Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia WNHS-ODKS-EKOLOGIAć
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Krebs C. 1996 Ekologia, PWN, 735pp.

Weiner J. 2003. Życie i ewolucja biosfery. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa, 609 pp.

Efekty uczenia się:

- wiedza - student poprawnie definiuje, rozpoznaje, charakteryzuje, prezentuje i tłumaczy dane zagadnienia

- umiejętności – student umie: planować doświadczenie laboratoryjne i terenowe, porządkować, analizować zebrane dane i na tej podstawie wyprowadzać wnioski, weryfikować hipotezy

- kompetencje – pracując w zespołach student wykazuje odpowiedzialność za innych członków zespołu, jest otwarty na zdanie pozostałych członków zespołu i docenia ich pracę

Ponadto student nabywa umiejętności pracy w zespole , a co za tym idzie doceniania i akceptowania pracy innych członków zespołu, oraz oceniania pracy innych zespołów.

Metody i kryteria oceniania:

- ćwiczenia praktyczne

- sprawozdania w formie krótkich doniesień badawczych, zadania specjalne

Kryteria oceniania:

ocena sprawozdań w zakresie 0-10punktów (pomnożone przez 2) + punkty z zadań specjalnych – przeliczone na %:

<50% - ocena 2

50-60% - ocen 3

>60-70% - ocena 3.5

>70-80% - ocena 4

>80-90% - ocena 4.5

>90% - ocena 5

Zakres tematów:

1.Zajęcia wprowadzające, wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych

- informacja o sposobie przebiegu zajęć

- podział na zespoły ćwiczeniowe

- przygotowanie przez zespoły ćwiczeniowe doświadczeń laboratoryjnych – wybór roślin doświadczalnych

2. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych -cd.; podstawy systematyki organizmów

- obserwacja, pomiary i opis roślin doświadczalnych w uprawie hydroponicznej

- przygotowanie doświadczenia dotyczącego relacji między osobnikami należącymi do tego samego gatunku , na przykładzie rozwoju ślimaków z rodzaju Achatina

3. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie organizmów, na podstawie wybranego gatunku roślin trzymanych w warunkach hydroponicznych – podsumowanie; zasady pisania artykułów badawczych

- obserwacja, pomiary i opis roślin doświadczalnych w uprawie hydroponicznej

- analiza zebranego materiału

- dyskusja

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia hydroponicznego

4. Wybiórczość siedliskowa

- obserwacja zachowania się dżdżownic w różnych warunkach wilgotnościowych

- omówienie wyników

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia

5. Tempo rozkładu materii organicznej, znaczenie destruentów – początek doświadczenia

-przygotowanie naważek siana

-mieszczenie naważek siana w izolatorach

- umieszczenie izolatorów w zieleni miejskiej

6. Relacje między organizmami, roślinożerca-roślina

- wybiórczość pokarmowa na przykładzie wybranych gatunków owadów roślinożernych

- omówienie wyników doświadczeń

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia

7. Relacje między organizmami, drapieżca-ofiara

- modelowe doświadczenia z hipotetycznymi układami drapieżca-ofiara

- omówienie wyników

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych symulacji

8. Relacje między organizmami, allelopatia

- doświadczenie z dwoma gatunkami roślin – założenie doświadczenia

9. Relacje między organizmami, allelopatia

- omówienie wyników

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań

10. Relacje między osobnikami należącymi do tego samego gatunku – zakończenie doświadczenia

- pomiary ślimaków z rodzaju Achatina hodowanych w rożnych wariantach doświadczalnych:

a) jeden ślimak w pojemniku; b) 3 ślimaki w pojemniku – pożywienie do woli, takie same warunki hodowli

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenie

11. Bioróżnorodność – omówienie różnorodności gatunkowej na przykładzie prostego doświadczenia - obserwacja bezkręgowców w terenie

12. Tempo rozkładu materii organicznej, znaczenie destruentów – zakończenie doświadczenia

- analiza tempa rozkładu ściółki trawiastej, wyłożonej na glebie i nad glebą – porównanie masy ściółki przed i po zakończeniu doświadczenia

- omówienie wyników

- przygotowanie przez poszczególne zespoły sprawozdań z przeprowadzonego doświadczenia

13. Korytarze ekologiczne – zajęcia terenowe

14. Metody monitoringowe – przykłady stosowanych metod

15. Podsumowanie i zaliczenie zajęć

Metody dydaktyczne:

- metody praktyczne- ćwiczeniowe – obserwacje i prowadzenie własnych doświadczeń

- metoda stolików eksperckich – studenci planują, i omawiają prowadzone przez siebie doświadczenia w zespołach ćwiczeniowych

- metoda projektu – zespoły ćwiczeniowe prowadzą swoje doświadczenia w ciągu całego semestru. Praca nad projektem składa się z kilku etapów: 1) planowanie doświadczenia, 2) założenie doświadczenia, 3) zbieranie danych, 4) opracowanie i analiza danych, 5) prezentacja i dyskusja wyników

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 8:00 - 9:30, sala 308
Izabella Olejniczak, Paweł Boniecki 17/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 24
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)