Literatura: |
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2015.
Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie, Difin, Warszawa 2011.
Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki: myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005.
Niemierko B., Kształcenie szkolne: podręcznik skutecznej dydaktyki, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2012.
Winiarczyk A., Warzocha T., Nowe technologie w eduk@cji: przygotowanie akademickie przyszłych nauczycieli w zakresie wykorzystania TIK, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2022.
Literatura uzupełniająca: tematycze artykuły z czasopism naukowych ("Forum Pedagogiczne", "Przegląd Pedagogiczny", "Kwartalnik Pedagogiczny" i inne) oraz dodatkowe źródła i materiały polecane podczas wykładów.
|
Metody i kryteria oceniania: |
W cyklu 2024/25:
Na ocenę końcową/zaliczenie przedmiotu składa się ocena z egzaminu (stacjonarnego, pisemnego) w formie testu wielokrotnego wyboru i wyboru: PRAWDA/FAŁSZ, obejmującego także pytania otwarte. Otrzymanie oceny pozytywnej wymaga zdobycia minimum 60% punktów*. Aktywność Osób studiujących - udział w prezentacji, dyskusji zespołowego zadania praktycznego** umożliwia podniesienie (maks. o jeden stopień) oceny końcowej.
* Szczegóły: Dane dotyczące przedmiotu - Metody i kryteria oceniania.
** Zadanie praktyczne (zespołowe, interdyscyplinarne): zaplanowanie, przygotowanie i omówienie podczas wykładu scenariusza zajęć (na wybrany temat) prowadzonych metodami aktywnymi.
|
Zakres tematów: |
Zakres tematów w cyklu 2024/25: Współczesne osoby uczące się - wprowadzenie do problematyki i organizacji zajęć; Wybrane teorie nauczania i uczenia się. Rola i zadania nauczycieli/nauczycielek; Działalność osób nauczających: formy organizacyjne, zasady i środki dydaktyczne; Metody nauczania-uczenia się. Charakterystyka przykładowych metod aktywizujących; Metody nauczania wykorzystujące technologie informacyjno-komunikacyjne; Planowanie, realizowanie, ocena – etapy i zadania w działalności projektowej; Myślenie projektowe w edukacji: wybrane techniki, narzędzia, zastosowanie; Sposoby badania i oceniania osiągnięć szkolnych - teoria i praktyka; Budowanie warsztatu pracy i kompetencje nowoczesnych praktyków edukacji; Niestandardowe przestrzenie (do) edukacji i twórczej współpracy: dobre praktyki. Podsumowanie zajęć i analizowanych zagadnień.
|