Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura popularna WH-FP-II-1-LiPopular
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Barańczak S., Książki najgorsze, Poznań 1990.

2. Bujnicka M., Bohaterki romansu popularnego. Z zagadnień konstrukcji, [w:] Postać w dziele literackim, red. Cz. Niedzielski, J. Speina, Toruń 1982.

3. Bujnicka M., Popularna literatura kobieca jako pareneza, [w:] Głosy piszących kobiet, red. G. Szewczyk, Katowice 1993.

4. Burszta W., Czubaj M., Krwawa setka, Warszawa 2007.

5. Callois R., Odpowiedzialność i styl. Eseje, wybór M. Żurowskiego, Warszawa 1967.

6. Ciećwierz P., Synowie Kaina, córki Lilith… Rzecz o wampirach w fantasy, Warszawa 2009.

7. Dobek T. D., Dokąd idziesz retro – rzecz o polskim kryminale historycznym, „Dekada Literacka” 2008, nr 1.

8. Dunin J., Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Warszawa 1974.

9. Gemra A., Kwiaty zła na miejskim bruku. O powieści zeszytowej XIX i XX wieku, Warszawa 1998.

10. V. Graaf, Homo Futurus. Analiza współczesnej science fiction, Warszawa 1971

11. Grant – Adamson L., Jak napisać powieść kryminalną, przeł. M. Rusinek, Kraków 1999.

12. Gripenberg M., Agatha Christie, przeł. A. Czyrek, Wrocław 1999.

13. Eco U., Retoryka i ideologia w „Tajemnicach Paryża” Eugeniusza Sue, przeł. W. Kwiatkowski, „Pamiętnik Literacki” 1962, z. 1.

14. Eco U., Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. J. Ugniewska, Kraków 2008.

15. Fantasy jako dobra nowina, red. P. Urbaniak, M. Mikołajczak, Wałbrzych 2005.

16. Formy literatury popularnej, red. A. Okopień – Sławińska, Wrocław 1973.

17. Janion M., Wampir. Biografia symboliczna, Warszawa 2002.

18. Kolbuszewski J., Od Pigalle po kresy. Krajobrazy literatury popularnej, Warszawa 1994.

19. Kowalski P., (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni, Warszawa 1999.

20. Lasić S., Poetyka powieści kryminalnej. Próba analizy strukturalnej, przeł. M. Petryńska, Warszawa 1976.

21. Martuszewska A., Ta trzecia. Problemy literatury popularnej, Gdańsk 1997.

22. Nowakowski J., W kręgu obiegowych ideałów estetycznych. Szkice o literaturze popularnej, Warszawa 1980.

23. Nowe formy w literaturze popularnej, red. B. Owczarek, J. Frużyńska, Warszawa 2007

24. Pomirska M., Szkoła narzeczonych. O powieści dla dziewcząt w dwudziestoleciu międzywojennym, Warszawa 2006.

25. Pustowaruk M., Od Tolkiena do Pratchetta Potencjał rozwojowy fantasy jako konwencji literackiej, Warszawa 2009.

26. Trębicki G., Fantasy. Ewolucja gatunku, Kraków 2007.

27. Reizow B., Francuska powieść historyczna w epoce romantyzmu, Warszawa 1969

28. Siewierski J., Powieść kryminalna, Warszawa 1979.

29. Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Warszawa 1991 i nast., hasła: Brukowa literatura, Fantastyka, gotycyzm, Literatura dla dzieci i młodzieży, Literatura dla ludu, Literatura popularna, Literatura religijna.

30. Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Warszawa 1992, hasła: Literatura dla dzieci i młodzieży, Literatura obiegów popularnych (tu: bibliografia), Powieść dla dziewcząt, Powieść kryminalna, powieść milicyjna, Powieść popularna, Powieść zeszytowa.

31. Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 1997.

32. Szyszkowska E., Odmiany uczuć. Popularny romans kieszonkowy w Polsce 1900 – 2000, Warszawa 2003.

33. Zgorzelski A., Fantastyka. Utopia. Science Fiction, Warszawa 1980.

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:

- ocenianie ciągłe (aktywność na zajęciach)

- przygotowanie zaliczeniowej prezentacji i przedstawienie jej na forum grupy

Na ocenę bardzo dobrą: student wymienia i omawia wszystkie gatunki powieści z kręgu literatury popularnej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy i zmiany w tematyczne i formalne. Student sprawnie formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej kontekstualizacji utworów z kręgu literatury popularnej. Student zna wszystkie ważniejsze dzieła i twórców literatury popularnej.

Na ocenę dobrą: student wymienia i omawia większość gatunków powieści z kręgu literatury popularnej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy i zmiany w tematyczne i formalne. Student potrafi sformułować poprawne opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł. Student potrafi umieścić dzieło z kręgu literatury popularnej w kontekście historycznoliterackim. Student zna większość ważniejszych dzieł i twórców literatury popularnej.

Na ocenę dostateczną: student wymienia i omawia podstawowe gatunki powieści z kręgu literatury popularnej; rozpoznaje i rozróżnia główne cechy utworów. Student potrafi umieścić dzieło z kręgu literatury popularnej w najbliższym kontekście historycznoliterackim. Student zna najważniejsze dzieł i twórców literatury popularnej.

Zakres tematów:

1. Literatury popularnej – definicja, wyznaczniki, obszary. Geneza i dzieje literatury popularnej. Rodzaje i gatunki literatury popularnej. Produkcja, dystrybucja, odbiór.

2. Mit wielkiego miasta w literaturze popularnej: "Tajemnice Paryża" E. Sue jako wzorzec powieści tajemnic. Proza E. A. Poego.

3. Powieść historyczna jako powieść popularna – twórczość Aleksandra Dumas, "Hrabia Monte Christo".

4. Powieść kryminalna – odmiany, kierunki rozwoju

5. Retro kryminał

6. Powieść grozy (powieść gotycka/powieść grozy): Romantyzm i narodziny powieści fantastycznej.

7. Powieść przygodowa (robinsonada/western): Świat Dzikiego Zachodu w twórczości powieściowej Karola Maya.

8. Powieść miłosno-romantyczna (romans/powieść dla dziewcząt/powieść rodzinna): Melodramat czyli źródło cierpień. Schematy fabularne powieści z motywem miłosnym.

9. Powieść fantastyczna (dystopia/cyberpunk/fantasy): Fantastyka, science fiction, fantasy – narodziny gatunku, popularność.

10. Zajęcia zaliczeniowe – prezentacje studentów.

*na niektóre zajęcia przewidziano dwie jednostki

*konkretne tytuły omawianych utworów zostaną ustalone ze studentami, bezpośrednio na zajęciach

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, prezentacja medialna, dyskusja, studium przypadku.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 327
Joanna Zajkowska 5/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Łącznik
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)