Literatura: |
1. Andrzejuk A., Tomistyczna „reforma” neoplatonizmu w „Komentarzu do «Księgi o przyczynach» Tomasza z Akwinu”, w: Tomasz z Akwinu, Komentarz do „Księgi o przyczynach”, tłum. A. Rosłan, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010, s. IX-L.
2. Bany P., Problem esse i partycypacji w komentarzu św Tomasza z Akwinu do Liber de causis, Warszawa 2002 (maszynopis w Bibliotece UKSW).
3. Gogacz M., Księga o przyczynach. Liber de causis, tłum. Z. Brzostowska, M. Gogacz, Warszawa 1970.
4. Krapiec M.A., Struktura bytu. Charakterystyczne elementy systemu Arystotelesa i Tomasza z Akwinu, „Dzieła”, t. 5, Lublin 1995.
5. Milcarek P., Od istoty do istnienia. Tworzenie się metafizyki egzystencjalnej wewnątrz łacińskiej tradycji filozofii chrześcijańskiej, Warszawa 2008.
6. Tomasz z Akwinu, Komentarz do „Księgi o przyczynach”, tłum. A. Rosłan, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
|
Efekty uczenia się: |
Student dzięki udziałowi w zajęciach uzyska:
- wiedzę w zakresie głównych kierunków i stanowisk klasycznej i współczesnej filozofii
- umiejętności wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i wykorzystywania informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych; będzie potrafił trafnie definiować pojęcia języka potocznego i poprawnie projektować definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach w odniesieniu do myśli średniowiecznej;
- kompetencji w zakresie adekwatnej oceny posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności oraz do ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego; będzie gotowy do samodzielnego formułowania propozycji rozwiązania nowych problemów na podstawie ich twórczej analizy z uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego; będzie gotowy do efektywnego organizowania własnej pracy i krytycznej oceny stopnia jej zaawansowania
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do tematyki konwersatorium, przedstawienie wymagań oraz sposobu pracy na zajęciach. Lektura „Prologu” do komentarza.
2. Twierdzenie 1: Zasady całego traktatu
3. Twierdzenie 2: Trzy stopnie przyczyn powszechnych
4. Twierdzenie 3: Jedność przyczyn powszechnych względem przyczyny najwyższej
5. Twierdzenie 4: Inteligencje
6. Twierdzenie 5: Dusze
7. Twierdzenie 6: Przyczyna pierwsza
8. Twierdzenie 7: Substancjalny byt inteligencji
9. Twierdzenie 8: Wiedza inteligencji o rzeczach wyższych i niższych
10. Twierdzenie 9: Wiedza inteligencji o czymkolwiek
11. Twierdzenie 10: W jaki sposób inteligencja poznaje siebie
12. Twierdzenie 11: Inteligencja poznaje rzeczy wieczne
13. Twierdzenie 12: Inteligencje znają się siebie nawzajem
14. Twierdzenie 13: Jak inteligencja poznaje siebie
15. Twierdzenie 14: Relacja duszy do innych rzeczy
|