1. TYDZIEN DYDAKTYCZNY
Czynność bioelektryczna mózgu (EEG). Rytmy biologiczne. Fizjologia snu i czuwania. Organizacja struktur układu limbicznego.
Czynność bioelektryczna mózgu (EEG):
1. Teoretyczne podstawy występowania czynności bioelektrycznej mózgu
2. Podstawowe fale i analiza zapisu EEG
3. Epilepsja, zapis EEG w trakcie stanów absencyjnych, epilepsji skroniowej i uogólnionych wyładowań epileptycznych
4. Patofizjologiczne podłoże zespołów napadowych
Sen:
1. Dobowa rytmika snu i czuwania.
2. Rola tworu siatkowatego – opuszki, śródmózgowia, wzgórza i podwzgórza w regulacji stanu czuwania i snu
3. Fazy i okresy snu u człowieka. Analiza zapisu EEG w śnie wolnofalowym i fazie snu REM. Charakterystyka poszczególnych faz snu
4. Charakterystyka i znaczenie fizjologiczne snu REM i NREM
5. Zaburzenia snu: narkolepsja, zespół snu z bezdechem (obturacyjny bezdech), somnambulizm, zaburzenia snu w depresji
Rytmy biologiczne:
1. Definicja i rodzaje rytmów biologicznych
2. Synchronizator biologiczny, zegar biologiczny
3. Neurofizjologiczny mechanizm sterowania rytmem okołodobowym czynności fizjologicznych (w tym wydzielania hormonów) i psychicznych
4. Desynchronizacja rytmów biologicznych
Układ limbiczny:
1. Charakterystyka struktur układu limbicznego ze szczególnym uwzględnieniem ciała migdałowatego i jego połączeń z innymi obszarami mózgu. Funkcje kory przedczołowej
2. Interakcja pomiędzy układem limbicznym i autonomicznym
Fizjologia zachowania:
1. Zachowanie wrodzone - odruch bezwarunkowy, instynkt, imprinting, popęd, zaspakajanie popędu
2. Zachowanie nabyte w wyniku uczenia asocjacyjnego - klasyczny odruch warunkowy, instrumentalny odruch warunkowy, instrumentalne odruchy obronne
3. Pamięć stanów emocjonalnych w tym warunkowanie reakcji strachu i stany lękowe. Układ nagrody i kary. Regulacja nastroju
Uczenie się i pamięć:
1. Pojęcie uczenia się i pamięci. Podział pamięci. Poglądy na istotę śladu pamięciowego. Długotrwałe wzmocnienie synaptyczne i długotrwała depresja synaptyczna.
2. Metody oceny koncentracji uwagi i zapamiętywania. Amnezja wsteczna i następcza.
3. Patofizjologia zaburzeń nastroju oraz psychoz (zespoły depresyjne, choroba afektywna dwubiegunowa, schizofrenia).
4. Zespoły otępienne (choroba Alzheimera, otępienie naczyniopochodne)
2. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Technika przeprowadzania badania EKG:
1. Aparatura do badania EKG
2. Technika wykonywania EKG spoczynkowego i wysiłkowego
3. Odczytywanie i interpretacja zapisu EKG
4. Próby czynnościowe
Nauka wykonywania badania EKG spoczynkowego. Rejestracja i analiza zapisu EKG.
3. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Fizjologia cyklu miesiączkowego. Owulacja i zapłodnienie.
2. Rozwój narządów płciowych męskich i żeńskich
3. Znaczenie hormonów płciowych
4. Oogeneza i spermatogeneza
5. Dojrzewanie płciowe
6. Menopauza i andropauza
4.TYDZIEN DYDAKTYCZNY
Wprowadzenie do kardiotokografii. Omówienie wybranych przypadków klinicznych
5. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Regulacja krążenia w poszczególnych narządach. Mikrokrążenie.
1. Regulacja przepływu krwi przez narządy:
• Krążenie wieńcowe:
o Anatomia krążenia wieńcowego
o Metabolizm mięśnia sercowego
o Czynniki warunkujące wydatek energetyczny mięśnia sercowego
o Regulacja światła tętnic wieńcowych (autoregulacja, regulacja za pośrednictwem lokalnie wydzielanych czynników, wpływ układu autonomicznego na przepływ wieńcowy)
o Rezerwa wieńcowa
• Krążenie mózgowe:
o Autoregulacja przepływu mózgowego
o Wpływ grawitacji na krążenie mózgowe
o Rola tlenu i dwutlenku węgla w regulacji światła naczyń mózgowych
o Wpływ zmian ciśnienia śródczaszkowego na przepływ mózgowy (objaw Cushinga)
2. Charakterystyka naczyń mikrokrążenia:
• Właściwości przepływu przez naczynia włosowate
• Procesy wymiany przez ścianę naczyń włosowatych (procesy dyfuzji, filtracji i reabsorpcji)
• Mechanizmy regulacji mikrokrążenia:
o Autoregulacja przepływu
o Przekrwienie czynnościowe i reaktywne
• Rola komórek śródbłonka w regulacji mikrokrążenia
6. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Czynność endokrynna trzustki
1. Insulina
• Biosynteza i budowa insuliny
• Neurogenna i hormonalna kontrola wydzielania insuliny, rola układu autonomicznego, substratów i hormonów przewodu pokarmowego
• Mechanizm działania insuliny, receptory insuliny, regulacja receptorów insuliny, wewnątrzkomórkowe przekaźniki działania insuliny
• Regulacja gospodarki węglowodanowej, lipidowej i białkowej przez insulinę
2.Glukagon
• Neurogenna i hormonalna regulacja wydzielania glukagonu
• Mechanizm działania glukagonu
• Regulacja gospodarki węglowodanowej i lipidowej przez glukagon
9. TYDZIEN DYDAKTYCZNY
Znaczenie hormonów przewodu pokarmowego.
Czynność wydzielnicza gruczołów trawiennych i ich regulacja (wydzielanie śliny, żołądkowe, trzustkowe, jelitowe)
Trawienie i wchłanianie (wody, elektrolitów, witamin, węglowodanów, białek, tłuszczów)
Budowa i funkcje egzokrynnej części trzustki
9. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Klasyfikacja wysiłków fizycznych:
• Wysiłki dynamiczne i statyczne
• Wysiłki lokalne i ogólne
• Wysiłek submaksymalny i maksymalny
2. Wydolność tlenowa: czynniki decydujące o ilości tlenu dostarczanego do tkanek przez układ krążenia
3. Adaptacja do dynamicznego i statycznego wysiłku fizycznego:
• Układu krążenia
• Układu oddechowego
4. Wpływ pozycji ciała na zmiany parametrów hemodynamicznych podczas wysiłków fizycznych
5. Zmiany hormonalne w trakcie wysiłku
6. Wpływ regularnych wysiłków fizycznych na wydolność człowieka
7. Wpływ wieku, płci i wydolności fizycznej na adaptację do wysiłku fizycznego
8. Adaptacja do wysiłku fizycznego osób z chorobami układu krążenia i układu oddechowego. Tolerancja wysiłkowa osób po transplantacji serca
9. Przeciwwskazania do wykonywania wysiłków statycznych lokalnych i ogólnych
10. Elektrokardiografia wysiłkowa: Wartość diagnostyczna elektrokardiografii wysiłkowej w chorobie niedokrwiennej serca, nadciśnieniu tętniczym i zaburzeniach rytmu serca. Wskazania i przeciwwskazania do wykonania testu wysiłkowego
11. Korzystne efekty treningu fizycznego w wybranych schorzeniach (choroby układu krążenia, cukrzyca, POCHP, astma oskrzelowa)
12. Ujemne skutki przetrenowania (zespół przetrenowania)
11. TYDZIEN DYDAKTYCZNY
Proces hemostazy
1. Hemostaza - rola śródbłonka, płytek krwi i czynników krzepnięcia
2. Kaskada krzepnięcia
3. Wybrane zaburzenia hemostazy
4. Układ fibrynolizy
5. Endogenne antykoagulanty
6. Kliniczne wskaźniki hemostazy - czas krwawienia, krzepnięcia, protrombinowy
7.Zaburzenia hemostazy. Skazy krwotoczne. Niedobory endogennych antykoagulantów
Przydatność kliniczna oceny parametrów czerwonokrwinkowych.
1. Badanie morfotyczne krwi (morfologia) - przydatność kliniczna
2. Gospodarka żelaza. Badania biochemiczne
3. Grupy krwi, konflikt serologiczny w grupach głównych, próba krzyżowa - definicja, zastosowanie kliniczne
13. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Powtórzenie wiadomości z zakresu fizjologii przygotowujące do egzaminu
Omówienie wybranych przypadków klinicznych
14. TYDZIEŃ DYDAKTYCZNY
Podstawy ultrasonografii narządów klatki piersiowej i jamy brzusznej
|