Literatura: |
Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z., Toeplitz-Winiewska, M. (2019). Etyka zawodu psychologa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gerrig, R. J., Zimbardo, P. G. (2011). Psychologia i życie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hock, R. R. (2005). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Fascynująca podróż w krainę nauki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Skimina, E., Harasimczuk, J., Cieciuch, J. (2022). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7. Wydawnictwo Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487560
Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2020). Psychologia akademicka. Podręcznik (t. 1). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Strelau, J., Doliński, D. (red.). (2020). Psychologia akademicka. Podręcznik (t. 2). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje – podstawy psychologii (t. 1). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura poszerzająca zagadnienia poruszane podczas kolejno omawianych tematów będzie podawana na bieżąco podczas zajęć.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest: (1) obecność na zajęciach, (2) aktywność w ich trakcie oraz (3) uzyskanie zaliczenia kolokwium końcowego.
1. Obecność na zajęciach
Dopuszczalne są trzy nieobecności na ćwiczeniach w semestrze (niezależnie od tego, czy są usprawiedliwione, czy nie). Przekroczenie dopuszczalnych nieobecności wiąże się z obniżeniem oceny końcowej adekwatnie do liczby nieobecności.
2. Aktywność na zajęciach
Przygotowanie prezentacji i udział w dyskusji oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach.
3. Zaliczenie kolokwium
Kolokwium będzie miało formę pisemną (pytania zamknięte i otwarte). Próg zaliczenia wynosi 60%.
***
Na podstawie § 7. ust. 1 punkty 1–3 Zarządzenia nr 70/2024 Rektora Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie zasad wykorzystywania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w dydaktyce i nauce prowadząca ćwiczenia „Wprowadzenie do psychologii” nie wyraża zgody na wykorzystanie generatorów treści w jakiejkolwiek formie w pracach własnych studentów.
Zgodnie z § 8. ust. 3: „W wypadku wykrycia nieetycznego wykorzystania przez studentów i doktorantów generatorów treści, zastosowanie mają przepisy dotyczące odpowiedzialności dyscyplinarnej”.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie.
2. Przedmiot psychologii. Psychologia jako nauka o człowieku i jego zachowaniu – podstawowe pojęcia.
3. Jakie sfery człowieka są przedmiotem zainteresowania psychologii? Przypisanie dziedzin psychologii do różnych sfer funkcjonowania człowieka.
4–5. Początki psychologii jako nauki. Pierwsze badania psychologiczne.
6. Gdzie znajduje się wiedza o psychologii naukowej? Sposoby szukania wiedzy oraz tworzenia bibliografii w psychologii.
7. Metodologia i metody badań psychologicznych.
8. Psychodiagnostyka i psychometria – pomiar człowieka.
9. Psychologia poznawcza, psychologia emocji i motywacji.
10. Psychologia społeczna oraz psychologia osobowości.
11. Psychologia kliniczna i psychologia zdrowia.
12. Psychologia rozwojowa oraz psychologia wychowawcza.
13. Psychologia pracy i psychologia w biznesie.
14. Psychoterapia oraz pomoc psychologiczna.
15. Kolokwium.
|
Metody dydaktyczne: |
• Efekty wiedzy (W1–W4):
metoda dydaktyczna – wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja
weryfikacja – ocena kolokwium końcowego (składającego się z pytań otwartych i zamkniętych), zaangażowania na zajęciach (w tym udział w dyskusji) oraz przygotowanej i zaprezentowanej prezentacji
• Efekty umiejętności (U1–U2):
metoda dydaktyczna – wykład konwersatoryjny, prezentacje multimedialne, dyskusja, praca w grupach
weryfikacja – ocena kolokwium końcowego (składającego się z pytań otwartych i zamkniętych), zaangażowania na zajęciach (w tym udział w dyskusji) oraz przygotowanej i zaprezentowanej prezentacji
|