Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animal Behaviour WF-OB-POAB
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

studenci otrzymywać będą oryginalne publikacje dostępne w internecie zgodne z omawianym tematem

Literatura uzupełniająca

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P. (2000). Imitating the initial evolutionary stage of a tail ornament. Evolution 54 (2): 704-711.

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (2000). Examining the cost of experimentally imitated ornaments. Ethology 106 (7): 665-668.

Matyjasiak P., Jabłoński P., Olejniczak I., Boniecki P., Lee S.-D. (1999). Foraging cost of a long tail ornament: an experiment with sand martin females. Ethology 105 (6): 521-530.

Kozakiewicz A., Boniecki P. 1994 – Intra- and interspecyfic behaviours in Bank Vole

and Striped Field Mouse under enclosure conditions - Acta Theriol. 39:29-36.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W – 9: student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu złożoność zachowania zwierząt oraz potencjalne zagrożenia wpływające na zachowania zwierząt, a także zna

podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze w zakresie kontroli, analizy zachowań zwierząt

Umiejętności:

U – 1: student w innowacyjny sposób wykonuje zadania oraz dokonuje pomiarów i ocenia ich wiarygodność

U – 9: student planuje i organizuje pracę indywidualną oraz w zespole, przyjmując w niej różne role, dokonuje obserwacji dotyczących zachowania zwierząt

Kompetencje:

K – 4: student odpowiedzialnie pełni role zawodowe, wykazuje inicjatywę w planowaniu zadań badawczych, efektywnie współpracuje z zespołem pełniąc w nim różne role

Metody i kryteria oceniania:

Ocena prezentacji

na ocenę 5- wyczerpujące omówienie zagadnienia w oparciu o najnowszą literaturę oraz własne wnioski

na ocenę 4 - omówienie zagadnienia w oparciu o najnowszą literaturę

na ocenę 3 - poprawne omówienie zagadnienia

na ocenę2 - brak prezentacji

Zakres tematów:

Zajęcia w ogrodzie zoologicznym (zajęcia półdzienne):

1. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku

2. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d.

3. Zachowanie dzikich zwierząt w nienaturalnym środowisku c.d.

Zajęcia na wystawie psów rasowych (zajęcia półdzienne)

4 Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi

5. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d.

6. Zachowanie psów , w obecności nieznanych psów i ludzi c.d.

Zajęcia w parku miejskim (zajęcia półdzienne):

7. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście.

8. Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d.

9.Zachowanie dzikich zwierząt przystosowanych do życia w mieście. c.d.

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

10. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

11. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

12. Zachowania rozrodcze: wybór partnera, system rozrodczy. Opieka rodzicielska: opieka rodzicielska u bezkręgowców, opieka rodzicielska u kręgowców, zależność rodzic-potomek, konkurencja wśród młodych, pasożytnictwo gniazdowe. Jak znaleźć optymalne siedlisko? Jakie są korzyści terytorializmu? Dlaczego zwierzęta migrują? c.d.

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

13.Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta?

14. Jak komunikują się zwierzęta? Jak uczą się zwierzęta?

Zajęcia laboratoryne (zajęcia półdzienne):

15. Zachowania społeczne: owady społeczne: zachowania altruistyczne u owadów społecznych, zachowania altruistyczne u kręgowców. Nowe zagadnienia zachowania zwierząt: behawioryści kontra etolodzy, „Umwelt”. Prezentacja wybranego zagadnienia

Metody dydaktyczne:

Obserwacja zachowań zwierząt dzikich i udomowionych podczas zajęć w ogrodzie zoologicznym, parku miejskim oraz na wystawie psów rasowych – zajęcia terenowe.

Prezentacje multimedialne dotyczące sposobów komunikacji zwierząt, systemów rozrodczych, zachowań rozrodczych, opieki rodzicielskiej i umiejętności kognitywnych zwierząt

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 9:45 - 11:15, sala ZT
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 13:00, sala ZT
Izabella Olejniczak, Paweł Boniecki 5/6 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zajęcia terenowe
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)