Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, 2005, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka
Alan Bernard. 2008. Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa: PIW
Edmund Leach, Levi-Strauss, 1998, Warszawa: Prószyński i S-ka
Clifford Geertz, 2005, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ
Andrzej K. Paluch, 1990, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa: PWN
Robert Deliège, 2011, Historia antropologii, Warszawa: Oficyna Naukowa
Generative Anthropology in Transdyscyplinary Inquiry: Religion, Science, Language & Culture, ed. by M.Złocka-Dąbrowska, B.Gaj, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018
Adam Kuper, 1987, Między charyzmą i rutyną : antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź : Wydawnictwo Łódzkie
Literatura uzupełniająca:
Wstęp do kulturoznawstwa, 2007, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań
Generative Anthropology in Transdiscyplinary Inquiry: Religion, Science, Language & Culture, ed. by M.Złocka-Dąbrowska, B.Gaj, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018
Magdalena Złocka-Dąbrowska, 2022, Generative Anthropology in Contexts and Texts, Wydawictwo Naukwe UKSW, Warszawa
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny.
Kryteria oceniania w zakresie KU1_W02
Na ocenę niedostateczną:
Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.
Na ocenę dostateczną:
Student omawia podstawowe znaczenie antropologii kulturowej dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin .
Na ocenę dobrą:
Student omawia podstawowe znaczenie oraz wyjaśnia w jaki sposób antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz z podstawową znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin .
Na ocenę bardzo dobrą:
Student omawia podstawowe znaczenie, wyjaśnia oraz twórczo interpretuje sposób w jaki antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz ze znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin .
Kryteria oceniania w zakresie KU1_U02:
Na ocenę niedostateczną:
Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.
Na ocenę dostateczną:
Student potrafi samodzielnie wymienić podstawowe sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać przykład wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
Na ocenę dobrą:
Student potrafi samodzielnie wymienić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać kilka przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
Na ocenę bardzo dobrą:
Student potrafi samodzielnie wymienić oraz szeroko omówić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać wiele przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
Kryteria oceniania w zakresie KU1_K01
Na ocenę niedostateczną:
Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.
Na ocenę dostateczną:
Student jest gotów do krytycznej oceny jednego zagadnienia z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych .
Na ocenę dobrą:
Student jest gotów do krytycznej oceny kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych .
Na ocenę bardzo dobrą:
Student jest gotów do krytycznej oceny oraz twórczej interpretacji kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładów aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych .
|
Zakres tematów: |
1. Antropologia w przestrzeni inter- i -trans-dyscyplinarnej. Diachronia i synchronia. 2. Wymiary pojmowalności antropologii i determinizm językowy. Kategorie pojęciowe. 3. Domeny i sub-domeny antropologii
4. Antropolog i jego miejsce w uniwersum poznania humanistycznego
5. Antropologia- zmienność szkół w czasie i przestrzeni poznawczej
6. Szkoły antropologiczne i ich
7. Szkoła ewolucjonistyczna brytyjsko-amerykańska
8. Niemiecka szkoła kulturowo-historyczna
9. Antropologiczna refleksja fenomenologiczna
10. Funkcjonalizm Bronisława Malinowskiego i brytyjska antropologia społeczna
11. Strukturalizm C. Levi-Strauss'a i etnologia francuska
12. Francuska szkoła "nowej historii"
13. Kognitywizm szkoły amerykańskiej i amerykański tygiel antropologiczny
14. Postmodernizm i interpretatywizm - z Paryża do Nowego Jorku i z powrotem
15. Kalifornijskie unikaty: teoria mimetyczna i Antropologia Generatywna
Erica Gansa
|