16. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
S. Fizjologia układu sercowo-naczyniowego II. Nerwowa i humoralna regulacja czynności układu sercowo- naczyniowego:
1. Działanie ośrodkowe angiotensyny i wazopresyny
2. Odruchy krążeniowe:
• Odruch z baroreceptorów - reakcja ortostatyczna
• Odruch z mechanoreceptorów obszaru sercowo- płucnego (odruch Bainbridge'a)
• Odruch krążeniowy z chemoreceptorów tętniczych
• Odruch Bezolda-Jarischa
• Odruch na nurkowanie
• Próba Valsalvy (etapy i znaczenie)
17. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
S. Czynność endokrynna trzustki
1. Insulina
• Biosynteza i budowa insuliny
• Neurogenna i hormonalna kontrola wydzielania insuliny, rola układu autonomicznego, substratów i hormonów przewodu pokarmowego
• Mechanizm działania insuliny, receptory insuliny, regulacja receptorów insuliny, wewnątrzkomórkowe przekaźniki działania insuliny
• Regulacja gospodarki węglowodanowej, lipidowej i białkowej przez insulinę
2.Glukagon
• Neurogenna i hormonalna regulacja wydzielania glukagonu
• Mechanizm działania glukagonu
• Regulacja gospodarki węglowodanowej i lipidowej przez glukagon
18. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
S.Gruczoł tarczowy
• Budowa tarczycy, rozmieszczenie i metabolizm jodu
• Biosynteza, uwalnianie i transport hormonów tarczycy
• Regulacja wydzielania hormonów tarczycy
• Skutki fizjologiczne działania hormonów tarczycy
Kora nadnerczy
• Morfologia kory nadnerczy
• Biosynteza i struktura hormonów kory nadnerczy
• Regulacja wydzielania CRH, ACTH i hormonów kory nadnerczy (kortyzolu)
• Transport do tkanek docelowych i metabolizm hormonów kory nadnerczy
• Działanie glikokortykosteroidów
19. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
S. Technika przeprowadzania badania EKG:
1. Aparatura do badania EKG
2. Technika wykonywania EKG spoczynkowego i wysiłkowego
3. Odczytywanie i interpretacja zapisu EKG
4. Próby czynnościowe
20. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
S. 1. Rozwój narządów płciowych męskich i żeńskich
2. Znaczenie hormonów płciowych
2. Oogeneza i spermatogeneza
3. Dojrzewanie płciowe
4. Menopauza i andropauza
21. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
S. Klasyfikacja wysiłków fizycznych:
• Wysiłki dynamiczne i statyczne
• Wysiłki lokalne i ogólne
• Wysiłek submaksymalny i maksymalny
2. Wydolność tlenowa: czynniki decydujące o ilości tlenu dostarczanego do tkanek przez układ krążenia
3. Adaptacja do dynamicznego i statycznego wysiłku fizycznego:
• Układu krążenia
• Układu oddechowego
4. Wpływ pozycji ciała na zmiany parametrów hemodynamicznych podczas wysiłków fizycznych
5. Zmiany hormonalne w trakcie wysiłku
6. Wpływ regularnych wysiłków fizycznych na wydolność człowieka
7. Wpływ wieku, płci i wydolności fizycznej na adaptację do wysiłku fizycznego
8. Adaptacja do wysiłku fizycznego osób z chorobami układu krążenia i układu oddechowego. Tolerancja wysiłkowa osób po transplantacji serca
9. Przeciwwskazania do wykonywania wysiłków statycznych lokalnych i ogólnych
10. Elektrokardiografia wysiłkowa: Wartość diagnostyczna elektrokardiografii wysiłkowej w chorobie niedokrwiennej serca, nadciśnieniu tętniczym i zaburzeniach rytmu serca. Wskazania i przeciwwskazania do wykonania testu wysiłkowego
11. Korzystne efekty treningu fizycznego w wybranych schorzeniach (choroby układu krążenia, cukrzyca, POCHP, astma oskrzelowa)
12. Ujemne skutki przetrenowania (zespół przetrenowania)
22. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
S. Przebieg porodu fizjologicznego:
1. Znaczenie i przebieg czynności skurczowej macicy
2. Zwiastuny porodu
3. Cechy porodu fizjologicznego
4. Czynniki porodowe
5. Położenie, ułożenie, ustawienie płodu
6. Okresy porodu.
23. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
S. Mechanizmy adaptacji człowieka do warunków ekstremalnych:
• Oddychanie w warunkach obniżonego ciśnienia atmosferycznego
• Aklimatyzacja do niskiego ciśnienia parcjalnego tlenu
• Wpływ podwyższonego ciśnienia na organizm
• Fizjologia i patofizjologia nurkowania
24. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
S.Czynność wydzielnicza gruczołów trawiennych i ich regulacja (wydzielanie śliny, żołądkowe, trzustkowe, jelitowe)
Trawienie i wchłanianie (wody, elektrolitów, witamin, węglowodanów, białek, tłuszczów)
Budowa i funkcje egzokrynnej części trzustki
25. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
S. Hormony przewodu pokarmowego i ich znaczenie dla prawidłowego przebiegu procesu trawienia.
26. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
S. Prezentacje studenckie na wskazane tematy z zakresu fizjologii
27. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
S. Regulacja działania i ocena funkcjonowania układu moczowego.
1. Regulacja przepływu nerkowego i transportu kanalikowego – neurogenna (unerwienie nerek, odruchowa regulacja), hormonalna i humoralna (układ renina – angiotensyna – aldosteron, wazopresyna, endoteliny, tlenek azotu, peptydy natriuretyczne, dopamina, adrenomodullina, cytokiny)
2. Diureza presyjna. Inne przyczyny zmian diurezy
3. Pojęcie klirensu nerkowego. Klirens kreatyniny – metody wyliczania (wzór Cockrofta - Gaulta i reguła MDRD), znaczenie kliniczne
4. Analiza składu moczu ostatecznego, interpretacja badania ogólnego moczu
29.TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
S.Hematopoeza. Układ czerwonokrwinkowy
1. Hematopoeza
2. Budowa i funkcje erytrocytów
3. Hemoglobina - rodzaje, właściwości
4. Krzywa dysocjacji hemoglobiny
5. Transport gazów we krwi
6. Rola erytropoetyny
Przydatność kliniczna oceny parametrów czerwonokrwinkowych.
1. Badanie morfotyczne krwi (morfologia) - przydatność kliniczna
2. Gospodarka żelaza. Badania biochemiczne
3. Grupy krwi, konflikt serologiczny w grupach głównych, próba krzyżowa - definicja, zastosowanie kliniczne
30. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
S. Inne morfotyczne składniki krwi.
1. Podział i funkcje leukocytów
2. Funkcje płytek krwi
3. Przydatność kliniczna odczynu Biernackiego (OB)
4. Zmiany patologiczne w układzie czerwonokrwinkowym - niedokrwistości, policytemie, hemoglobinopatie, hemoglobinuria
5. Przyczyny niedoboru i nadmiaru żelaza w organizmie - wybrane jednostki chorobowe
6. Zmiany patologiczne w układzie białokrwinkowym - leukocytoza, leukopenia
Proces hemostazy
1. Hemostaza - rola śródbłonka, płytek krwi i czynników krzepnięcia
2. Kaskada krzepnięcia
3. Wybrane zaburzenia hemostazy
4. Układ fibrynolizy
5. Endogenne antykoagulanty
6. Kliniczne wskaźniki hemostazy - czas krwawienia, krzepnięcia, protrombinowy
7.Zaburzenia hemostazy. Skazy krwotoczne. Niedobory endogennych antykoagulantów
|