Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kino włoskie po 1970 r. WH-FW-M-I-3-KinWlos
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Bibliografia:

Tadeusz Miczka, Kino włoskie, Gdańsk 2009.

A. Miller-Klejsa, D. Dąbrowska, Kino włoskie po 1980 r., Wyd. UŁ. 2018;

P. Kletowski, Pier Paolo Pasolini - twórczość filmowa, Warszawa 2013

wybrane recenzje:

Diana Dąbrowska, Kinofilska gra z historią. „Boski” w reżyserii Paola Sorrentina, w: https://kulturaliberalna.pl/2021/02/02/kinofilska-gra-z-historia-boski-paolo-sorrentino-diana-dabrowska-wladza-ekranu/

Gabriel Krawczyk, Swawolenie z Proustem. O „Wielkim pięknie” Paolo Sorrentino, https://kulturaliberalna.pl/2014/03/04/swawolenie-proustem-wielkim-pieknie-paolo-sorrentino/

Ewa Mazierska, Z dala od tłumu, na lewo od centrum [ Nanni Moretti] https://kultura.onet.pl/film/wiadomosci/z-dala-od-tlumu-na-lewo-od-centrum/w1dm2db

Jakub Socha, Koniec świata pszczelarzy [Alice Rohrwacher] https://www.dwutygodnik.com/artykul/5702-koniec-swiata-pszczelarzy.html

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się z zakresu wiedzy zostaną zrealizowane metodą podawczą i zweryfikowane podczas ustnego kolokwium semestralnego

Efekty uczenia się z zakresu umiejętności i kompetencji społecznych zostaną zrealizowane w trakcie dyskusji na zajęciach i samodzielnej pracy studenta.

Zaliczenie na ocenę - egzamin ustny.

Zakres tematów:

1. Historia i mit powojennych Włoch w kinie Giuseppe Tornatore ( "Nuovo Paradiso", "Baaria")

2. Pochwałą seksualności i witalności w filmach P.P. Pasoliniego ("Teoremat", "Dekameron")

3 "Kino"transcendencji" Ermanno Olmi ("Drzewo na saboty")

4. Liliana Cavani - dusza i ciało włoskiego kina ("Nocny portier", "Franciszek")

5. Anatomia władzy w filmach Paolo Sorrentino ("Boski", "Oni")

6. Dekadencja końca świata w filmach Paolo Sorrentino ("Wielkie piękno", "Młodość")

7. Intymność i tragedia ludzi nowoczesnych w filmach Nanniego Morettiego ("Pokój syna", "Moja matka")

8. Obrona świata, który odchodzi w filmach Alice Rohrwacher ("Cuda", "Szczęśliwy Lazzaro").

9. Wykluczenie i awans społeczny w filmach Pietro Marcello ("Martin Eden").

Filmoteka:

"Baaria": https://www.cda.pl/video/6836858e5/vfilm

"Boski": https://www.cda.pl/video/1103499ff

"Cuda": https://www.cda.pl/video/158158246

"Cinema Paradiso" https://www.cda.pl/video/9455157f3 (wersja reżyserska)

"Dekameron" https://www.cda.pl/video/95821320a

"Drzewo na saboty" https://www.cda.pl/video/78701003d

"Dziewczynka z kotem" : https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=11379&vb=nhv

"Oni": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=10822&vb=nhv

"Martin Eden": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=11833&vb=nhv

"Młodość": https://kulturaliberalna.pl/2014/03/04/swawolenie-proustem-wielkim-pieknie-paolo-sorrentino/

"Moja matka": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=10787&vb=nhv

"Nocny portier" https://www.cda.pl/video/2266673e

"Pokój syna": https://www.cda.pl/video/98531975a

"Szczęśliwy Lazarro": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=10877&vb=nhv

"Teoremat" https://www.youtube.com/watch?v=0CijWgjcJFE

"Wielkie piękno": https://www.nowehoryzonty.pl/vod-film.s?id=11211&vb=nhv

Metody dydaktyczne:

Wykład interaktywny.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi piątek (nieparzyste), 13:15 - 14:45, sala 116 s. konferencyjna
Jacek Kopciński 6/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)