Literatura: |
M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1975 i nast., tu: Nauka o literaturze i jej działy, s. 5-15.
A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1990 lub 1997.
E. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Zarys poetyki, Warszawa 1978 (i wyd. n.).
D. Korwin-Piotrowska, Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011.
J. Culler, Teoria literatury, tłum. M. Bassaj, Warszawa 1998.
Antropologizowanie humanistyki. Zjawisko, proces, perspektywy, red. J. Kowalski, W. Piasek, Olsztyn 2009.
R. Handke, Poetyka dzieła literackiego. Instrumenty lektury, Warszawa 2008.
II Słowniki
M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 1998 i wyd. następne.
P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, tłum., oprac. i uzupełnieniami opatrzył S. Swiontek, wstęp A. Ubersfeld, Wrocław 1998.
Literatura polska XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny, red. A. Hutnikiewicz, A. Lam, Warszawa 2000, t. I-II.
Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Kraków 2006.
K. Wyrwas, K. Sujkowska-Sobisz, Mały słownik terminów teorii tekstu, Kraków 2005 i in.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja medialna.
Egzamin pisemny.
Na ocenę bardzo dobrą student wykazuje się bardzo dobrą znajomością problematyki poruszanej na wykładzie. Odróżnia i omawia dziedziny literaturoznawstwa, definiuje terminy i pojęcia (np. rodzaj, gatunek lit., dzieło literackie, intertekstualność, komoparatystykaetc.). Potrafi wyjaśnić na czym polega proces historycznoliteracki, synchronia i diachronia w badaniach nad literaturą; potrafi wymienić w ujęciu chronologicznym epoki literackie, wyjaśnić i podać przykłady prądów literackich etc. Wykazuje się wiedzą w zakresie najnowszych kierunków badań nad literaturą.
Na ocenę dobrą student opanował wiedzę przedmiotową w stopniu zadowalającym. Student wykazuje się znajomością najważniejszych problemów z zakresu nauki o literaturze; zna podstawowe terminy i pojęcia i potrafi je zdefiniować.Wykazuje się wiedzą w zakresie najnowszych kierunków badań nad literaturą. Potrafi dowieść opanowanej wiedzy w wypowiedzi pisemnej.
Na cenę dostateczną student w stopniu podstawowym definiuje najważniejsze terminy i pojęcia, wykazuje się podstawową znajomością problematyki poruszanej na wykładzie ze wstępu do nauki o literaturze. Student potrafi podjąć próbę ich omówienia.
|