Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie II WSE-EK-MGR-SeM2
Seminarium magisterskie (SEM_MGR) Semestr zimowy 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Publication Manual of the American Psychological Association, Seventh Edition. American Psychological Association 2020.

2. S. Stachak, Podstawy metodologii nauk ekonomicznych. Książka i Wiedza, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. S. Nowak, Metodologia badań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

2. K. Pawlik, R. Zenderowski, Dyplom z Internetu. Jak korzystać z Internetu pisząc prace dyplomowe? CeDeWu, Warszawa 2020.

Efekty uczenia się:

EM2_U05

EM2_U06

EM2_K01

EM2_K02

EM2_K06

EM2_K09

Metody i kryteria oceniania:

SEMESTR ZIMOWY:

Warunkiem zaliczenia seminarium dyplomowego w przedostatnim semestrze studiów jest sformułowanie tematu pracy, sporządzenie listy źródeł z kwerendą biblioteczną, zaprojektowanie badania, opracowanie struktury pracy i złożenie pierwszego rozdziału pracy (jeśli praca obejmuje trzy rozdziały) albo pierwszych dwóch rozdziałów (jeśli praca obejmuje więcej niż trzy rozdziały).

Ocena z seminarium zależy od poprawności, rzetelności, staranności i terminowości wykonania ww. zadań, a także od stopnia samodzielności oraz systematyczności pracy seminarzysty.

SEMESTR LETNI:

Warunkiem zaliczenia seminarium dyplomowego w ostatnim semestrze studiów jest zatwierdzenie pracy dyplomowej (§ 40 ust. 3 Regulaminu studiów w UKSW).

Ocena z seminarium zależy od ogólnej oceny złożonej pracy magisterskiej, a także od stopnia samodzielności oraz systematyczności pracy seminarzysty.

Zakres tematów:

- Wybór tematu pracy;

- Tworzenie koncepcji pracy;

- Pisanie pracy dyplomowej;

- Określanie wniosków z pracy;

- Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej

Metody dydaktyczne:

I. METODY PODAJĄCE:

1. Wykład konwersatoryjny - Wykład połączony z bezpośrednią aktywnością samych słuchaczy, skierowaną na rozwiązanie problemów teoretycznych lub praktycznych. Największą jego wartością jest postawienie na tej samej płaszczyźnie mistrza i ucznia oraz zapewnienie udziału studentów poszukiwaniu odpowiedzi, dochodzeniu do prawdy i bronieniu własnego stanowiska. Wykład ten jest swoistym dialogiem pomiędzy wykładowcą a słuchaczami, którzy poprzez działanie dochodzą do rozwiązania problemu.

2. Opowiadanie, opis - Słowne przedstawienie zdarzeń, faktów, procesów. Spełnia swe założenie gdy jest żywe, zwarte, obrazowe, wpływa na uczucia i emocje, podtrzymuje napięcie. Może być wspomagane środkami ilustracyjnymi.

3. Tekst programowany - rozumiany jako ciąg powiązanych ze sobą logicznie i merytorycznie dawek informacji na dany temat, który ma zostać przyswojony za pomocą odpowiedniego urządzenia eksponującego ten program (np. komputera) lub za pomocą odpowiednio skonstruowanego podręcznika. Każda dawka informacji kończy się pytaniem, na które uczący się formułuje odpowiedź i otrzymuje informację zwrotną dotyczącą poprawności podanej odpowiedzi i sugestię wskazującą kolejne kroki postępowania.

II.METODY POSZUKUJĄCE:

1. Klasyczna metoda problemowa - Polega organizowaniu i kierowaniu przez nauczyciela zdobywaniem wiedzy i umiejętności studentów za pomocą rozwiązywania problemów. Problem - to trudność o charakterze teoretycznym lub praktycznym, której przezwyciężenie wymaga aktywnej postawy ze strony odczuwającego ją podmiotu i prowadzi do wzbogacenia jego wiedzy i

umiejętności. Główne etapy zajęć prowadzonych metodą problemową stanowi: a) Zorganizowanie (stworzenie, zainicjowanie) sytuacji problemowej. b) Formułowanie (nazywanie) problemu. c) Tworzenie hipotez. d) Omówienie sposobów, warunków weryfikacji hipotez. e) Weryfikacja hipotez w formie samodzielnej pracy studentów. f.) Podsumowanie wyników samodzielnej pracy,

ocena trafności postawionych hipotez i ewentualne transfer tj. zastosowanie (lub wskazanie możliwości zastosowania) wyników w praktyce.

2. Sytuacyjna - Zespołowe analizowanie i rozwiązywanie przez studentów konkretnych, rzeczywistych sytuacji problemowych pod kierunkiem prowadzącego. Najlepiej aby problem dotyczył sytuacji rzeczywistej, ale może również dotyczyć sytuacji fikcyjnej. Wymaga od prowadzącego precyzyjnego określenia problemu, szczegółowego przygotowania i przedstawienia

opisu sytuacji (w formie słownej, pisemnej, za pomocą filmu, przezroczy, magnetofonu, rysunku), problemu do rozwiązania i stworzenia warunków do jego rozwiązania. Poza zdobyciem przez studentów nowej wiedzy o danej sytuacji umożliwia rozwijanie myślenia analitycznego, kształtowanie umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji.

3. Metoda projektu - Realizacja dużego zadania poznawczego lub praktycznego przez grupę studentów lub indywidualnie. Prowadzący zajęcia jest inspirującym grupę do wspólnego jego tworzenia oraz kontrolującym jego przebieg. Praca nad projektem jest wieloetapowa i cechuje ją dłuższy czas realizacji (czasem semestr);

4. Studium przypadku (studium przykładowe) - Polega na szczegółowej analizie konkretnego przypadku, wydarzenia a następnie wyciąganiu wniosków, dokonywaniu porównań, uogólnień. Ze względu na stosowaną procedurę i zakładane cele można wyróżnić trzy typy studium przypadku:

A. Ilustracyjny – celem jest diagnoza danego zdarzenia, sytuacji, osoby, miejsca; ma charakter poglądowy; B. problemowy – celem jest nie tylko rozpoznanie konkretnej sytuacji lecz także zawartych w nim problemów do rozwiązania; C. Otwarty epizod – opisana sytuacja nie ma zakończenia a zadaniem studentów jest podanie przewidywanego rozwoju tej sytuacji, propozycja działania, rozwiązania zaistniałego problemu, sposobów zapobiegania negatywnym skutkom w podobnych okolicznościach. przynosi jej wykorzystanie na zajęciach studentów prawa, nauk społecznych.

III. DYSKUSJA

1.Panelowa - Jej cechą charakterystyczną jest istnienie dwóch grup: dyskutującej (eksperci – panel) i słuchającej (audytorium – uczący się). Prowadzący zajęcia czuwa nad właściwym, uporządkowanym przebiegiem dyskusji. W końcowej fazie dyskusji pytania mogą zadawać słuchający. Mogą też oni przedstawić własne stanowisko, uzupełnić dyskusję, wyjaśnić,

zaakceptować lub odrzucić stanowisko któregoś z ekspertów ( z uzasadnieniem). Dyskusję podsumowuje prowadzący panel.

2.Okrągłego stołu - Polega na swobodnej wymianie poglądów pomiędzy Nabywane są umiejętności prowadzącym zajęcia a studentami oraz pomiędzy studentami. Charakteryzuje ją swoboda wypowiedzi. Studenci wymieniają własne poglądy i doświadczenia, wzajemnie udzielają sobie wyjaśnień, które w razie potrzeby uzupełnia i koryguje prowadzący zajęcia. Po zakończeniu

dyskusji nauczyciel lub student podsumowuje dyskusję.

IV.EKSPONUJĄCE

1. Pokaz - Demonstrowanie przedmiotów, zjawisk, procesów i czynności, przy jednoczesnym, umiejętnym kierowaniu uwagi obserwujących na istotne cechy. Często jest tylko jednym z elementów zajęć na których stosowane są inne metody. Jest okazją do zapoznania studentów z naturalnymi przedmiotami, zjawiskami, środkami poglądowymi, poznania określonych czynności,

umiejętności, które powinni opanować również studenci.

2. Symulacyjna (gier symulacyjnych) - Polega na odtworzeniu przez uczących się różnych sytuacji problemowych, które mogą być sytuacjami rzeczywistymi (historycznymi, ekonomicznymi, prawniczymi).W grach symulacyjnych występuje element rywalizacji, wprowadzony po to, by uczestnicy zrozumieli mechanizmy rywalizacji społecznej, jej przyczyny i konsekwencje; mogą

pojawić się zwycięzcy i pokonani, których sukces lub porażka są wypadkową oddziaływania czynników sytuacyjnych, z którymi można spotkać się w codziennym życiu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 16:45 - 18:15, Kampus Wóycickiego Bud. 23, sala 424
Piotr Zawada 5/4 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30, Kampus Wóycickiego Bud. 23, sala 423
Dariusz Filip 3/4 szczegóły
3 każdy czwartek, 16:45 - 18:15, (budynek nieznany), (sala nieznana)
Jolanta Pakulska 2/4 szczegóły
4 każdy poniedziałek, 18:30 - 20:00, (budynek nieznany), (sala nieznana)
Dariusz Karaś 5/4 szczegóły
5 (brak danych), (budynek nieznany), (sala nieznana)
Dariusz Prokopowicz 3/4 szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)