Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy nauczyciela psychologa w szkole ponadpodstawowej i innych placówkach systemu oświaty WF-PED-DPSPP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Katra, G., Sokołowska, E. (2010). Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Wolters Kluwer Polska przy współpracy Wydawnictwa Fraszka Edukacyjna.

Literatura uzupełniająca:

Bereźnicki, F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Impuls

Grose-Fifer, J., Brooks, P. J., & O'Connor, M. (2019). Teaching Psychology: An Evidence-based Approach. John Wiley & Sons.

Kowalik, S. (red.) (2011). Psychologia ucznia i nauczyciela. Wydawnictwo PWN.

Kruszewski, K. (red.) (2012). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Wydawnictwo PWN

Kupisiewicz, Cz. (2012). Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Impuls.

Kwiatkowski, T., Walczak, D. (red.) (2017). Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Lucas, S. G., & Bernstein, D. A. (2015). Teaching psychology: A step by step guide (2nd ed.). Psychology Press.

Ormrod, J. E., & Jones, B. D. (2018). Essentials of educational psychology: Big ideas to guide effective teaching (5th ed.). Pearson Boston.

Półturzycki, J. (1996). Dydaktyka dla nauczycieli. Wydawnictwo Adam Marszałek

Zakres tematów:

1. Rola, zadania i funkcje psychologa w placówkach systemu oświaty.

2. Kompetencje interpersonalne w pracy nauczyciela oraz specyficzne problemy psychologiczne nauczycieli.

3. Dydaktyka szkolna – przedmiot i zadania.

4. Proces nauczania – uczenia się.

5. Środowisko szkolne jako źródło konfliktów. Sposoby kierowania konfliktem.

6. Problematyka adaptacji uczniów do warunków szkoły.

7. Proces skutecznego uczenia się w szkole.

8. Praca z uczniami uzdolnionymi i opóźnionymi w nauce szkolnej.

9. Sposób pracy indywidualnej psychologa z dzieckiem, uczniem lub wychowankiem.

10. Monitorowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego – diagnoza sytuacji wychowawczej.

11. Zbieranie i wykorzystywanie informacji o uczniu i klasie – diagnoza zespołu klasowego.

12. Wspomaganie pracy wychowawczej nauczycieli – współpraca z psychologiem.

13. Organizacja wsparcia dzieci lub uczniów w przedszkolach, szkołach lub placówkach systemu oświaty.

14. Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne: zasady dokonywania diagnozy, opiniowania i orzekania, doradztwo edukacyjno-zawodowe.

15. Model objawy – kompetencje – cechy w diagnozie pozytywnej i negatywnej ucznia.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 13:15 - 14:45, sala 1421
Piotr Szydłowski 27/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Kampus Wóycickiego Bud. 14
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)