Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przekł. i uzup. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2002.
Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991.
P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 2002.
Literatura uzupełniająca:
M. Carlson, Performans, przeł. E. Kubikowska, Warszawa 2007; Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991; C. Balme, Wprowadzenie do nauki o teatrze, przeł. W. Dudzik i M. Leyko, Warszawa 2005; H-T, Lehman, Teatr postdramatyczny, przeł. D. Sajewska, M. Sugiera, Kraków 2004; T. Kowzan, O autonomiczności sztuki widowiskowej, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, t. II, Wrocław 2003; D. Ratajczak, Teatralność i sceniczność, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, Wrocław 2003, t. I; P. Brook, Pusta przestrzeń, wstęp Z. Hübner, przeł. W. Kalinowski, Warszawa 1981; P. Brook, Ruchomy punkt, przeł. E. Guderian-Czaplińska i G. Ziółkowski, Wrocław-Poznań 2004.
Osobny zestaw lektur do każdych zajęć.
|
Zakres tematów: |
1. Wstępne rozpoznanie postrzegania sztuki teatru przez studentów. Czym zajmuje się teatrologia? Typy widowisk teatralnych: teatr dramatyczny, teatr muzyczny, taniec w teatrze i teatr ruchu, teatr lalek.
2. Teatr jako synteza sztuk. Pokazanie złożoności dzieła sztuki scenicznej.
3. Teoria teatru - ujęcie historyczne. Cztery podstawowe zagadnienia: mimesis, poiesis, katharsis, aisthesis.
4. Współczesne modele teoretyczne w badaniach teatralnych: model socjologiczny, semiotyka teatru, poststrukturalizm i psychoanaliza, fenomenologia, teoria widowisk.
5. Zagadnie teatralności i „miejsca teatralnego”. Gdzie zaczyna się i gdzie kończy się teatr?
6. Społeczna funkcja teatru. Teatr jako miejsce organizujące wspólnotę – religijną, narodową, polityczną. Przemiany historyczne i status dzisiejszy.
7. Rola tekstu i słowa w teatrze. Teatr dramatyczny. Problem nowej dramaturgii, dyskursyfikacja i epizacja teatru (Brecht, Kotlarczyk).
8. Rola aktora w teatrze. Różne typy i modele aktorskie. Narodziny aktora i elementy aktorstwa poza teatrem.
9. Reżyser i jego znaczenie w teatrze. Narodziny funkcji i zawodu reżysera. Autorstwo przedstawienia teatralnego.
10. Relacja pomiędzy widzem a widownią w teatrze. Specyfika odbioru dzieła teatralnego – indywidualność i zbiorowość odbioru.
11. Teatr pośród mediów. Intermedialność. Teatr telewizji. Teatr radiowy.
12. Scenografia. Architektura teatralna. Teatr plastyczny.
13. Teatr awangardowy i alternatywny. Historia, przemiany i status dzisiejszy.
14. Antropologia teatru – odwołanie do rytuału i funkcji religijnych teatru. Teatr Jerzego Grotowskiego.
15. Problematyka dokumentacji teatralnej. Jaka forma zapisu przedstawienia najbardziej oddaje jego przebieg – film, scenariusz, partytura, dramat? Czy można z tego odtworzyć kształt przedstawienia.
|