Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do pracy socjalnej WSR-NRN-1-WPSx
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLUPxmthxOZgVlAqX1mLWZf3KjnNqVRrgQuAH5KNj5Mw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8210eb56-5ba1-4a9d-8907-6c5db9b4237f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

ektura obowiązkowa:

J. Młyński, Podstawy pracy socjalnej. Od teorii do praktyki, Kraków 2023

J. Młyński, Praca socjalna w bezpieczeństwie społecznym, Kraków 2021

R.A. Skidmore, M.G. Thackeray, Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice, 1998.

P. S. Czarnecki, Praca socjalna, Warszawa, 2013

Lektura uzupełniająca:

B. DuBois, K.K. Miley, Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, t. I i II, Katowice 1999.

M. Boryczko, A. Dunajska, S. Marek, Praca socjalna w środowisku lokalnym, Warszawa 2020.B. DuBois, K.K. Miley K.K., Praca socjalna, t. I, II, Warszawa 1996.

E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.

C. de Robertis, Metodyka działania w pracy socjalnej, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 1998.

Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, red. M. Rymsza, Warszawa 2011.

Praca socjalna. Teorie i metody. Podręcznik akademicki, red. M. Gray, S.A. Webb, Warszawa 2012.

Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2011.

Czasopismo. Praca socjalna

K. Kadela, J. Kowalczyk, Standardy Pracy socjalnej. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne

Efekty uczenia się:

NRL_W02, student definiuj, poznaje wiedze teoretyczna, porządkuje podstawowe pojęcia, interpretuje definiuje, metody i narzędzia badawcze, omawia adresatów, przedmiot pracy socjalnej, wyjaśnia modele, cechy, zadania, wartości w pracy socjalnej, definiuje adresatów przedmiot pracy socjlnej oraz wymienia predyspozycje pracownika socjalnego

NRL_U04,

student potrafi w stopniu zaawansowanym diagnozować oraz interpretować problemy rodziny, klasyfikuje uzyskane informacje w celu zastosowania ich w obszarze wsparcia i pomocy, wdraża techniki i narzędzia badawcze prawidłowo kategoryzuje zastosowanie metod i rozwiązań, a także dokonuje oceny etycznej i ewaluacji podjętych działań

NRL_K03

docenia znaczenie pracy socjalnej w systemie wsparcia rodziny, uzasadnia i kategoryzuje uzyskaną wiedzę do cech osobowych, społecznych, oraz profesji i etyki pracownika socjalnego.

Metody i kryteria oceniania:

WIEDZA:

Ocena 2 (ndst) – student/ka nie zna podstawowych pojęć z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz nie rozumie ich źródeł, nie zna genezy i kolejnych etapów ewolucji działalności pomocowej, nie umie scharakteryzować pracy socjalnej jako działalności zawodowej, nie potrafi zidentyfikować podstawowych metod pracy socjalnej, nie umie wymienić i opisać obszarów praktyki pracy socjalnej, nie potrafi scharakteryzować sytuacji pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, nie umie zdefiniować podstawowych problemów etycznych w pracy socjalnej, nie zna podstaw pomocy i wsparcia charytatywnego.

Ocena 3 (dst) – student/ka w podstawowym zakresie zna podstawowe pojęcia z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz ma elementarne rozumienie ich źródeł, elementarnie zna niektóre fakty z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, pobieżnie charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, potrafi bardzo ogólnie zidentyfikować podstawowe metody pracy socjalnej, umie wymienić i pobieżnie opisać kilka obszarów praktyki pracy socjalnej, potrafi w stopniu ogólnym scharakteryzować sytuację pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, umie zdefiniować kilka podstawowych problemów etycznych w pracy socjalnej, zna podstawy pomocy i wsparcia charytatywnego.

Ocena 4 (db) - student/ka na dobrym poziomie zna podstawowe pojęcia z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz ma poprawne rozumienie ich źródeł, zna istotne fakty z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, poprawnie charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, potrafi zidentyfikować podstawowe metody pracy socjalnej, umie wymienić i opisać obszary praktyki pracy socjalnej, potrafi samodzielnie scharakteryzować sytuację pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, umie poprawnie zdefiniować podstawowe problemy etyczne w pracy socjalnej, zna dobrze pomocy i wsparcia charytatywnego.

Ocena 5 (bdb) - student/ka na wysokim poziomie zna podstawowe pojęcia z zakresu pracy socjalnej i wsparcia rodziny oraz ma poprawne rozumienie ich źródeł, swobodnie porusza się w faktach z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, wyczerpująco charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, bezbłędnie identyfikuje podstawowe metody pracy socjalnej, wymienia i opisuje tradycyjne i nowe obszary praktyki, charakteryzuje aktualną sytuację polskich pracowników socjalnych oraz bezbłędnie definiuje podstawowe problemy etyczne w pracy socjalnej, zna bardzo dobrze pomocy i wsparcia charytatywnego.

UMIEJĘTNOŚCI:

Ocena ndst (2) – student/ka nie umie posługiwać się terminologią z zakresu pracy socjalnej, nie potrafi przyporządkować właściwych instytucji i form wsparcia rodziny do określonych kategorii osób potrzebujących.

Ocena dst (3) – student/ka posługuje się podstawowymi terminami z zakresu pracy socjalnej i potrafi przyporządkować niektóre instytucje i formy wsparcia rodziny do wybranych kategorii osób potrzebujących.

Ocena db (4) – student/ka poprawnie posługuje się większością terminów fachowych z zakresu pracy socjalnej, a także w większości przypadków umie właściwie przyporządkować instytucje i formy wsparcia rodziny do określonych kategorii osób potrzebujących.

Ocena bdb (5) – student/ka biegle posługuje się całą poznaną na zajęciach terminologia z zakresu pracy socjalnej i potrafi bezbłędnie przyporządkować formy wsparcia rodziny do określonych kategorii osób potrzebujących.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Ocena 2 (ndst) – student/ka nie docenia wiedzy z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiazywaniu problemów, nie rozumie znaczenia działań socjalnych na rzecz pomocy rodzinie socjalnej

Ocena 3 (dst) – student/ka w ograniczonym stopniu docenia wiedzę z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiazywaniu problemów, rozumie na elementarnym poziomie znaczenie działań socjalnych na rzecz pomocy rodzinie socjalnej

Ocena 4 (db) – student/ka docenia wiedzę z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiazywaniu problemów, rozumie na znaczącym poziomie znaczenie działań socjalnych na rzecz pomocy rodzinie socjalnej.

Ocena 5 (bdb) – student/ka w wysokim stopniu docenia wiedzę z zakresu pracy socjalnej w zakresie wspierania rodzin w jej funkcjonowaniu i rozwiazywaniu problemów, ma wysokie zrozumienie znaczenie działań socjalnych na rzecz pomocy rodzinie socjalnej

Na ocenę końcową składają się:

1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności musza być usprawiedliwione (L-4).

2. Aktywny udział w zajęciach (70%).

4. Wykonanie prezentacji - (TEMATY PODANE - demokratyczny wybór studentów) (30%)

Zakres tematów:

1. Historia pracy socjalnej

2. Podstawowe pojęcia pracy socjalnej i prekursorzy pracy socjalnej

3. Praca socjalna w analizie naukowej

4. Praca socjalna w rozumieniu potocznym i naukowym: definicje opisowe i klasyczne

5. Interdyscyplinarny charakter pracy socjalnej

6. Metody, techniki i narzędzia pracy socjalnej

7. Narzędzia pozyskiwania informacji i wsparcia w pracy socjalnej

8. Modele i cele pracy socjalnej

9. Zadania i funkcje pracy socjalnej

10. Wartości w pracy socjalnej

11. Metodyczne postępowanie w pracy socjalnej z osobami i rodzinami

12. Pracownik socjalny: osobowość, profesjonalizm, służba, język, etyka

13. Ustawa o pomocy społecznej z 2004 i aneksami

Metody dydaktyczne:

wykład z prezentacją, dyskusja, burza mózgów, obserwacja, praca z tekstem, opracowania indywidualnego przypadku

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 17:30 - 19:00, (sala nieznana)
Ewelina Starczewska 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)