Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria literatury WH-FP-I-3-TeorLit-L
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. F. Ankersmit, Narracja jako przedstawianie, [w:] Metodologiczne problemy narracji historycznej, red. J. Pomorski, Lublin 1990.

2. J. Sławiński, Semantyka wypowiedzi narracyjnej, w: tenże, Dzieło – Język – Tradycja, Warszawa 1974 lub Kraków 1998.

3. T. Dobrzyńska, W poszukiwaniu tematu literackiego. Propozycje lektury opowiadania Władimira Nabokowa „Wiosna w Fialcie”, [w:] tejże, Tekst – styl – poetyka. Zbiór studiów, Kraków 2003.

4. M. Czermińska, Autor – podmiot – osoba. Fikcjonalność i niefikcjonalność, [w:] Polonistyka w przebudowie, Kraków 2005, t. I, s. 211-223.

5. S. Wysłouch, Nowa genologia – rewizje i reinterpretacje, [w:] Polonistyka w przebudowie, red. M. Czermińska i in., Kraków 2005, t. I, a także [w:] Polska genologia literacka, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2007, s. 288-305.

6. J. Olejniczak, Gatunek jako temat (przykład Czesława Miłosza), [w:] Polska genologia. Gatunek w literaturze współczesnej, red. Romuald Cudak, Warszawa 2009, s. 237-247.

7. S. Sawicki, Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze, [w:] Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze, Lublin 1992 lub [w:] Problemy teorii literatury, S. 4.

8. T. Dobrzyńska, Wiersz i aksjologia. Konotacje wartościujące formy wierszowej w Mona Lizie Zbigniewa Herberta, [w:] taż, Tekst – styl – poetyka. Zbiór studiów, Kraków 2003, s. 163-177.

9. R. Barthes, Retoryka obrazu, tłum. Z. Kruszyński, „Pamiętnik Literacki” 1985, z. 3, s. 289-302.

10. 2. R. Nycz, Antropologia literatury – kulturowa teoria literatury – poetyka doświadczenia, „Teksty Drugie” 2007, nr 6, s. 34-49.

11. M. Czermińska, „Punkt widzenia” jako kategoria antropologiczna i narracyjna w prozie niefikcjonalnej, „Teksty Drugie” 2003, 2-3, s. 11-27.

12. M. Głowiński, Świadectwa i style odbioru, [w:] tenże, Style odbioru, Kraków 1977 lub [w:] tenże, Dzieło wobec odbiorcy, Kraków 1998.

==========================

1. I. Opacki, Krzyżowanie się postaci gatunkowych jako wyznacznik ewolucji poezji, [w:] tenże, Odwrócona elegia. O przenikaniu się postaci gatunkowych w poezji, Katowice 1999. [+5 pkt.]

2. M. Maryl, Blog jako „dziennik elektroniczny”. Analiza genologiczna blogów pisarzy, [w:] tenże, _życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych, Warszawa 2015.

Zakres tematów:

Narracja jako przedstawianie.

Semantyka wypowiedzi narracyjnej.

Temat dzieła literackiego.

Autor – podmiot – osoba w dziełach literackich i nieliterackich.

Nowa genologia.

Gatunek literacki jako temat.

Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze.

Retoryka obrazu.

Antropologia literatury – kulturowa teoria literatury – poetyka doświadczenia.

Kategoria "punktu widzenia" w dziele literackim.

Świadectwa i style odbioru.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 410
Wiesława Tomaszewska 24/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)