Literatura: |
1. G. Bugajak, J. Kukowski, A. Latawiec, A Lemańska, D. Ługowska, A. Świeżyński, Tajemnice natury. Zarys filozofii przyrody, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2009.
2. M. Heller, T. Pabjan, Elementy filozofii przyrody, OBI-Biblos, Tarnów 2007.
3. M. Heller, Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Znak, Kraków 2004.
4. H. D. Mutschler, Wprowadzenie do Filozofii Przyrody, WAM, Kraków 2005.
5. J. Życiński, Elementy Filozofii Nauki, Copernicus Center Press, Kraków 2015
|
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się:
1. Ocena za obecność na zajęciach każdorazowo poświadczoną wpisem na listę obecności wg skali:
15-14 obecności - 5
13 obecności - 4,5
12-11 obecności - 4
10 obecności - 3,5
9-7 obecności - 3
6-0 obecności – 2
2. Ocena z zaliczenia ustnego - należy przygotować wypowiedź na jeden z podanych tematów, korzystając z wiedzy zdobytej na zajęciach oraz z literatury przedmiotu; tematy do opracowania zostaną podane w trakcie zajęć.
Inne szczegółowe informacje zostaną podane w trakcie zajęć.
Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z obecności na zajęciach (1/3) i oceny z egzaminu końcowego lub prezentacji (2/3).
|
Zakres tematów: |
1. Zajęcie wstępne (przedstaienie warunków zaliczenia przedmiotu i ogólnego planu wykładu)
2. Specyfika Filozofii Przyrody jako dziedziny filozoficznej
3. Filozofia Przyrody Nieożywionej - koncepcje starożytne
4. Filozofia Przyrody Nieożywionej - koncepcje nowożytne
5. Filozofia Czasu i Przestrzeni
6. Zagadnienie przyczynowości w przyrodzie
7. Filozofia Przyrody Ożywionej w starożytności i średniowieczu
8. Nowożytna Filozofia Przyrody Ożywionej
9. Filozoficzne problemy Ewolucjonizmu 1
10. Filozoficzne problemy Ewolucjonizmu 2
11. Zagadnienie Genezy Życia
12. Zagadnienie Genzy Życia - współczesne interpretacje
13. Filozoficzne Koncepcje Przyrody - w kontekście problemów ekoetycznych
14. Filozofia Przyrodoznastwa - podstawowe zagadnienia
15. Zajęcia Podsumowujące
|
Metody dydaktyczne: |
- wykład informacyjny - służy do przekazywania informacji w sposób usystematyzowany [EW1,2,3]
- studium przypadku (przedstawienie szczegółowe wybranych zagadnień stanowiących materiał ilustracyjny dla zasadniczej problematyki zajęć) [EK1,2]
- dyskusja z uczestnikami zajęć - formułowanie pytań i problemów wymagających wyjaśnienia ze strony uczestników zajęć [EU1,2]
|