Literatura: |
Wykładowca okresowo zapewnia materiały niezbędne do nauki. Brak obowiązkowych zadań domowych.
Balboni P. (2015): Le sfide di Babele. Insegnare le lingue nelle società complesse, UTET.
Diadori P. (2015): Insegnare italiano a stranieri, Mondadori.
Cangià C. (1998): L'altra Glottodidattica, Giunti.
Daloiso M. (2009): La lingua straniera nella scuola dell'infanzia. Fondamenti di glottodidattica, UTET.
Motessori, La scoperta del Bambino, Garzanti.
BONIFACCI P. (cur.), I bambini bilingui. Favorire gli apprendimenti nelle classi multiculturali, Roma, Carocci, 2018
ABDELILAH BAUER B., Il bambino bilingue. Crescere parlando più di una lingua, Milano, Raffaello Cortina, 2008
ARICI M., CRISTOFORI S., Tracce per la programmazione di moduli per l’insegnamento dell’italiano L2 ad alunni stranieri nella scuola
primaria, Trento, Alcione, 2006
BIAGIOLI R., Educare all’interculturalità. Teorie, modelli e esperienze scolastiche, Milano, FrancoAngeli, 2005
DEMETRIO D., FAVARO G., Didattica interculturale. Nuovi sguardi, competenze, percorsi, Milano, FrancoAngeli, 2016
OMODEO M., La scuola multiculturale, Roma, Carocci, 2002
GOBBO F., Pedagogia interculturale. Il progetto educativo delle società complesse, Roma, Carocci, 2002
ZORZID., LEONE P. (cur.), Prospettive e applicazioni perl’insegnamentodell’italianoL2, Lecce, Besa, 2003
WHITTLE A., NUZZO E. (cur.), L’insegnamento della grammatica nella classe multilingue. Un esperimento di focus on form nella
scuola primaria, Milano, Studi AltLa3, 2015
|
Zakres tematów: |
Podczas kursu przybliżone zostaną tematy związane z glottodydaktyką dziecięcą. Student nabywa wiedzę odnośnie dydaktyki języka włoskiego jako L1, L2 oraz LS u dzieci do 5. roku życia. Student posiada podstawy, aby pracować z użyciem dydaktyki empirycznej i ludycznej.
1. Wartość wczesnego nauki języków obcych u dzieci.
2. Skuteczne metody nauczania języków obcych dzieci.
3. Rozwój umiejętności językowych u dzieci: fonologia, słownictwo, gramatyka.
4. Metody zabawowe w nauczaniu języków dzieci.
5. Wykorzystanie muzyki i piosenek w nauce języków przez dzieci.
6. Technologia jako narzędzie dydaktyczne dla dzieci uczących się języka obcego.
7. Znaczenie językowego wpływu w dzieciństwie.
8. Nabywanie wielu języków przez dzieci.
9. Wpływ środowiska rodzinnego na naukę języków u dzieci.
10. Edukacja dwujęzyczna i wielojęzyczna w kontekście edukacyjnym.
11. Wykorzystanie opowieści i narracji w nauczaniu języków dzieci.
12. Ocena umiejętności językowych u dzieci.
13. Problemy i wyzwania w nauczaniu języków obcych dzieci.
14. Kulturowe podejścia w nauczaniu języków dzieci.
15. Metoda Montessori.
|