Literatura: |
Literatura obowiązkowa i uzupełniająca umieszczona na platformie Moodle, pod linkiem: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=40508
1. E. Kasperski, Podstawy komparatystyki, [w tegoż:] Kategorie komparaty-styki, Warszawa 2010.
2. E. Kasperski, Status poznawczy komparatystyki, [w tegoż:] Kategorie komparatystyki, Warszawa 2010.
3. A. Kibedi Varga, Kryteria opisu relacji między słowem a obrazem, [w:] Słowo/obraz, red. Grzegorz Godlewski i inni, UW, Warszawa 2010.
4. S. Wysłouch, Ut pictura poesis – stara formuła i nowe problemy, [w:] Ut pictura poesis, red. S. Wysłouch, M. Skwara, Gdańsk 2006.
5. M. Delaperrièr, Metafora horyzontu, czyli o powinowactwie sztuk i feno-menologicznym widzeniu świata w poezji Juliana Przybosia, [w tejże:] Pod znakiem antynomii, Warszawa 2006.
6. A. Smaga, Formistyczne obrazy i wiersze Tytusa Czyżewskiego, „Polonisty-ka” 2007, nr 1.
7. M. P. Markowski, Ekphrasis. Uwagi bibliograficzne z dołączeniem krót-kiego komentarza, „Pamiętnik Literacki” 1999, z. 2.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie. Diagnoza oczekiwań i obaw
2. Zasady komparatystyki. Przestrzeń porównania
3. Status poznawczy komparatystyki. Metoda porównawcza
4. Model analizy porównawczej
5. Komparatystyka interdyscyplinarna na przestrzeni historii kultury i współcześnie
6. Kryteria opisu relacji multi-, trans- i intermedialnych
7. Media-nośniki pierwszego stopnia (druk). Test cząstkowy nr 1
8. Media-nośniki pierwszego stopnia (druk), cdn. Ewaluacja oczekiwań i obaw
9. Media-nośniki pierwszego stopnia (obraz)
10. Podstawowe terminy z zakresu medium malarskiego. Test cząstkowy nr 2
11. Wtórne formy medialne (malarstwo i poezja). Ekfraza - wprowadzenie
12. Ekfraza (G. Klimt – „Judyta”, S. Rosa – „Pejzaż z postaciami”, E. Hopper – „Pokój hotelowy”; Cz. Miłosz – cykl „O!). Powtórzenie przed testem
13. Test końcowy
14. Omówienie testu końcowego. Analiza wybranego przez grupę zagadnienia komparatystycznego.
15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie
|