Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KN-Dydaktyka ogólna SP-DO
Wykład (WYK) Semestr letni 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
MS Teams: Kod zespołu
g209l82

Literatura:

Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2015.

Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie, Difin, Warszawa 2011.

Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki: myśleć teorią o praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005.

Niemierko B., Kształcenie szkolne: podręcznik skutecznej dydaktyki, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2012.

Winiarczyk A., Warzocha T., Nowe technologie w eduk@cji: przygotowanie akademickie przyszłych nauczycieli w zakresie wykorzystania TIK, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2022.

Literatura uzupełniająca: tematycze artykuły z czasopism naukowych ("Forum Pedagogiczne", "Przegląd Pedagogiczny", "Kwartalnik Pedagogiczny" i inne) oraz dodatkowe źródła i materiały polecane podczas wykładów.

Metody i kryteria oceniania:

W cyklu 2024/25:

Na ocenę końcową/zaliczenie przedmiotu składa się ocena z egzaminu (stacjonarnego, pisemnego) w formie testu wielokrotnego wyboru i wyboru: PRAWDA/FAŁSZ, obejmującego także pytania otwarte. Otrzymanie oceny pozytywnej wymaga zdobycia minimum 60% punktów*. Aktywność Osób studiujących - udział w prezentacji, dyskusji zespołowego zadania praktycznego** umożliwia podniesienie (maks. o jeden stopień) oceny końcowej.

* Szczegóły: Dane dotyczące przedmiotu - Metody i kryteria oceniania.

** Zadanie praktyczne (zespołowe, interdyscyplinarne): zaplanowanie, przygotowanie i omówienie podczas wykładu scenariusza zajęć (na wybrany temat) prowadzonych metodami aktywnymi.

Zakres tematów:

Zakres tematów w cyklu 2024/25: Współczesne osoby uczące się - wprowadzenie do problematyki i organizacji zajęć; Wybrane teorie nauczania i uczenia się. Rola i zadania nauczycieli/nauczycielek; Działalność osób nauczających: formy organizacyjne, zasady i środki dydaktyczne; Metody nauczania-uczenia się. Charakterystyka przykładowych metod aktywizujących; Metody nauczania wykorzystujące technologie informacyjno-komunikacyjne; Planowanie, realizowanie, ocena – etapy i zadania w działalności projektowej; Myślenie projektowe w edukacji: wybrane techniki, narzędzia, zastosowanie; Sposoby badania i oceniania osiągnięć szkolnych - teoria i praktyka; Budowanie warsztatu pracy i kompetencje nowoczesnych praktyków edukacji; Niestandardowe przestrzenie (do) edukacji i twórczej współpracy: dobre praktyki. Podsumowanie zajęć i analizowanych zagadnień.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 18:30 - 20:00, sala e-learning
Aleksandra Kulpa-Puczyńska 119/100 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
e-learning
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)