Literatura: |
Brzeziński, J. i in. (2004). Skala Inteligencji D. Wechslera dla Dorosłych. WAIS-R (PL) Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Jaworowska, A., Matczak, A. (2005). Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej PKIE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Jaworowska, A., Matczak, A., Niedziela, J. (2023). Leiter-3. Międzynarodowa Skala Leitera – Wydanie trzecie. Normalizacja dla dorosłych.
Matczak, A. (2001). Diagnoza możliwości intelektualnych DMI. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik. Wyd. 2 uzup. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Matczak, A., Jaworowska, A., Bac, I., Stańczak, J. (2023). WISC-V w diagnozie psychologicznej.
Matczak, A., Martowska, K. (2013). Profil Kompetencji Społecznych PROKOS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Matczak, A., Piekarska, J. (2011). Test Rozumienia Emocji TRE. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Matczak, A., Piekarska, J., Studniarek, E. (2005). Skala Inteligencji Emocjonalnej - Twarze SIE-T. Podręcznik. Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Matczak, A. i in. (2006). Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Roid, G. H., Miller, L. J., Pomplun, M., Koch, Ch. (2019). Leiter-3. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie 3. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Stańczak, J., Matczak, A., Jaworowska, A., Bac, I. (2021). WISC-V. Skala inteligencji Wechslera dla dzieci – wydanie V. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
Student bardzo dobrze zna podstawowe modele inteligencji, zna podstawowe modele inteligencji emocjonalnej, kompetencji emocjonalno-społecznych, narzędzia do ich pomiaru oraz rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania testów/kwestionariuszy.
Weryfikacja: ocena testu końcowego i zaangażowania na zajęciach.
Umiejętności:
Student bardzo dobrze interpretuje wyniki testów/kwestionariuszy, potrafi bardzo dobrze integrować je, dokonywać diagnozy oraz przekazywać informacje zwrotne.
Weryfikacja: ocena testu końcowego i zaangażowania na zajęciach.
Kompetencje:
Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi oraz postawa etyczna i stosunek do przepisów prawnych związanych z diagnozą.
Weryfikacja: ocena pracy semestralnej i zaangażowania na zajęciach.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki konieczne do zaliczenia ćwiczeń: 1) zaliczenie ćwiczeń Psychologia Różnic Indywidualnych I; 2) liczba nieobecności nieprzekraczająca trzech; 3) aktywny udział w zajęciach (nieprzygotowanie do ćwiczeń skutkuje obniżeniem oceny o 0,5); 4) zaliczenie kolokwium (wymagane jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi)
Kryteria ocen:
Wiedza:
- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze zna koncepcje inteligencji, inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych, zna podstawowe narzędzia do ich pomiaru oraz rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania narzędzi psychologicznych.
- na ocenę 4 (db.): dobrze zna koncepcje inteligencji, inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych, zna podstawowe narzędzia do ich pomiaru oraz rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania narzędzi psychologicznych.
- na ocenę 3 (dst.): słabo zna koncepcje inteligencji, inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych, zna podstawowe narzędzia do ich pomiaru oraz rozumie etyczne i prawne aspekty stosowania narzędzi psychologicznych.
- na ocenę 2 (ndst.): nie zna typologii, metod pomiaru i nie ma wystarczającej wiedzy o prawno-etycznych aspektach ich stosowania.
Umiejętności:
- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze interpretuje wyniki, potrafi bardzo dobrze integrować je i dokonywać diagnozy oraz przekazywać informacje zwrotne.
- na ocenę 4 (db.): dobrze interpretuje wyniki, potrafi bardzo dobrze integrować je i dokonywać diagnozy oraz przekazywać informacje zwrotne.
- na ocenę 3 (dst.): nie potrafi dobrze zintegrować danych i dokonać na ich podstawie diagnozy, słabo radzi sobie z przekazywaniem informacji zwrotnych.
- na ocenę 2 (ndst.): robi podstawowe błędy przy interpretacji wyników.
Kompetencje:
Oceniana jest tolerancja i zrozumienie odmienności między ludźmi oraz postawa etyczna i stosunek do przepisów prawnych związanych z diagnozą.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć, informacje o warunkach zaliczenia, sprawy organizacyjne.
2. Skala Wechslera (WAIS-R) – prezentacja.
3. Skala Wechslera (WISC-V) – prezentacja.
4. Pomiar inteligencji – DMI.
5. Pomiar inteligencji – Leiter-3.
6. Pomiar inteligencji emocjonalnej - wprowadzenie.
7. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej – SIE-T.
8. „Nowe inteligencje” – na przykładzie inteligencji emocjonalnej – TRE.
9. Pomiar kompetencji emocjonalnych - wprowadzenie.
10. Pomiar kompetencji emocjonalnych – PKIE.
11. Pomiar kompetencji społecznych - wprowadzenie.
12. Pomiar kompetencji społecznych – KKS, PROKOS,
13. Pomiar wzmożonej pobudliwości psychicznej – OEQ-II.
14. Różnice indywidualne w zakresie preferencji – Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP.
15. Inteligencja, wzmożona pobudliwość psychiczna a funkcjonowanie społeczno-emocjonalne.
|