Literatura: |
• Literatura podstawowa:
Cieciuch, J., Strus, W., Ponikiewska, K. (2024). Próba strukturalistycznego podejścia do temperamentu i jej efekty. W: W. Ł. Dragan i M. Rzeszutek (red.), Różnice indywidualne: Uwarunkowania i konsekwencje (s. 17–48). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Cieciuch, J., Strus, W., Skimina, E., Ponikiewska, K., Rogoza, R., Topolewska-Siedzik, E., Skoczeń, I., Rymarczyk, K., Jasiński, B. (2023). Objawy–Kompetencje–Cechy. Całościowa diagnoza osobowości. Koncepcja i pomiar. Instytut Psychologii, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Gasiul, H. (2020). Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje (wyd. 3). Difin.
McCrae, R. R., Costa, P. T. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Perspektywa teorii pięcioczynnikowej. WAM.
Oleś, P. K. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Scholar.
Pervin, L. A. (2002). Psychologia osobowości (M. Orski, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pervin, L.A., Cervone, D. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydawnictwo UJ.
Siuta, J. (red.). (2009). Diagnoza osobowości. Inwentarz NEO-PI-R w teorii i praktyce. PTP.
Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych (rozdz. 7). Scholar.
Strelau, J. (2016). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowania (rozdz.: 14, 15, 16). Scholar.
• Literatura zgłębiająca zagadnienia poruszane podczas kolejno omawianych tematów (dotycząca zarówno kwestii i rozważań teoretycznych, jak i również prezentowanych narzędzi pomiarowych) będzie podawana na bieżąco podczas zajęć.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest: (1) obecność na zajęciach, (2) aktywność w ich trakcie oraz (3) zaliczenie kolokwium końcowego.
• Obecność:
Dopuszczalne są maksymalnie trzy nieobecności na zajęciach (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione, czy nie).
• Aktywność:
Przygotowanie oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach (obejmujące również wykonywanie testów i obliczanie wyników oraz zaangażowanie w wykonywanie ćwiczeń praktycznych).
Nieprzygotowanie do zajęć skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia.
• Kolokwium końcowe:
Zaliczenie pisemnego kolokwium końcowego, składającego się z pytań w różnorodnej formie (zarówno zamkniętych, jak i otwartych).
Poprawa kolokwium odbywa się w sesji poprawkowej.
*****
Na podstawie § 7. ust. 1 punkty 1–3 Zarządzenia nr 70/2024 Rektora Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie zasad wykorzystywania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w dydaktyce i nauce prowadząca ćwiczenia w ramach przedmiotu „Psychologia osobowości” nie wyraża zgody na wykorzystanie generatorów treści w jakiejkolwiek formie w pracach własnych studentów.
Zgodnie z § 8. ust. 3: „W wypadku wykrycia nieetycznego wykorzystania przez studentów i doktorantów generatorów treści, zastosowanie mają przepisy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej”.
|
Zakres tematów: |
1. Kwestie organizacyjne oraz wprowadzenie do diagnozy osobowości
2. O historii słów kilka: 16-czynnikowy Kwestionariusz Osobowości Cattella
3. Kwestionariusze Osobowości EPQ-R Eysencka. O osobowości w świetle koncepcji temperamentu
4. Inwentarz osobowości NEO-FFI Costy i McCrae
5. Inwentarz osobowości NEO-PI-R Costy i McCrae
6. Inwentarz osobowości NEO-PI-R Costy i McCrae – interpretacja profilów
7. Inwentarze do pomiaru cech osobowości w modelu HEXACO
8. Czynniki wyższego rzędu w strukturze osobowości
9. Interpersonalne Skale Przymiotnikowe Wigginsa
10. Studia przypadków w ramach teorii cech. Inwentarze do pomiaru cech osobowości z zasobów IPIP
11-12. Temperament a charakter na przykładzie metafory komputerowej
13. Przykłady metod badania osobowości nawiązujących do teorii psychoanalitycznych
14. Przykłady metod badania osobowości nawiązujących do teorii społecznego uczenia się
15. Lista przymiotnikowa ACL
16. Kolokwium zaliczeniowe
|
Metody dydaktyczne: |
• Efekty wiedzy (W1-W5):
metoda dydaktyczna - wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja
weryfikacja - ocena kolokwium końcowego (składającego się z pytań otwartych i zamkniętych) i zaangażowania na zajęciach (w tym udział w dyskusji)
• Efekty umiejętności (U1-U4):
metoda dydaktyczna - wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja, ćwiczenia praktyczne (w tym praca z narzędziami pomiarowymi)
weryfikacja - ocena kolokwium końcowego (składającego się z pytań otwartych i zamkniętych) i zaangażowania na zajęciach (w tym udział w dyskusji oraz praca z narzędziami pomiarowymi)
|