów PR_W05: student zna i rozumie system oraz sposób działania organów władzy publicznej w Polsce oraz umie określać ich kompetencje jak również wzajemne relacje między nimi, także w aspekcie ochrony praw człowieka, w wymiarze określonym przez prawo konstytucyjne i administracyjne oraz przedmioty pokrewne PR_W06: student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego, identyfikowania zależności pomiędzy nimi oraz zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat PR_W07: student zna i rozumie metody i narzędzia, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm w zakresie prawa administracyjnego w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów PR_W08: student zna i rozumie zasady stanowienia oraz stosowania norm prawnych jako metod i narzędzi modelowania wybranych struktur społecznych i procesów w nich zachodzących PR_W09: student zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym i współczesnym |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin składa się z cześci testowej i dwóch pytań opisowych. Zakres materiału: część ogólna, część ustrojowa, wybrane zagadnienia z prawa materialnego. Zakres prawa materialnego zostanie podany podczas wykładu. EK1: ma rozszerzoną wiedzę na temat charakteru i znaczenia prawa administracyjnego oraz relacji do innych nauk oraz definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa administracyjnego w ujęciu historycznym i współczesnym, w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów Na ocenę 2: nie ma wiedzy na temat charakteru i znaczenia prawa administracyjnego oraz relacji do innych nauk oraz definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa administracyjnego w ujęciu historycznym i współczesnym Na ocenę 3: posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki, o której mowa w ramach EK1, zna podstawowe definicje i pojęcia Na ocenę 3,5: posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki w stopniu wyższym niż w na ocenę 3 Na ocenę 4: zna podstawowe definicje i pojęcia, o których mowa w ramach EK1 oraz dodatkowo potrafi porównywać te pojęcia i definicje oraz prawidłowo wyciągać wnioski Na ocenę 4,5: zna podstawowe definicje i pojęcia w stopniu wyższym niż na ocenę 4 Na ocenę 5: potrafi samodzielnie i w stopniu zaawansowanym wykorzystywać wiedzę na temat charakteru i znaczenia prawa administracyjnego oraz relacji do innych nauk oraz definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa administracyjnego w ujęciu historycznym i współczesnym EK2: ma rozszerzoną wiedzę na temat pochodzenia i charakteru norm prawa administracyjnego w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów Na ocenę 2: nie ma wiedzy na temat pochodzenia i charakteru norm prawa administracyjnego w aspekcie historycznym i współczesnym Na ocenę 3: posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki, o której mowa w ramach EK2, zna podstawowe definicje i pojęcia Na ocenę 3,5: posiada podstawową wiedzę w zakresie danej tematyki w stosunku do wiedzy na ocenę 3 Na ocenę 4: zna podstawowe definicje i pojęcia, o których mowa w ramach EK2 oraz dodatkowo potrafi porównywać te pojęcia i definicje oraz prawidłowo wyciągać wnioski Na ocenę 4,5: zna podstawowe definicje i pojęcia w stopniu wyższym niż na ocenę 4 Na ocenę 5: potrafi samodzielnie i w stopniu zaawansowanym wykorzystywać wiedzę na temat pochodzenia i charakteru norm prawa administracyjnego w aspekcie historycznym i współczesnym EK3: zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawa administracyjnego, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu do ważniejszych gałęzi prawa administracyjnego w odniesieniu do przedmiotów znajdujących Na ocenę 2: nie zna i nie rozumie struktury, sposobu powstawania oraz działania instytucji prawa administracyjnego, jak również relacji między tymi instytucjami w odniesieniu do ważniejszych gałęzi prawa administracyjnego Na ocenę 3: posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki, o której mowa w ramach EK3, zna podstawowe definicje i pojęcia Na ocenę 3,5: posiada podstawową wiedzę w zakresie danej tematyki w stosunku do wiedzy na ocenę 3 Na ocenę 4: zna podstawowe definicje i pojęcia, o których mowa w ramach EK3 oraz dodatkowo potrafi porównywać te pojęcia i definicje oraz prawidłowo wyciągać wnioski Na ocenę 4,5: zna podstawowe definicje i pojęcia w stopniu wyższym niż na ocenę 4 Na ocenę 5: potrafi samodzielnie i w stopniu zaawansowanym wykorzystywać wiedzę z zakresu struktury, sposób i powstawania oraz działania instytucji prawa administracyjnego, jak również relacji między tymi instytucjami w odniesieniu do ważniejszych gałęzi prawa administracyjnego EK4: zna i rozumie system oraz sposób działania organów władzy publicznej w Polsce oraz umie określać ich kompetencje jak również wzajemne relacje między nimi, także w aspekcie ochrony praw człowieka, w wymiarze określonym przez prawo administracyjne Na ocenę 2: nie zna i nie rozumie systemu oraz sposobu działania organów władzy publicznej w Polsce oraz umie określać ich kompetencje jak również wzajemne relacje między nimi, także w aspekcie ochrony praw człowieka, w wymiarze określonym przez prawo administracyjne Na ocenę 3: posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki, o której mowa w ramach EK4, zna podstawowe definicje i pojęcia Na ocenę 3,5: posiada podstawową wiedzę w zakresie danej tematyki w stosunku do wiedzy na ocenę 3 Na ocenę 4: zna podstawowe definicje i pojęcia, o których mowa w ramach EK4 oraz dodatkowo potrafi porównywać te pojęcia i definicje oraz prawidłowo wyciągać wnioski Na ocenę 4,5: zna podstawowe definicje i pojęcia w stopniu wyższym niż na ocenę 4 Na ocenę 5: potrafi samodzielnie i w stopniu zaawansowanym wykorzystywać wiedzę z zakresu systemu oraz sposobu działania organów władzy publicznej w Polsce oraz precyzyjnie i w stopniu zaawansowanym umie określać ich kompetencje jak również wzajemne relacje między nimi, także w aspekcie ochrony praw człowieka, w wymiarze określonym przez prawo administracyjne EK5: ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego identyfikowania zależności pomiędzy nimi oraz zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat Na ocenę 2: nie ma wiedzy na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego identyfikowania zależności pomiędzy nimi, nie zna technologii informacyjnych i systemów wyszukiwawczych służących zdobywaniu informacji na ich temat Na ocenę 3: posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki, o której mowa w ramach EK5, zna podstawowe definicje i pojęcia Na ocenę 3,5: posiada podstawową wiedzę w zakresie danej tematyki w stosunku do wiedzy na ocenę 3 Na ocenę 4: zna podstawowe definicje i pojęcia, o których mowa w ramach EK5 oraz dodatkowo potrafi porównywać te pojęcia i definicje oraz prawidłowo wyciągać wnioski Na ocenę 4,5: zna podstawowe definicje i pojęcia w stopniu wyższym niż na ocenę 4 Na ocenę 5: potrafi samodzielnie i w stopniu zaawansowanym wykorzystywać wiedzę na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego identyfikowania zależności pomiędzy nimi, technologii informacyjnych i systemów wyszukiwawczych służących zdobywaniu informacji na ich temat EK6: ma pogłębioną wiedzę na temat metod i narzędzi, w tym technologii informacyjnych, służących tworzeniu norm prawa administracyjnego w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów Na ocenę 2: nie ma wiedzy na temat metod i narzędzi, w tym technologii informacyjnych, służących tworzeniu norm prawa administracyjnego Na ocenę 3: posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki, o której mowa w ramach EK6, zna podstawowe definicje i pojęcia Na ocenę 3,5: posiada podstawową wiedzę w zakresie danej tematyki w stosunku do wiedzy na ocenę 3 Na ocenę 4: zna podstawowe definicje i pojęcia, o których mowa w ramach EK6 oraz dodatkowo potrafi porównywać te pojęcia i definicje oraz prawidłowo wyciągać wnioski; potrafi posługiwać się narzędziami w ramach technologii informacyjnych Na ocenę 4,5: zna podstawowe definicje i pojęcia w stopniu wyższym niż na ocenę 4 Na ocenę 5: potrafi samodzielnie i w stopniu zaawansowanym wykorzystywać wiedzę na temat metod i narzędzi, w tym technologii informacyjnych, służących tworzeniu norm prawa administracyjnego w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów EK7: ma rozszerzoną wiedzę na temat stanowienia oraz stosowania norm prawa administracyjnego jako metody i narzędzia modelowania wybranych struktur społecznych i procesów w nich zachodzących Na ocenę 2: nie ma wiedzy wiedzę na temat stanowienia oraz stosowania norm prawa administracyjnego jako metody i narzędzia modelowania wybranych struktur społecznych i procesów w nich zachodzących Na ocenę 3: posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki, o której mowa w ramach EK7, zna podstawowe definicje i pojęcia Na ocenę 3,5: posiada podstawową wiedzę w zakresie danej tematyki w stosunku do wiedzy na ocenę 3 Na ocenę 4: zna podstawowe definicje i pojęcia, o których mowa w ramach EK7 oraz dodatkowo potrafi porównywać te pojęcia i definicje oraz prawidłowo wyciągać wnioski Na ocenę 4,5: zna podstawowe definicje i pojęcia w stopniu wyższym niż na ocenę 4 Na ocenę 5: potrafi samodzielnie i w stopniu zaawansowanym wykorzystywać wiedzę na temat stanowienia oraz stosowania norm prawa administracyjnego jako metody i narzędzia modelowania wybranych struktur społecznych i procesów w nich zachodzących EK8: ma pogłębioną wiedzę na temat procesu zmian norm prawa administracyjnego, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym i współczesnym Na ocenę 2: nie ma wiedzy na temat procesu zmian norm prawa administracyjnego, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym i współczesnym Na ocenę 3: posiada podstawową wiedzę w zakresie tematyki, o której mowa w ramach EK8, zna podstawowe definicje i pojęcia Na ocenę 3,5: posiada podstawową wiedzę w zakresie danej tematyki w stosunku do wiedzy na ocenę 3 Na ocenę 4: zna podstawowe definicje i pojęcia, o których mowa w ramach EK8 oraz dodatkowo potrafi porównywać te pojęcia i definicje oraz prawidłowo wyciągać wnioski Na ocenę 5: potrafi samodzielnie i w stopniu zaawansowanym wykorzystywać wiedzę na temat procesu zmian norm prawa administracyjnego, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym i współczesnym |
Zakres tematów: |
I. Pojęcie administracji Definicje administracji publicznej i ich zmienność w czasie; rozróżnienie pojęcia administracji publicznej i administracji państwowej; podmioty administrujące; administracja w znaczeniu przedmiotowym i podmiotowym; cechy administracji; związanie administracji prawem. II. Rodzaje administracji Władztwo administracyjne i władztwo organizacyjne, sfera zewnętrzna i sfera wewnętrzna administracji, administracja władcza i niewładcza, administracja świadcząca, ingerująca i infrastruktury; przykłady typów organów administracji i podejmowanych przez nie działań; ewolucja administracji nowożytnej: od policji administracyjnej do administracji świadczącej; przykłady różnych form działania. III. Charakterystyka prawa administracyjnego Prawo administracyjne jako jedna z gałęzi prawa; przenikanie się gałęzi prawa; definicje prawa administracyjnego; cechy prawa administracyjnego; relacja pomiędzy prawem administracyjnym a prawem konstytucyjnym; problemy prawa administracyjnego: brak kodyfikacji, brak integralności; działy prawa administracyjnego; stosunek administracyjnoprawny, cechy i odróżnianie od innych typów. IV. Konstrukcje przepisów prawnych Przepisy zawierające definicje legalne; przepisy odsyłające; możliwe trudności interpretacyjne na konkretnych przykładach; definicje legalne: przykłady z prawa materialnego; pojęcia niedookreślone; niebezpieczeństwa nadmiernej swobody działania organów; uznanie administracyjne; przepisy techniczne; preambuła; anglosaski i pruski model związania administracji prawem. Źródła prawa administracyjnego. V. Właściwość w prawie administracyjnym Pojęcie właściwości; właściwość rzeczowa, miejscowa i funkcjonalna; domniemanie właściwości; ustawowe zlecenie spraw; umowna przeniesienie spraw; porozumienia komunalne; dekoncentracja i koncentracja resortowa i terenowa; organizacyjne i pozaorganizacyjne więzi prawne w administracji - kierownictwo, nadzór, kontrola, koordynacja, współdziałanie. VI. Prawne formy działania administracji Związanie prawem ze względu na różne typy administracji; charakter prawnych form działania; czynności jednostronne i dwustronne; akt normatywny jako prawna forma działania; akt administracyjny - cechy, rozróżnienie (decyzja, postanowienie), akt deklaratoryjny i konstytutywny, akt związany i względnie swobodny; przyrzeczenie administracyjne - cechy; umowa administracyjna - tendencja do stosowania dwustronnych form działania; porozumienie administracyjne; działania merytoryczne; wewnętrzne formy działania administracji. VII. Ustrój administracji publicznej - rządowej i samorządowej Pojęcie i kryteria podziału terytorialnego; podstawy prawne podziału terytorialnego; zasadniczy podział terytorialny państwa-ewolucja; podział pomocniczy i charakter prawny jednostek podziału pomocniczego; podziały specjalne; ustrój trzech jednostek samorządu terytorialnego. VIII. Kontrola administracji publicznej Pojęcie kontroli; rodzaje kontroli; kryteria kontroli, kontrola zewnętrzna-wewnetrzna; kontrola parlamentarna, resortowa i międzyresortowa, kontrola sądowa; działalność Najwyższej Izby Kontroli. IX. Źródła prawa administracyjnego Systematyka źródeł; zasada hierarchiczności źródeł prawa; Konstytucja RP, ustawy, rozporządzenia, akty prawa miejscowego oraz umowy międzynarodowe - jako źródła prawa administracyjnego; prawo wewnętrzne i prawo zewnętrzne. X. Prawo materialne Jako przykłady do podstawowych zagadnień - wybrane ustawy prawa administracyjnego materialnego. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład prowadzony stacjonarnie. Metody dydaktyczne realizujące efekty kształcenia: - wykład (informacyjny, problemowy) - dyskusja, - prezentacja, - studium przypadku, - praca w grupach, - analiza i interpretacja tekstu aktów normatywnych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 15:00 - 17:15,
sala 116 |
Irena Lipowicz, Radosław Mędrzycki | 235/266 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Kampus Wóycickiego Bud. 21 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.