Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kultury XIX wieku WH-KU-I-2-HistKult
Wykład (WYK) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
MS Teams: Zajęcia w sali
Literatura:

Historie Polski w XIX wieku. T. 1, Kominy, ludzie i obłoki: modernizacja i kultura Tadeusz Epsztein, Magdalena Gawin, Bogusław Dopart ; pod red. Andrzeja Nowaka ; Muzeum Historii Polski, Towarzystwo Miłośników Historii.

Wykłady z filozofii dziejów. T. 1 / Georg Wilhelm Friedrich Hegel ; w przekł. Janusza Grabowskiego i Adama Landmana ; wstępem poprzedził Tadeusz Kroński.

(Nie)smak w tekstach kultury XIX-XXI wieku, red.: Barbara Zwolińska

Literatura i kultura lat 60. XIX wieku między polityką a prywatnością. Dyslokacje, redakcja naukowa Urszula Kowalczuk, Damian Włodzimierz Makuch, Dawid Maria Osiński

Efekty uczenia się:

W_1 rozumie zasadnicze zjawiska kształtujące kulturę XIX wieku

W_2 rozumie znaczenie dziewiętnastowiecznej kultury dla następnego stulecia

U_1 rozumie, że metodami należącymi do nauk o kulturze może opisywać nie tylko swoją współczesność, ale także czasy Napoleona Bonaparte i Friedricha Nietzschego

U_2 rozumie, jak znakomitym źródłem poznania kultury i jej historii jest realistyczna powieść, autorski zapis doświadczenia pewnych czasów i miejsc

K_1 rozumie swoją współczesność nie jako zawieszoną w próżni, ale zakorzenioną w zjawiskach, które mogły dotąd wydawać się mu archeologiczną prehistorią.

K_2 Fascynuje go problematyka należąca do historii kultury

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny końcowy

Zakres tematów:

IX WIEK

ALBO WIELOWĄTKOWY KOMENTARZ DO „LALKI” BOLESŁAWA PRUSA

1. Świat pana Ignacego, żyjącego Wiosną Ludów, kiedy to walczył na Węgrzech, sięga jeszcze wieku XVIII, Wokulski patrzy poza granice kolejnego. Zacznijmy więc od CHRONOLOGII. Kiedy zaczął się i kiedy skończył wiek i jak wyglądał mapa ówczesnej Europy?

2. Życie ludzi. Czy kiedykolwiek wcześniej Europa i Polska doświadczyła takiego rozwarstwienia społecznego? Słowem mowa będzie o dziewiętnastowiecznej CODZIENNOŚCI.

3. REWOLUCJA PRZEMYSŁOWA już się zaczęła, teraz nabiera rozpędu, ale bez przesady

a) Na maszyny latające, o których marzył idealista Ochocki trzeba jeszcze poczekać, z tym, że kolej pędzi już na całego.

b) Świat się więc nieco kurczy. Pan Ignacy może pojechać odpocząć, ale ostatecznie rezygnuje

c) c) Fabryka. Wokulski jej nie założył, bo wyjechał, ot romantyk, do Paryża, ale powiedzieć o niej trzeba.

4. Czy istnieje metal lżejszy od powietrza, który profesor Geist pokazał w ścisłej tajemnicy Wokulskiemu? Tymczasem porozmawiajmy o tym, co wiadomo o dziewiętnastowiecznej NAUCE

5. Spójrzmy chwilę na subiektów ze składu Wokulskiego, toż to cały przegląd DOKTRYN POLITYCZNYCH

a) Lisiecki jest nacjonalistą i antysemitą

b) Klejn socjalistą

c) Mraczewski? Bawidamkiem, co może jest i najlepszą opcją z możliwych

d) Pan Rzecki? Bonapartysta bez Bonapartego

6. Łęccy? Świat się zmienia i tylko Łęccy tego nie zauważają. Wróćmy tymczasm do codzienności, ale w kontekście przemian OBYCZAJU

7. A Pani Izabella poszła do teatru fetować pewnego pseudowirtuoza. Gdyby do Warszawy zawitał wtedy Wieniawski miałby kogo. W każdym razie wiek XIX to stulecie romantyzmu w MUZYCE: pieśni, programów, poematów symfonicznych oraz kompozytorów, którzy – jak Morrison - żyli szybko i umierali młodo (może z wyjątkiem Brahmasa. I Brucknera. I Mallera. OK. poddaje się.

8. W malarstwie nikt w „Lalce” specjalnie nie gustowała, jeżeli już to w wielkich płótnach pełnych farby i alegorii, ale trzeba mu się przyjrzeć. Ono, nie architektura, było kwintesencją sztuki XIX wieku od klasycyzmu, przez romantyzm, realizm po impresjonizm. Zmieniał się świat, zmieniała się SZTUKA

9. Bolesław Prus pisze „Lalkę”, a literatura XIX wieku wydaje realistyczną POWIEŚĆ, która zmienia oblicze literatury.

10. POEZJA to strata czasu dla ludzi czynu? Wręcz przeciwnie

11. Żyjemy w świecie EMANCYPACJI. Upośledzone grupy społeczne wołają o prawa obywatelskie, ale czy je otrzymują? Na chwilę cofniemy się tu jeszcze do XVIII wieku

a) Kobiet

b) Chłopów

c) Żydów

12. Hegel! Jego chciał nie czytać żaden szanujący się pozytywista. Metafizyka? Co tam metafizyka w epoce techniki i medycyny. No dobze, ale jaka była ta FILOZOFIA po Kancie?

Metody dydaktyczne:

Wykłąd tradycyjny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 15:00 - 16:30, sala 227
Piotr Weiser 15/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Łącznik
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)