Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
1. A. Fuga, Techniki i materiały, Warszawa 2008.
2. J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa 1989.
3. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa organiczne, Warszawa 1984.
4. W. Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa mineralne, Warszawa 1983.
Literatura uzupełniająca:
1. J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź 1990.
2. C. Cennini, Rzecz o malarstwie, tłum. S.Tyszkiewicz, opr. H. Jędrzejewska, Wrocław 1955.
3. K. Pliniusza starszego Historyi naturalnej ksiąg 37, tłum. J. Łukaszewicz, t. 1-10, Poznań 1845.
4. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula. Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. S. Kobielus, Tyniec – Kraków 1998.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny:
Na ocenę końcową składają się:
1. obowiązkowa obecność (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze). Przekroczenie limitu nieobecności spowoduje ustalanie dodatkowych, indywidualnych warunków zaliczenia, jednak nieobecność na większej niż połowa ilości wykładów uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.
2. ocena z pisemnego kolokwium (w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi rozwiązywanego stacjonarnie) obejmującego zakres przerobiony na zajęciach
Na ocenę bardzo dobrą (5) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się bardzo dobrą znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym oraz w najwyższym stopniu umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków.
Na ocenę dobrą (4) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się dobrą znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym oraz w średnim stopniu umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków..
Na ocenę dostateczną (3) student/ka: nie przekroczył/a dopuszczalnego limitu nieobecności. Wykazał/a się dostateczną znajomością technik artystycznych i terminologii z nimi związanej na kolokwium końcowym oraz w najwyższym stopniu umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do interpretowania i analizowania zabytków.
|
Zakres tematów: |
1-3. Informacje wstępne: rodzaje spoiw, podział technik malarskich, najważniejsze pigmenty i barwniki
4-7. Techniki malarskie o spoiwach organicznych: techniki rysunkowe: podłoża (papirus, pergamin, papier), narzędzia: węgiel, węgiel drzewny natłuszczony, ołówek metalowy, ołówek grafitowy, kreda i sangwina, pastele suche i woskowe, pędzel, piórko, technika lawowania (tusz i atrament)
8-11. Techniki malarskie o spoiwach organicznych: akwarela, gwasz, miniatorstwo i iluminatorstwo (kość słoniowa jako podobrazie), enkaustyka, tempera, technika olejna (podobrazia: drewno, płótno), szypolen, technika kazeinowa
12. Techniki pozłotnicze do celów malarskich (na pulment, mikstion i in.)
13-15. Techniki malarskie o spoiwach mineralnych: fresk mokry (al fresco, fresk pakułowo-wapienny), fresk suchy (fresco secco), sgraffito
|