Kierunki etyki normatywnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-KSP-E-KEN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kierunki etyki normatywnej |
Jednostka: | Studium Pedagogizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.50
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | Ogólna znajomość problematyki stanowiącej przedmiot badań współczesnej humanistyki. |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów wprowadzający w istotę i strukturę pojęciową współczesnych sporów normatywnych. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omówione zostaną następujące tematy: 1. Przedmiot etyki jako nauki o ludzkim postępowaniu: wyodrębnienie przedmiotu etyki, którym są normy moralności . 2. Główne tradycje etyczne ze szczególnym uwzględnieniem ich metaetycznych założeń. 3. Konsekwencjalizm. Deontologizm. 4. Etyka cnoty 5. Teorie prawa naturalnego. |
Literatura: |
A. MacIntyre, Krótka historia etyki, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002. A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996. Rozdz. I-IV, XIV-XV T. Ślipko, Zarys etyki szczegółowej, Kraków 1982, Wprowadzenie. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W wyniku przeprowadzonych zajęć , student powinien być w stanie: •definiować przedmiot etyki •wymienić i scharakteryzować główne stanowiska w sporze o istotę moralnego wartościowania • umiejętnie posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu aksjologii W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: •analizować główne stanowiska w sporach etycznych w odniesieniu do ich podstawowych założeń • formułować własne przekonania normatywne w kategoriach filozoficznej aksjologii •podejmować dyskusję z przedstawicielami alternatywnych stanowisk normatywno-światopogladowych W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien : •dostrzegać filozoficzne podłoże światopoglądowego zróżnicowania postaw etycznych •być otwartym na dialog z przedstawicielami odmiennych przekonań światopoglądowych •być gotowym za zastosowanie wiedzy z zakresu etyki w praktyce zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy i warunki zaliczenia: uczestnictwo w wykładach, znajomość lektur oraz zdanie egzaminu ustnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Cebula, Witold Starnawski | |
Prowadzący grup: | Adam Cebula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cykl wykładów wprowadzający w istotę i strukturę pojęciową współczesnych sporów normatywnych. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omówione zostaną następujące tematy: 1. Przedmiot etyki jako nauki o ludzkim postępowaniu: wyodrębnienie przedmiotu etyki, którym są normy moralności . 2. Główne tradycje etyczne ze szczególnym uwzględnieniem ich metaetycznych założeń. 3. Konsekwencjalizm. Deontologizm. 4. Etyka cnoty 5. Teorie prawa naturalnego. |
|
Literatura: |
A. MacIntyre, Krótka historia etyki, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002. A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996. Rozdz. I-IV, XIV-XV T. Ślipko, Zarys etyki szczegółowej, Kraków 1982, Wprowadzenie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Cebula, Witold Starnawski | |
Prowadzący grup: | Adam Cebula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cykl wykładów wprowadzający w istotę i strukturę pojęciową współczesnych sporów normatywnych. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć omówione zostaną następujące tematy: 1. Przedmiot etyki jako nauki o ludzkim postępowaniu: wyodrębnienie przedmiotu etyki, którym są normy moralności . 2. Główne tradycje etyczne ze szczególnym uwzględnieniem ich metaetycznych założeń. 3. Konsekwencjalizm. Deontologizm. 4. Etyka cnoty 5. Teorie prawa naturalnego. |
|
Literatura: |
A. MacIntyre, Krótka historia etyki, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002. A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, tłum. Adam Chmielowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996. Rozdz. I-IV, XIV-XV T. Ślipko, Zarys etyki szczegółowej, Kraków 1982, Wprowadzenie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.