Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna WNP-PE-PO-MGR
Wykład (WYK) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 17
Zaliczenie: Egzaminacyjny
MS Teams: Wykłady z pedagogiki ogólnej odbywają się w semestrze letnim 2023/2024 w formacie online za pomocą aplikacji MS Teams, w ilości 30 godzin dydaktycznych.
Literatura:

Literatura podstawowa:

- Cudowska A. (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej Księga Jubileuszowa dedykowana profesorowi doktorowi habilitowanemu Michałowi Balickiemu, Trans Humana, Białystok 2011.

- Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

- Kron F. W., Pedagogika Kluczowe zagadnienia Podręcznik akademicki Pojęcia procesy modele, (Grundwiesen Paedagogik, tłum. Elżbieta Cieślik), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012.

- Kwieciński Z., Śliwerski B. (red. nauk.), Pedagogika Podręcznik akademicki Tom 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003-2004.

- Lewowocki T., O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, Instytut Technologii i Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa - Radom 2007.

- Palka S. (red.), Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.

- Pilch T. (red. nauk.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku Tomy: 1 - 7 oraz Suplement A-Ż. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2003-2010.

- Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku

pod przewodnictwem Jacques'a Delorsa Edukacja Jest w niej ukryty skarb, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Wydawnictwo UNESCO, Warszawa 1998.

- Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2018 roku w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji, w: Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, dnia 28 listopada 2018 r. Poz. 2218.

- Rubacha K. (red. nauk.), Konceptualizacje przedmiotu badań pedagogiki Seminaria Metodologii Pedagogiki Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2008.

- Śliwerski B. (red. nauk.), Pedagogika Tom 1: Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006.

- Śliwerski B. (red. nauk.), Pedagogika Tom 2: Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006.

- Śliwerski B. (red. nauk.), Pedagogika Tom 3: Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006.

- Śliwerski B. (red. nauk.), Pedagogika Tom 4: Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010.

- Wolter E., „Uczyć się, aby żyć wspólnie” w koncepcji Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku, w: „FORUM PEDAGOGICZNE” 2016, nr 1, s. 71-80.

- Wolter E., Wartości apollińsko-sokratyczne, w: J. Kojkoł, Przybysz P. J. (red.), Edukacja wobec wartości, Wydawnictwo Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte, Gdynia 2002, s. 27-32.

Literatura uzupełniająca:

- Bieś A. P., Chrost M., Topij-Stempińska B. (red. nauk.), Pamięć - kultura - edukacja, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.

- Edukacja wobec wyzwań XXI wieku Zbiór studiów pod redakcją Ireny Wojnar i Jerzego Kubina, Komitet Prognoz "Polska w XXI wieku" przy Prezydium PAN, Warszawa 1997.

- Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

- Milerski B., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

- Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2007 i następne.

- Wołoszyn S., Pedagogiczne wędrówki przez wieki Studia i szkice Tom przygotowała i opracowała Zofia Żukowska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1998.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład zdalny prowadzony za pomocą aplikacji MS Teams.

Osiągnięcie efektów kształcenia jest warunkiem uzyskania końcowej oceny pozytywnej na podstawie kolokwium pisemnego w warunkach stacjonarnych:

- ocena 3.0 - Studentka / Student zna podstawowe tezy z wykładu problemowego w zakresie pedagogiki; rozumie potrzebę dokształcania się, ustawicznego doskonalenia, rozwijania swoich umiejętności.

- ocena 3.5 - Studentka / Student zna pojęcia z zakresu pedagogiki; systematycznie pracuje nad sobą (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne).

- ocena 4.0 - Studentka / Student rozwiązuje problemy dotyczące interakcji społecznych w procesie edukacji, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego.

- ocena 4.5 - Studentka / Student klasyfikuje, porównuje poszczególne pedagogiczne kategorie pojęciowe, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, ma świadomość istnienia etycznego wymiaru w procesie zdobywania wiedzy.

- ocena 5.0 - Studentka / Student potrafi sprawnie interpretować przykładowe zjawiska pedagogiczne, wychowawcze, posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i merytorycznego ich argumentowania; dostrzega znaczenie wartości uniwersalnych, chrześcijańskich w kreowaniu zrównoważonego rozwoju społecznego w XXI wieku.

Podczas kolokwium pisemnego ocena końcowa zależy od jakości odpowiedzi na pytania otwarte (forma indywidualna jednolita): 60% - ocena 3.0; 70% - ocena 3.5; 80% - ocena 4.0; 90% - ocena 4.5; 100% - ocena 5.0.

Zakres tematów:

1. Pedagogika jako przedmiot kształcenia na studiach w zakresie nauk o wychowaniu.

2. Kulturowe uwarunkowania kształtowania wiedzy o wychowaniu, intuicji pedagogicznych w kulturze europejskiej.

3. Pedagogika jako dyscyplina naukowa.

4. Pojęcia pedagogiki.

5. "Uczenie się" jako kategoria pojęciowa pedagogiki, praktyki edukacyjnej w kulturze ponowoczesnej.

6. Współczesne kierunki pedagogiczne.

7. Metodologiczne aspekty postaw badawczych w zakresie nauk o wychowaniu.

8. Metody badań pedagogicznych.

9. Historia wychowania i myśli pedagogicznej jako wartościowy / cenny fundament kultury pedagogicznej.

10. Wpływ Nowego Wychowania na edukację w ogólnej tendencji kultury ponowoczesnej w II połowie XX i na początku XXI wieku.

11. Subdyscypliny pedagogiki, pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych.

12. Międzynarodowe raporty dotyczące edukacji w XXI wieku.

13. Instytucje wychowania i kształcenia w Polsce. Edukacja ustawiczna.

14. Najnowsze kategorie pojęciowe pedagogiki.

15. Zadania / wyzwania nauk o wychowaniu w XXI wieku w zakresie zrównoważonego rozwoju społeczno-przyrodniczego. Pedagogika ekologiczna.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15, sala e-learning
Edyta Wolter 17/17 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)