Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne teorie socjologiczne WSE-SO-WTS
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
MS Teams: Grupa 1 (9:45)

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AHIiYggZx1YMikuV5TCq4tm6eJzbuNkiIYw2Iso35ccw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c20f1f2f-04c8-4834-a361-2157f8e3570b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Grupa 2 (11:30)

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AYpF98NiwC87Skfq7JiF4Tvms27CZMmq3ugwSEDTbENo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3b0fadb7-6216-4735-a201-a900f0d3d97b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Literatura:

Teksty dla wszystkich:

6 marca - Encyklopedia Socjologii, Oficyna Naukowa, hasło: Interakcjonizm symboliczny

13 marca - E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, s. 156-226.

20 marca- J. Turner, Struktura teorii socjologicznej, r. Etnometodologia.

27 marca M. Hechter, S. Kanazawa, Teoria racjonalnego wyboru a socjologia, w: Współczesne teorie socjologiczne, A. Jasińska-Kania, J. Szacki i in. 164-180.

3 kwietnia- R. Merton „Teorie socjologiczne średniego zasięgu” w: „Teoria socjologiczna i struktura społeczna”,s. 61-72, 2008 PWN

10 kwietnia- J. H. Turner „Strukturalizm konstruktywistyczny- Bourdieu”, s. 593-603 (zwłaszcza klasy, kapitały, habitus !) w: „Struktura teorii socjologicznej”, PWN 2008.

17 kwietnia- K. Wielecki, D. Leonarska, Odkrywanie Margaret S. Archer. Casus polskiej socjologii, Roczniki Historii Socjologii, Vol. VII (2017)

24 kwietnia- P. Sztompka „Giddens Anthony” Encyklopedia socjologii 236-241, Oficyna Naukowa 1998.

8 maja- J. Huizinga, Homo ludens, Aletheia 2022

15 maja- Tomasz Zarycki „Dwa wymiary kapitału społecznego w kontekście polskim” Pomorski Przegląd Gospodarczy nr. 2/2008 (37), s. 49-52

www.iss.uw.edu.pl/zarycki/pdf/dwa-wymiary.pdf

22 maja - Audycja http://www.polskieradio.pl/8/3664/Artykul/1161640,Michel-Foucault-dal-nam-narzedzia-do-stawiania-codziennego-oporu

5 czerwca – T. A. van Dijk - Badania nad dyskursem, we: Współczesne teorie socjologiczne, Jasińska- Kania, PWN

N. Fairclough, R. Wodak - Współczesne teorie socjologiczne, Jasińska- Kania, Krytyczna analiza dyskursu

12 czerwca- poprawy

Lektury do indywidualnych prezentacji:

6 marca

B. Glaser A. Strauss, Konteksty świadomości i interakcja społeczna w: Współczesne teorie Socjologiczne, A. Jasińska-Kania, J. Szacki i in. 285-292.

13 marca

E. Goffman Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości s. 31-52 oraz 111-146.

20 marca

H. Garfinkel Studia z etnometodologii, rozdział 3, s. 51-98.

27 marca

Olson M, Dobra publiczne i problem pasażera na gapę w: w: Współczesne teorie Socjologiczne, A. Jasińska-Kania, J. Szacki i in. 138-144.

3 kwietnia

I: Merton R. Paradygmat analizy funkcjonalnej w socjologii, s. 366-375, Davis Kingsley, Moore Wilbert, O niektórych zasadach uwarstwienia, 404-413 w: w: Elementy teorii socjologicznych, W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki red., Warszawa 1975

II: T. Parsons, N.J Smelser, Funkcjonalne zróżnicowanie społeczeństwa, w: Współczesne teorie socjologiczne, A. Jasińska-Kania, J. Szacki i in. 390-403

10 kwietnia

Bourdieu Pierre, Habitus i przestrzeń stylów życia w: Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, s. 215-260 Warszawa, Scholar 2005.

Anna Matuchniak- Krasuska, Koncepcja habitusu Pierre’a Bourdieu, HYBRIS nr 31 (2015)

17 kwietnia

I: Margaret S. Archer, Przeciwko rozmywaniu człowieczeństwa 283-326, w: Współczesne teorie socjologiczne, A. Mucha, I Borowik, Nomos

II: J.H. Turner, Struktura teorii socjologicznej w: Dojrzewanie tradycji- Dahrendorf, Coser 188-202. w: Współczesne teorie socjologiczne, A. Jasińska-Kania, J. Szacki i in.

24 kwietnia

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość, Warszawa 2002, Wprowadzenie, rozdz. IV 248-284. –

Bauman Z. Turyści i włóczędzy, 92-123

8 maja

Elias Norbert, Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu, s 368 -389

15 maja

Putnam Robert, Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, s. 13-19, 27-30, 251-289

22 maja

Foucault M. Nadzorować i karać, rozdział 3, s. 235- 272

5 czerwca

I:Bokszański Zbigniew, Piotrowski, Ziółkowski, Socjologia języka, Warszawa, PWN s. 94 -131

II: J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego, s. 969-974 oraz Typy działania komunikacyjnego 985-990, w: Elementy teorii socjologicznych, W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki red., Warszawa 1975

12 czerwca

poprawy i zaliczenia

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach- możliwość 2 nieusprawiedliwionych nieobecności

2. Prezentacja w oparciu o lekturę z listy (lista dla prezentujących)- ok 20 min,

dokładne przeczytanie tekstu i prezentacja

3. Regularne czytanie lektur (lista dla wszystkich), dwa kontrolne kolokwia

Maksymalna punktacja to 16 punktów:

6 (prezentacja),

4+4 (dwa kolokwia)

2- aktywność na zajęciach i prace dodatkowe

Zakres tematów:

1. Interakcjonizm symboliczny

2. Koncepcje teoretyczne Ervinga Goffmana

3. Etnometodologia i fenomenologia

4. Teoria racjonalnego wyboru

5. Funkcjonalizm R. Mertona (i jego koncepcja teorii średniego zasięgu) i T. Parsonsa

6. Teorie Pierre'a Bourdieu

7. Teorie kapitału Społecznego- Coleman, Putnam

8.Realizm Krytyczny M.S.Archer

9. Teoria wymiany

10. Michele Foucault

11. Teorie dyskursu

12. J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego i sfery publicznej

Metody dydaktyczne:

Celem ćwiczeń jest zaznajomienie studentów z oryginalnymi tekstami współczesnych socjologów, co stanowi uzupełnienie treści wykładowych. Ważnym zamierzeniem jest nauczenie pracy z tekstem teoretycznym i wykorzystanie tej umiejętności również w pracy badawczej.

Studentów obowiązują dwie listy lektur

Lista dla całej grupy z lekturami do przeczytania na każde zajęcia. Wykładowca rozpoczyna wprowadzeniem do tematyki, następnie ma miejsce rozmowa na temat przeczytanego przez studentów tekstu, następnie praca w grupach (dzielenie na pokoje w MsTeams). Czasem studenci mają za zadanie przeczytać tekst z podręcznikowego opracowania teorii (jeżeli zawiera ona wiele nurtów), wówczas opracowanie dopełnia się z prezentowanym tekstem źródłowym.

Lista dla prezentujących: na każdych zajęciach jedna lub dwie osoby prezentują wybrany z listy i wyznaczony na dany dzień tekst teoretyczny. Celem tego zadania jest wyrobienie umiejętności zrozumienia i klarownego przedstawienia przed audytorium tekstu teoretycznego.

UWAGA! Na prezentacji opierają się częściowo zajęcia, w przypadku przewidywanej niemożności zaprezentowania referatu w wybranym wcześniej terminie, należy odpowiednio wcześnie uprzedzić wykładowcę!

W kilku przypadkach na zajęciach lub w ramach pracy własnej studenci pracują z materiałami audio lub audiowizualnymi (film "12 gniewnych ludzi", reportaże Marcela Łozińskiego, audycja Polskiego Radia nt. Michela Foucault)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:45 - 11:15, sala e-learning
Izabela Bukalska 21/21 szczegóły
2 każda środa, 11:30 - 13:00, sala e-learning
Izabela Bukalska 19/22 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)