Literatura: |
1. M. Czermińska, Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie, wyzwanie, Kraków 2010 (fragmenty).
2. P. Zajas, Fakty, fikcje, niefikcje. Trzy uwagi o gatunkach granicznych, „Teksty Drugie” 2019, nr 6.
3. A. Domosławski, Kapuściński non-fiction, Warszawa 2017 (fragmenty).
4. A. Stachowski, Spór o Kapuścińskiego, Warszawa 2015 (fragmenty).
5. W. Tochman, Eli, eli, Warszawa 2014.
6. R. Łukaszewska, Teoria reportażu w perspektywie pisarstwa historycznego, „Czasopismo Narodowego Zakładu im. Ossolińskich”, 2020, t. 31.
7. D. Antonik, Czy prawda może być medialna? O wątpliwej autonomii reportażu i potrzebie małych kryzysów, „Teksty Drugie” 2019, nr 6.
8. M. Białek, Reportaż radiowy – problemy z współczesną terminologią genologiczną, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, 2017, nr 1.
9. C. Łazarewicz, Żeby nie było śladów, Warszawa 2021 i adaptacja filmowa w reżyserii Jana Matuszyńskiego.
10. P. Czapliński, Gatunek orientacyjny. Reportaż polski na przełomie XX i XXI wieku, „Teksty Drugie” 2019, nr 6.
11. P. Czarnek, Walory poznawcze reportaży radiowych w świetle dotychczasowych badań naukowych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, 2011, z. 14.
12. K. Frukacz, Polski reportaż książkowy: przemiany i adaptacje, Katowice 2019 (fragmenty).
13. M. Horodecka, Strategia wyzwania w reportażu interkulturowym, „Teksty Drugie”, 2019, nr 6.
14. M. Zimnoch, Przed i po: nowa epoka reportażu literackiego, „Zeszyty Prasoznawcze”2016, nr. 3.
15. M. Przylipiak, Obiektywizm i procedury obiektywizujące w filmie dokumentalnym, „Prinicpia” 2000, nr 26.
16. J. Tabaszewska, Forma i fakt: wyzwania współczesnego reportażu, „Teksty Drugie” 2019, nr 6.
|
Zakres tematów: |
1. Próba ogólnej charakterystyki obszaru „non-fiction”
2. „Trójkąt autobiograficzny” Czermińskiej – refleksja nad odmiennością perspektyw nadawczych
3. Zarys historii polskiego reportażu
4. Problem prawdy w reportażu – Domosławski czyta Kapuścińskiego
5. Postawy autora w reportażu – analiza porównawcza, reportaż intymny
6. Estetyzacja rzeczywistości – reportaż między dokumentem a literaturą
7. Etyczny wymiar pracy reportażysty
8. Reportaż historyczny, reportaż kryminalny – refleksja nad specyfiką gatunków
9. Reportaż wcieleniowy – o kontrowersjach wokół gatunku
10. Reportaż radiowy – refleksja nad specyfiką gatunku
11. Film dokumentalny a reportaż
12. Granice twórczej swobody w biografii/autobiografii
13. Zarys badań nad epistolografią
14. Adaptacja filmowa reportażu
15. Fotoreportaż
|