1.Zajęcia wprowadzające, wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych
- informacja o sposobie przebiegu zajęć
- podział na zespoły ćwiczeniowe
- przygotowanie przez zespoły ćwiczeniowe doświadczeń laboratoryjnych – wybór roślin doświadczalnych
2. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych -cd.; podstawy systematyki organizmów
- obserwacja, pomiary i opis roślin doświadczalnych w uprawie hydroponicznej
- przygotowanie doświadczenia dotyczącego relacji między osobnikami należącymi do tego samego gatunku , na przykładzie rozwoju ślimaków z rodzaju Achatina
3. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych – podsumowanie; zasady pisania artykułów badawczych
- obserwacja, pomiary i opis roślin doświadczalnych w uprawie hydroponicznej
- analiza zebranego materiału
- dyskusja
- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia hydroponicznego
4. Wybiórczość siedliskowa
- obserwacja zachowania się dżdżownic w różnych warunkach wilgotnościowych
- omówienie wyników
- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia
5. Tempo rozkładu materii organicznej, znaczenie destruentów – początek doświadczenia
-przygotowanie naważek siana
-mieszczenie naważek siana w izolatorach
- umieszczenie izolatorów w zieleni miejskiej
6. Relacje między organizmami, roślinożerca-roślina
- wybiórczość pokarmowa na przykładzie wybranych gatunków owadów roślinożernych
- omówienie wyników doświadczeń
- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia
7. Relacje między organizmami, drapieżca-ofiara
- modelowe doświadczenia z hipotetycznymi układami drapieżca-ofiara
- omówienie wyników
- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych symulacji
8. Relacje między organizmami, allelopatia
- doświadczenie z dwoma gatunkami roślin – założenie doświadczenia
9. Relacje między organizmami, allelopatia
- omówienie wyników
- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń
- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań
10. Relacje między osobnikami należącymi do tego samego gatunku – zakończenie doświadczenia
- pomiary ślimaków z rodzaju Achatina hodowanych w rożnych wariantach doświadczalnych:
a) jeden ślimak w pojemniku; b) 3 ślimaki w pojemniku – pożywienie do woli, takie same warunki hodowli
- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenie
11. Bioróżnorodność – omówienie różnorodności gatunkowej na przykładzie prostego doświadczenia - obserwacja bezkręgowców w terenie
12. Tempo rozkładu materii organicznej, znaczenie destruentów – zakończenie doświadczenia
- analiza tempa rozkładu ściółki trawiastej, wyłożonej na glebie i nad glebą – porównanie masy ściółki przed i po zakończeniu doświadczenia
- omówienie wyników
- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia
13. Korytarze ekologiczne – zajęcia terenowe
14. Metody monitoringowe – przykłady stosowanych metod
15. Podsumowanie i zaliczenie zajęć
|