Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika porównawcza WNP-PS-PPOR
Wykład (WYK) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 16
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Literatura:

Literatura podstawowa:

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993; Kunowski S., Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków 1992; Pachociński R., Pedagogika porównawcza, Białystok 1995; Pachociński R., Zarys pedagogiki porównawczej, Warszawa 1998; Rabczuk W. (red.), Z problematyki pedagogiki porównawczej, Warszawa 1998; Frątczak J., Pedagogika porównawcza: teoria systemów oświatowych, Bydgoszcz 2000; Kępski Cz., Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, Warszawa 2016; Prokop J., Pedagogika porównawcza, Kraków 2019; Bocharova O., Pedagogika porównawcza w systemie współczesnej wiedzy naukowej, Forum Pedagogiczne 1 (2021), s. 195 – 209.

Literatura uzupełniająca:

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2004; Ślusarczyk M., Spory o edukację wczoraj i dziś, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2010; Nowakowska-Siuta R., Pedagogika porównawcza, Kraków 2013; Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

Ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowej terminologii z zakresu języka pedagogicznego; nie posiada znajomości elementarnych zagadnień, nie ma wiedzy na temat najważniejszych zagadnień wychowawczych.

Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię pedagogiczną; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada znacznie ograniczoną wiedzę nt. najważniejszych systemów wychowania.

Ocena 4 (db): student zna w pełni podstawową terminologię pedagogiczną; ma średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu przedstawionej problematyki; posiada niekompletną wiedzę odnośnie najważniejszych systemów wychowawczych.

Ocena 5 (bdb): student zna w pełni problematykę pedagogiczną; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada kompletną wiedzą nt. najważniejszych systemów wychowawczych.

Umiejętności:

Ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować przedstawionych na zajęciach zagadnień; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacyjnych z zakresu wychowania.

Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować omówione na zajęciach zagadnienia; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne dotyczących głównych propozycji wychowawczych.

Ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować omówioną na zajęciach problematykę; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu pedagogiki porównawczej.

Ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować źródła wiedzy pedagogicznej; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; kompletnie znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje z zakresu omówionej problematyki.

Kompetencje:

Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadań i przyswojenie treści z zakresu pedagogiki porównawczej; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach ani nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag.

Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu systemów wychowawczych i przyswojenie treści z omówionej problematyki; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując przy tym własne wypowiedzi oraz oraz konstruktywne uwagi.

Ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu różnych propozycji wychowania i przyswojenie treści omówionej problematyki a także często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi.

Ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować oraz zorganizować indywidualną pracę, mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu przyswojenia wiedzy dotyczącej głównych systemów wychowania; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując uwagi.

Na ocenę końcową składają się:

1. Ocena z testu:

skala punktowa (15 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru):

- 15 - 14 - ocena 5

- 13 - ocena 4,5

- 12 - 11 - ocena 4,0

- 10 - 9 - ocena 3,5

- 8 - ocena 3

2. Ocena z referatu.

Zakres tematów:

1. Pojęcie wychowania w kontekście zmian społecznych i kulturowych

2. Feudalizm i wychowanie

3. Powstanie kapitalizmu

4. Wpływ industrializacji na wychowanie

5. Zjawiska społeczne XIX w.

6. Problemy wychowawcze w dobie industrializacji

7. Pierwsze związki zawodowe i wychowanie

8. System wychowania chrześcijańskiego

9. Cele wychowania chrześcijańskiego

10. Liberalny system wychowania

11. Międzynarodowa Liga Nowego Wychowania

12. Socjalistyczny system wychowania

13. Przedstawiciele socjalistycznego systemu wychowania

14. Humanizm ewolucyjny

15. Porównanie modeli kształcenia i wychowania w różnych krajach świata

16. Status nauczyciela w różnych krajach Europy

17. Rodzaje szkół

18. Modernizacja programów kształcenia i nauczania

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala 308A
Jan Niewęgłowski 16/16 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 21
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)