Literatura: |
1. Anastasi, A., Urbina. S. (1999). Testy psychologiczne (rozdz. 4, 5). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
2. Ciechanowicz, A., Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1996). Testy-prawo-praktyka. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
3. Jaworowska, A. (2004). Dostęp do testów psychologicznych i kompetencje zawodowe ich użytkowników. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii. Warszawa: Academica.
4. Jaworowska, A. (2017). Test Matryc Ravena w wersji dla Zaawansowanych. Polska normalizacja 2016. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
5. Jaworowska, A., Matczak, A. (2002). Omnibus. Test inteligencji. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
6. Jaworowska, A., Szustrowa, T. (2000). Podręcznik do Testu Matryc Ravena. Wersja Standard TMS. Formy: Klasyczna, Równoległa, Plus. Polskie standaryzacje. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
7. Matczak, A., Jaworowska, A. (2020). Test Płynności Ekspresyjnej TPE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
8. Matczak, A., Jaworowska, A., Ciechanowicz, A., Stańczak, J. (2006). Bateria testów APIS-Z. Podręcznik (wyd. 2). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
9. Matczak, A., Jaworowska, A., Martowska, K. (2012). Test Rozumienia Słów. Wersja Standard. Wersja dla Zaawansowanych TRS-S, TRS-Z. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
10. Matczak, A., Martowska, K. (2013). Neutralny Kulturowo Test Inteligencji - wersja 3 Raymonda B. Cattella i Alberty K.S. Cattell. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
11. Matczak, A., Wujcik, R., Stańczak, J., Jaworowska, A., Wrocławska-Warchala, E. (2020). APIS-Z(R). Bateria testów. Wersja zrewidowana. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
12. Stańczak, J. (2013). Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella - wersja 2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
13. Standardy do testów stosowanych w psychologii i pedagogice. (2007). Gdańsk: GWP.
14. Wytyczne Międzynarodowej Komisji Ds. Testów. www.practest.com.pl
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń: 1) liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech; 2) aktywny udział w zajęciach (nieprzygotowanie do ćwiczeń skutkuje obniżeniem oceny o 0,5); 3) zaliczenie kolokwium (uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi).
Kryteria ocen:
Wiedza:
- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze rozróżnia podstawowe typy podejścia do diagnozy intelektu, zna podstawowe testy inteligencji oraz rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów.
- na ocenę 4 (db.): dobrze rozróżnia podstawowe typy podejścia do diagnozy intelektu, zna podstawowe testy inteligencji oraz rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów.
- na ocenę 3 (dst.): słabo rozróżnia podstawowe typy podejścia do diagnozy intelektu, ma podstawową wiedzę o testach inteligencji i słabo rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów.
- na ocenę 2 (ndst.): nie zna testów, nie ma wystarczającej wiedzy o prawno-etycznych aspektach ich stosowania.
Umiejętności:
- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze interpretuje wyniki testów, potrafi bardzo dobrze integrować je, dokonywać diagnozy intelektu oraz przekazywać informacje zwrotne.
- na ocenę 4 (db.): dobrze interpretuje wyniki testów, potrafi dobrze integrować je, dokonywać diagnozy intelektu oraz przekazywać informacje zwrotne.
- na ocenę 3 (dst.): interpretuje wyniki testów, ale nie potrafi dobrze zintegrować danych, dokonać na ich podstawie diagnozy, słabo radzi sobie z przekazywaniem informacji zwrotnych.
- na ocenę 2 (ndst.): robi podstawowe błędy przy interpretacji wyników.
Kompetencje (Postawy):
Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi w zakresie poziomu i profilu intelektu oraz postawa etyczna i stosunek do przepisów prawnych związanych z testami.
|
Zakres tematów: |
1.Wprowadzenie w problematykę zajęć, informacje o warunkach zaliczenia, sprawy organizacyjne.
2.Podstawowe metody psychologii różnic indywidualnych: a) w badaniach naukowych (analiza czynnikowa, korelacje, porównania międzygrupowe) b) w badaniach diagnostycznych (testy, kwestionariusze i skale ocen).
3.Etyczne i prawne aspekty stosowania testów i diagnozy psychologicznej.
4.Pomiar inteligencji płynnej – wprowadzenie.
5. Pomiar inteligencji płynnej - Skale Matryc Ravena - TMS, TMZ.
6. Efekt Flynna.
7.Pomiar inteligencji płynnej – CFT 20-R.
8.Pomiar inteligencji płynnej – CFT-3.
9.Pomiar inteligencji skrystalizowanej – prezentacja baterii APIS/ APIS-Z(R).
10.Pomiar inteligencji skrystalizowanej – analiza interindywidualna APIS.
11.Pomiar inteligencji skrystalizowanej – analiza intraindywidualna APIS.
12.Pomiar inteligencji skrystalizowanej – test Omnibus.
13. Pomiar płynności ekspresyjnej – TPE.
14.Prezentacja Testu Rozumienia Słów – TRS-S, TRS-Z.
15.Relacje pomiędzy inteligencją płynną i skrystalizowaną.
|