Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia pozytywna WF-PS-N-PZ
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 90
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Karaś, D. (2019). Pojęcia i koncepcje dobrostanu. Przegląd i próba uporządkowania. Studia Psychologica: Theoria et Praxis, 19(2), 5-23.

Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Czapiński, J., red. (2004/dodruk: 2015). Psychologia pozytywna: nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.

Literatura uzupełniająca:

Diener, E. (2010). International differences in well-being. Oxford: Oxford University Press.

Carr, A. (2004). Positive psychology: the science of happiness and human strengths. Hove and New York: Brunner-Routledge Taylor & Francis Group.

Csikszentmihalyi M., Csikszentmihalyi, I.S. (2006). A Life Worth Living: Contributions to Positive Psychology. Oxford: Oxford University Press

Diener E., Biswas-Diener R., (2010). Szczęście. Odkrywanie bogactwa psychicznego. Sopot: Smak Słowa.

Lopez, S.J. (2009). The encyclopedia of positive psychology. Oxford: Wiley-Blackwell.

Seligman, M.E.P. (1993 i kolejne dodruki). Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Seligman, M.E.P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Snyder, C.R., Lopez, S.J. (2009). Oxford handbook of positive psychology. Oxford: Oxford University Press.

Tatarkiewicz, W., (1985). O szczęściu. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.

Diener, E. (2010). International differences in well-being. Oxford: Oxford University Press.

Carr, A. (2004). Positive psychology: the science of happiness and human strengths. Hove and New York: Brunner-Routledge Taylor & Francis Group.

Csikszentmihalyi M., Csikszentmihalyi, I.S. (2006). A Life Worth Living: Contributions to Positive Psychology. Oxford: Oxford University Press

Diener E., Biswas-Diener R., (2010). Szczęście. Odkrywanie bogactwa psychicznego. Sopot: Smak Słowa.

Lopez, S.J. (2009). The encyclopedia of positive psychology. Oxford: Wiley-Blackwell.

Seligman, M.E.P. (1993 i kolejne dodruki). Optymizmu można się nauczyć. Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Seligman, M.E.P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Tatarkiewicz, W., (1985). O szczęściu. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.

Metody i kryteria oceniania:

100% egzamin pisemny

Obecność na wykładzie nie jest obligatoryjna.

Kryteria oceniania wskazane na karcie głównej przedmiotu.

Zakres tematów:

1. Podstawowe założenia i obszary zainteresowania psychologii pozytywnej. (WYKŁAD 1)

2. Korzenie psychologii pozytywnej w innych dziedzinach nauki i w innych dziedzinach psychologii. (WYKŁAD 2)

3. Podstawowe pojęcia psychologii pozytywnej: szczęście, dobrostan, jakość życia, zdrowie psychiczne, rozkwit (WYKŁAD 3)

4. Uwarunkowania dobrego życia. (WYKŁAD 4)

5. Cnoty i mocne strony. (WYKŁAD 5)

6. Ważne teorie psychologii pozytywnej - ujęcia dobrostanu (WYKŁAD 6-9)

a. dobrostan subiektywny wg Dienera

b. dobrostan psychologiczny wg Ryff

c. dobrostan eudajmonistyczny wg Watermana

d. dobrostan społeczny wg Keyesa

e. trzywymiarowy dobrostan wg Keyesa

f. cebulowa teoria szczęścia Czapińskiego

g. model PERMA Seligmana

7. Ważne teorie psychologii pozytywnej - inne koncepcje: (WYKŁAD 10-13)

a. flow Csikszentmihalyi'a

b. emocje pozytywne wg Fredrickson

c. sprężystość psychiczna i rezyliencja

d. optymizm i poczucie własnej skuteczności

e. mądrość

f. wdzięczność

g. miłość

8. Pozytywne interwencje psychiczne (WYKŁAD 14)

9. Powtórzenie i egzamin "0" (WYKŁAD 15)

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, uzupełniany prezentacją multimedialną, analiza programów interwencyjnych, wypełnianie metod pomiarowych, dyskusja grupowa.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala 1440
Dominika Karaś 92/100 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 14
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)