Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA
Rutkowski, B., Sztuka Egejska (wyd. II), Warszawa 1987.
Lewartowski, K., Ulanowska, A., Archeologia egejska, Warszawa 1999.
Markowska, W., Mity Greków i Rzymian, Warszawa 2002 (i inne wydania).
Makowiecka, E., Sztuka grecka. Krótki zarys. Warszawa 2006.
Papuci – Władyka, E., Sztuka Starożytnej Grecji, Warszawa – Kraków 2001.
Dobrowolski, W., Sztuka Etrusków, Warszawa 1971.
Makowiecka, E., Sztuka Rzymu od Augusta do Konstantyna, Warszawa 2010.
Sadurska, A., Archeologia starożytnego Rzymu, t. 1. Od epoki królów do końca Republiki, Warszawa 1975; t. 2. Okres cesarstwa, Warszawa 1980.
Ostrowski, J. A., Starożytny Rzym. Polityka i sztuka, Warszawa – Kraków 1999.
Nowicka M., Malarstwo antyczne, Wrocław 1985.
TEKSTY ŹRÓDŁOWE
Homer, Iliada, przekł. K. Jeżewska, Warszawa 1999.
Homer, Odyseja, przekł. J. Parandowski, Warszawa 1999.
Herodot, Dzieje, przekł. S. Hammer, Warszawa 2008.
Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: Na olimpijskiej bieżni i w boju (V, VI, IV), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1968
Pauzaniasz, Wędrówka po Helladzie: W świątyni i micie (I, II, II, VII), przekł. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1973.
Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, przekł. K. Kumaniecki, Warszawa 1998.
Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 r., red. J. Białostocki (wyd. II). Gdańsk 2001.
Gajus Swetonius Trankwillus, Żywoty cezarów. Przekł. i wstęp J. Niemirska-Pliszczyńska, przedm. J. Wolski. Wrocław 1987.
Tacyt, Dzieła, t. I - II, przekł. S. Hammer, Warszawa 1957.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć. Omówienie zakresu czasowego i terytorialnego. Prezentacja metod nauczania. Przedstawienie bibliografii i warunków oraz formy zaliczenia półrocznego i egzaminu końcowego.
2. Geneza świątyni greckiej. Omówienie porządków architektonicznych.
3. Rzeźba grecka w okresie archaicznym.
4. Rozwój ceramiki greckiej w okresie archaicznym..
5. Rzeźba grecka w okresie klasycznym.
6. Rozwój ceramiki greckiej w okresie klasycznym i hellenistcznym.
7. Rozwój miast greckich. Topografia Aten.
8. Sztuka grecka w okresie hellenistycznym.
9. Sztuka Etrusków i sztuka rzymska w czasach republiki.
10. Sztuka cesarstwa rzymskiego dynastii julijsko-klaudyjskiej.
11. Sztuka cesarstwa rzymskiego dynastii Flawiuszy.
12. Sztuka cesarstwa rzymskiego dynastii Antoninów 1.
13, Sztuka cesarstwa rzymskiego dynastii Antoninów 2.
14. Sztuka cesarstwa rzymskiego dynastii Sewerów.
15. Sztuka rzymska III i IV w. n.e..
|
Metody dydaktyczne: |
Wykład informacyjno-problemowy połączony z prezentacją multimedialną.
Weryfikacja efektów odbywa się poprzez: pisemne zaliczenie omawianego wcześniej materiału. Aby przystąpić do egzaminu należy zaliczyć ćwiczenia prowadzone do tego samego wykładu.
Do zdania egzaminu wymagane jest 50% zaliczonego materiału.
Ocena 2: student/ka nie potrafi prawidłowo zidentyfikować zabytków, nie zna podstawowej terminologii z zakresu historii sztuki starożytnej. Zdobył mniej niż połowę procent punktów ustalonych na egzaminie.
Ocena 3: student/ka identyfikuje prawidłowo większość zabytków, ale nie potrafi dokonać analizy porównawczej i umieścić
zabytków w szerszym kontekście. Posiada dostateczna znajomość terminologii z zakresu historii sztuki starożytnej i wczesnochrześcijańskiej. Zdobył więcej niż połowę procent punktów ustalonych na egzaminie
Ocena 4: student/ka ma dobrą, ugruntowana wiedze na temat zaprezentowanego podczas wykładu materiału. Zdobył powyżej 70 procent punktów ustalonych na egzaminie. Zna terminologię z zakresu historii sztuki starożytnej, potrafi analizować i selekcjonować informacje dotyczące historii sztuki bizantyńskiej i postbizantyńskiej.
Ocena 5: student/ka ma bardzo dobrą wiedzę z zakresu historii sztuki starożytnej i wczesnochrześcijańskiej. Zdobył powyżej 85 procent punktów ustalonych na egzaminie
|