Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania literatury i języka polskiego w szkole ponadpodstawowej WH-FPZ-SP-II-2-MetNa
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. „Dydaktyka literatury i języka polskiego w kształceniu nauczycieli”, red. Z. Uryga, Kraków 1991.

2. „Dydaktyka literatury i języka polskiego. Stan badań i perspektywy badawcze”, red. S. J. Żurek, A. Adamczuk-Stemplewska, Lublin 2012.

3. „Edukacja polonistyczna i literatura. Praca zbiorowa”, red. W. Sawrycki, M. Wróblewski, Toruń 2000.

4. „Edukacja polonistyczna: metamorfozy kontekstów i metod”, red. I. Morawska, M. Latoch-Zielińska, Lublin 2017.

5. „Kłopotliwy problem – badanie polonistycznych osiągnięć uczniów”, red. H. Kosętka, Z. Uryga, Kraków 2001.

6. „Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością”, red. M. Trysińska, K. Maciejak, Warszawa 2019.

7. „Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki”, red. B. Chrząstowska, Warszawa 1995.

8. „Metodyka a nauka o literaturze i nauka o języku”, red. D. Michułka, K. Bakuła, Wrocław 2005.

9. „Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik do ćwiczeń z metodyki języka polskiego”, red. B. Myrdzik, Lublin 2000.

10. „Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty”, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.

11. „Polonistyczna dydaktyka ogólna”, red. J. Fiszbak, Łódź 2019.

12. „Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej”, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2012.

13. Chrząstowska B., „Przedmiot, podmiot i proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego”, wybór i oprac. M. Kwiatkowska-Ratajczak, W. Wantuch, Poznań 2009.

14. Dyduch B., „Między słowem a obrazem. Dylematy współczesnej polonistyki”, Kraków 2007.

15. Harari J. N., „21 lekcji na XXI w.”, tłum. M. Romanek, Kraków 2018.

16. Hattie J., „Widoczne uczenie się dla nauczycieli”, przeł. Z. Janowska, Warszawa 2015.

17. Jazownik L., „Wyzwolić moc lektury. Aksjologiczno-metodyczny sens dzieła literackiego”, Zielona Góra 2004.

18. Jędrychowska M., „Szkic do pejzażu aksjologicznego. Z problemów dydaktyki literatury”, Kraków 2010.

19. Kowalikowa J., „Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne”, Kraków 2006.

20. Kupisiewicz Cz., „Podstawy dydaktyki”, Warszawa 2005.

21. Marzano R. J., „Sztuka i teoria skutecznego nauczania”, przeł. A. Kasprzak, J. Czernik, A. Kurzemska, Warszawa 2012.

22. Matusiak B., „Drama na lekcjach języka polskiego w szkole średniej. Scenariusze”, Warszawa 1998.

23. Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli”, Warszawa 1995.

24. Niemierko B., „Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki”, Warszawa 2007.

25. Okoń W., „Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej”, Warszawa 2003.

26. Sterna D., „Uczę (się) w szkole”, Warszawa 2014.

27. Sterna D., „W szkole jest OK. Ocenianie kształtujące w praktyce”, Warszawa 2018.

28. Ślósarz A., „Ideologiczne matryce. Lektury a ich konteksty. Postkomunistyczna Polska – postkolonialna Australia”, Kraków 2013.

Zakres tematów:

Podczas zajęć będziemy zajmować się następującymi zagadnieniami:

1. Kształcenie literackie i językowe w różnych typach szkół ponadpodstawowych.

2. Analiza dokumentów: Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla poszczególnych typów szkół (Dz.U. 2017, poz. 356; Dz.U. 2018, poz. 467), programy nauczania, rozkłady materiału, plany wynikowe.

3. Miejsce edukacji polonistycznej w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

4. Koncepcje oraz funkcje podręczników w zakresie kształcenia literackiego i nauki o języku.

5. Omówienie propozycji lekturowej polecanej szkole ponadpodstawowej.

6. Przygotowanie nauczyciela polonisty do lekcji.

7. Podmiotowość ucznia, potrzeby i rodzaje aktywności podczas lekcji.

8. Dialog lekcyjny i zadania dla ucznia.

9. Zasady nauczania w dydaktyce polonistycznej.

10. Planowanie poszczególnych etapów lekcji oraz kreatywnych zadań edukacyjnych.

11. Teoria i praktyka wprowadzania elementów oceniania kształtującego w szkole ponadpodstawowej.

12. Określanie celów i kryteriów lekcji.

13. Informacja zwrotna i ocena koleżeńska na lekcjach języka polskiego w szkole ponadpodstawowej.

14. Prezentacje i omawianie konspektów lekcji przygotowanych przez studentów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga niedziela (nieparzyste), 9:45 - 11:15, sala 409
Łukasz Tupacz 8/40 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Dewajtis Nowy Gmach
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)