Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia zaburzeń dzieci i młodzieży z elementami psychologicznej diagnozy klinicznej WF-ZPS-N-PZDM
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 32
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
MS Teams: Wszystkie materiały dydaktyczne oraz dodatkowe informacje będą dostępne na platformie Teams.
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• Namysłowska I. (2013). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

• Gierowski J.K., Kochański A. (2015). Psychiatria. Tom 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.

• Internetowy podręcznik MSD – Psychiatryczny: MSD Manual Psychiatry.

Literatura uzupełniająca:

• Chojnicka I., Pisula E. (2021). ADI-R. Wywiad do diagnozy autyzmu - wersja zrewidowana. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

• Wrocławska-Warchala E., Wujcik R. (2016). Zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu ASRS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Efekty uczenia się:

Przedmiotowe efekty uczenia się (E):

• Wiedza (W): Student potrafi zastosować teoretyczne podstawy diagnozy klinicznej w praktyce, w tym klasyfikacje ICD-10, ICD-11 i DSM-5 (PS_W13).

• Umiejętności (U): Student potrafi przeprowadzić diagnozę psychologiczną i opracować plan interwencji dla dzieci i młodzieży (PS_U04).

• Kompetencje społeczne (K): Student wykazuje zdolność do pracy w grupie i współpracy z innymi specjalistami oraz rozumie etyczne aspekty pracy z dziećmi i młodzieżą (PS_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Forma i warunki zaliczenia:

• Ocena ciągła: Aktywne uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach oraz jakość przedstawionych analiz przypadków klinicznych – 20%

• Symulacje kliniczne: Oceniane na podstawie symulacji wywiadów oraz zaproponowanych interwencji – 30%

• Projekt końcowy: Opracowanie kompleksowego planu interwencji dla wybranego przypadku klinicznego – 50%

Kryteria oceny końcowej:

• Ocena ciągła (aktywność i praca w grupach, quizy, konkursy): 20%

• Symulacje kliniczne: 30%

• Projekt końcowy: 50%

Zakres tematów:

Tematyka ćwiczeń:

1. Wprowadzenie do diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży – 3 godziny

Omówienie podstawowych zasad pracy diagnostycznej, przegląd narzędzi diagnostycznych. Uwarunkowanie systemowe diagnozy i terapii w zakresie zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży.

2. Symulacje wywiadów diagnostycznych – 3 godziny

Przeprowadzenie wywiadów klinicznych z fikcyjnymi pacjentami – symulacje w parach, omówienie różnic w podejściu diagnostycznym psychologicznym i psychiatrycznym.

3. Analiza przypadków ADHD – 4 godziny

Praca nad rzeczywistymi przypadkami dzieci z ADHD, analiza wywiadów diagnostycznych oraz opracowanie planu terapeutycznego.

4. Praca z przypadkami zaburzeń afektywnych (CHAD) – 4 godziny

Analiza przypadków młodzieży z chorobą afektywną dwubiegunową, praca w grupach nad planami diagnostycznymi i terapeutycznymi.

5. Zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży – 4 godziny

Diagnoza i terapia dzieci cierpiących na zaburzenia lękowe i PTSD. Studenci pracują w parach, tworząc plany interwencyjne.

6. Praca z przypadkami zaburzeń nastroju – 4 godziny

Praca nad przypadkami młodzieży z depresją i innymi zaburzeniami nastroju. Analiza przypadków i dyskusja nad etycznymi aspektami leczenia.

7. Zaburzenia w kontekście rodziny i szkoły – 4 godziny

Analiza wpływu środowiska rodzinnego i szkolnego na zdrowie psychiczne dzieci. Praca w grupach nad strategiami wsparcia psychologicznego.

8. Podsumowanie i refleksje nad przypadkami klinicznymi – 4 godziny

Studenci prezentują swoje wnioski z przeprowadzonych analiz przypadków. Otwarte dyskusje nad gotowością do pracy klinicznej.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

• Symulacje diagnostyczne (Efekty: U1, U2)

• Praca w grupach nad przypadkami klinicznymi (Efekty: U1, U3)

• Dyskusje moderowane (Efekty: K1, K2)

• Prezentacje przypadków klinicznych (Efekty: U2, K2)

• Quizy i konkursy – Interaktywne quizy sprawdzające wiedzę oraz konkursy motywujące do pogłębiania wiedzy i rywalizacji w przyjaznej atmosferze. (Efekty: W1, U1, K2)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda niedziela, 8:00 - 9:30, Kampus Wóycickiego Bud. 23, sala 321
każda niedziela, 9:45 - 11:15, Kampus Wóycickiego Bud. 23, sala 321
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 12:15 - 13:45, Kampus Wóycickiego Bud. 14, sala 1436
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 14:00 - 15:30, Kampus Wóycickiego Bud. 14, sala 1436
Anita Gębska-Kuczerowska 24/35 szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)