Literatura: |
M. Grabowska, T. Szawiel, (red.), Budowanie demokracji, Warszawa 2003. (fragmenty)
S. Huntington, Trzecia fala demokratyzacji, Warszawa 1993.
(fragmenty)
J. Szacki, (red.), Demokracja w obliczu populizmu, Warszawa 2007.
(fragmenty)
A. Dudek, O dwóch takich co podzieliły Polskę, Warszawa 2022, s. 60-82.
Ch. Taylor, Kiedy mówimy: społeczeństwo obywatelskie, w: K. Michalski red.,
Europa i społeczeństwo obywatelskie, Znak, Kraków 1994, s 59.
S. Sowiński, Idee i koncepcje społeczeństwa obywatelskiego, w: M. Witkowska, A.
Wierzbicki (red.), Społeczeństwo obywatelskie, Aspra, Warszawa 2005, s. 51-77.
S. Sowiński, Ramy, topos i logika sfery publicznej, w: tenże, Boskie, cesarskie, publiczne,. Debata o legitymizacji Kościoła katolickiego w Polsce, sferze publicznej, w latach 1989 – 2010, Warszawa 2012, s. 21 – 48.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady oceny i zaliczenia zajęć.
I.Warunkiem zaliczenia zajęć jest:
a. Obecność na zajęciach (co najmniej wszystkie minus 2).
b. Zaliczenie kartkówek i testu końcowego w części konwersatoryjnej (test ma charakter pytań otwartych i odpowiedzi opisowych).
c. Wystąpienie w grupie zadaniowej.
II. Ocena jest pochodną:
a. Oceny wystąpienia grupy – proponuję prowadzący ( waga 30%)
b. Wyniku testu końcowego ze znajomości tekstów (waga 70%).
c. Osoby, które zdają w 1. terminie wszystkie kartkówki mogą być zwolnione z testu i otrzymują z niego ocenę dostateczną + .
d. Osoby, które zdają w terminie wszystkie kartkówki (-1) mogą być zwolnione z testu i otrzymują z niego ocenę dostateczną.
e.Regularna konstruktywna aktywność w czasie dyskusji na zajęciach (wykładowca może wskazać 2-3 najbardziej aktywne w czasie całego semestru osoby) może podnieść pozytywną ocenę końcową o jeden stopień.
Obie składowe oceny muszą być pozytywne .
III. Struktura i forma prezentacji:
a.Próba zarysowania sytuacji faktycznej do której odnosi się pytanie.
b.Próba zdefiniowania pojęcia teoretycznego zawartego w pytaniu.
c.Próba prezentacji różnych możliwych odpowiedzi na zadane pytanie.
d.Wybór i uzasadnienie odpowiedzi.
e. Wystąpienie wspólnie przygotowane i zaprezentowane.
f. Możliwie mówione (a nie czytane) z możliwym wsparciem prezentacji etc.
g. Długość wystąpienia ok. 50-60 minut.
h. Ocenie podlega treść i forma.
|
Zakres tematów: |
Konwersatorium podejmuje następujące zagadnienia:
- Teoretyczne ujęcia demokracji
- III (i ½?) fali demokracji?
- Problem populizmu
- Społeczeństwo obywatelskie, czyli?
- Fenomen sfery publicznej,
- Sfera publiczna współczesnej Polski
- Prezentacje przygotowane przez poszczególne grupy.
Tematy prezentacji do wyboru przez poszczególne grupy w roku 2025:
- Demokracja w Polsce po roku 2005. Siła i słabości.
- Media tradycyjne i społecznościowe we współczesnej Polsce. Sojusznicy czy wrogowie demokracji?
- Podemos, AfD, Węgierska Partia Psa o Dwóch Ogonach, Piraci … i inne partie antysystemowe. Eksces, naturalna konsekwencja, zagrożenie czy szanse współczesnej demokracji?
- Amerykańska demokracja XXI w. Wzloty i upadki?
- Brexit. Demokratyczny głos ludu, czy populistyczne uniesienie?
- Donald Trump, Victor Orban, Ercep Erdogan – charyzmatyczni ludowi liderzy naszych czasów, czy autokraci?
- Czy demokracja może być świecka? Kto, co w społeczeństwie zsekularyzowanym może odtworzyć kulturowe fundamenty liberalnej demokracji, w epoce XXI wiecznych „burz i naporów” wojen, pandemii).
|