Literatura: |
Literatura dostarczana studentom przez prowadzącego.
Holzer J.Z., Demografia, PWE, Warszawa, 1999, 2003,
Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii: metody, techniki, normy. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa – Łódź.
Piontek J., 1999, Biologia populacji pradziejowych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Pressat R., Analiza demograficzna. Metody, wyniki, zastosowania, PWN, Warszawa, 1986,
White, Tim D., and Pieter A. Folkens, 1995, The human bone manual. Academic Press, 2005.
Zatoński W., Hulanicka B., Tyczyński J. (red.), Stan zdrowia Polaków, Monografie Zakładu Antropologii PAN, Wrocław, 1996,
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
1. Student zna metody oceny kondycji biologicznej populacji szkieletowych i współczesnych.
2. Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii popualcji ludzkich, epidemiologii, demografii, biodemografii, adaptacji biokulturowej,
Umiejętności:
1. Student potrafi posługiwać się metodami oceny kondycji biologicznej człowieka.
2. Student potrafi zinterpretować wyniki badań z prac naukowych.
3. Student potrafi trafnie wyciągać wnioski na podstawie prezentowanych wyników badań.
Kompetencje:
1. Student potrafi współpracować w grupie.
|
Zakres tematów: |
Zakres tematyczny:
1) Organizacja zajęć. Osie i płaszczyzny ciała. Budowa, funkcje i podział kości.
2) Anatomia układu kostnego – czaszka.
3) Anatomia układu kostnego – czaszka, szkielet postkranialny.
4) Anatomia układu kostnego – czaszka, szkielet postkranialny.
5) Szkieletowa ocena płci.
6) Szkieletowa ocena wieku.
7) Cechy metryczne i niemetryczne szkieletu.
8-9) Adiustacja, adaptabilność, adaptacja. Szkieletowe wyznaczniki stresu środowiskowego. Wybrane patologie kośćca.
10) Wybrane zagadnienia z epidemiologii, demografii, biodemografii.
11-12) Stan zdrowia dawnych i współczesnych populacji ludzkich – analiza danych.
13) Adaptacja biokulturowa. Ewolucja chorób.
14) Wybrane choroby cywilizacyjne.
15) Podsumowanie zajęć.
|