Filozofia a nauki przyrodnicze. Historia i współczesność
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SzD-FI-FILPRZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia a nauki przyrodnicze. Historia i współczesność |
Jednostka: | Szkoła Doktorska UKSW |
Grupy: |
Grupa wykład/seminarium/konwersatorium do wyboru |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4djCyM_8fWtB345NJFdmBVPJTCsxsr7z6GvqJMDqi381%40thread.tacv2/conversations?groupId=754568a5-07cd-4920-9ee4-b71baf870fba&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P8S_WG P8S_WK |
Wymagania wstępne: | Znajomość zagadnień filozoficznych z zakresu studiów I i II stopnia |
Skrócony opis: |
Tematem zajęć jest kształtowanie się relacji między filozofią i naukami przyrodniczymi w okresie od formowania się nauk przyrodniczych w nowożytności do czasów współczesnych. Celem zajęć jest zaprezentowanie wspomnianych relacji, wskazanie na wzajemne zależności filozofii i nauk przyrodniczych, rozważenie ich wzajemnego znaczenia oraz porównanie naukowo-przyrodniczego i filozoficznego obrazu świata. |
Pełny opis: |
Tematem zajęć jest kształtowanie się relacji między filozofią i naukami przyrodniczymi w okresie od formowania się nauk przyrodniczych w nowożytności do czasów współczesnych. Celem zajęć jest zaprezentowanie wspomnianych relacji, wskazanie na wzajemne zależności filozofii i nauk przyrodniczych, rozważenie ich wzajemnego znaczenia oraz porównanie naukowo-przyrodniczego i filozoficznego obrazu świata. Prezentacja tematu będzie obejmowała wybrane problemy, znajdujące się na styku filozofii i nauk przyrodniczych. Poszczególne zagadnienia zostaną zaprezentowane w ujęciu chronologicznym. Zasadniczą tezą, która zostanie uargumentowana w trakcie zajęć, jest twierdzenie, że filozofia i nauki przyrodnicze, mimo odmienności metodologicznych, pozostają ściśle związane ze sobą oraz wzajemnie na siebie oddziałują. Zatem można traktować ich perspektywy badawcze oraz ustalenia wynikające z badań jako komplementarne. Podkreślona zostanie obecność filozofii w badaniach naukowych, a także znaczenie badań naukowych dla rozwoju filozofii. |
Literatura: |
Literatura ogólna przedmiotu: Dzwonkowska, D. (2014). Filozofia a nauki przyrodnicze. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. Heller, M., Mączka, J., Urbaniec, J. (red.). (1999). Sensy i nonsensy w nauce i filozofii. Kraków - Tarnów: OBI - Biblos. Helle, M., Życiński, J. (1980). Wszechświat i filozofia. Kraków: PWT. Kemeny, J.G. (1967). Nauka w oczach filozofa. Warszawa: PWN. Lemańska, A. (1998). Filozofia przyrody a nauki przyrodnicze. Warszawa: Wydawnictwo ATK. Tempczyk, M. (2005). Ontologia świata przyrody. Kraków: Universitas. Życiński, J. (1993). Granice racjonalności. Eseje z filozofii nauki. Warszawa: PWN. Literatura szczegółowa do poszczególnych tematów zostanie podana w trakcie zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy doktorant zna i rozumie: - metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii - główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii - fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena 5: - doktorant w pełni prawidłowo rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii - doktorant w pełni prawidłowo i samodzielnie rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii - doktorant w pełni prawidłowo prezentuje i ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata Ocena 4,5: - doktorant w pełni prawidłowo rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii - doktorant w pełni prawidłowo, ale nie w pełni samodzielnie rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii - doktorant w znacznej mierze prawidłowo prezentuje i ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata Ocena 4: - doktorant w znacznej mierze prawidłowo rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii - doktorant w znacznej mierze prawidłowo i częściowo samodzielnie rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii - doktorant w znacznej mierze prawidłowo prezentuje i częściowo ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata Ocena 3,5 - doktorant w przeważającej mierze prawidłowo rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii - doktorant w przeważąjacej mierze prawidłowo i częściowo samodzielnie rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii - doktorant w przeważajacej mierze prawidłowo prezentuje i fragmentarycznie ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata Ocena 3: - doktorant prawidłowo, choć z błedami, rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii - doktorant prawidłowo, choć z błędami, i z pomocą rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii - doktorant prawidłowo, choć z błędami, prezentuje i ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Świeżyński | |
Prowadzący grup: | Adam Świeżyński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4djCyM_8fWtB345NJFdmBVPJTCsxsr7z6GvqJMDqi381%40thread.tacv2/conversations?groupId=754568a5-07cd-4920-9ee4-b71baf870fba&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta Praca własna - przygotowanie do zaliczenia zajęć: 15-30 godzin Praca w bezpośredni kontakcie z wykładowcą: 0-15 godzin |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Tematem zajęć jest kształtowanie się relacji między filozofią i naukami przyrodniczymi w okresie od formowania się nauk przyrodniczych w nowożytności do czasów współczesnych. Celem zajęć jest zaprezentowanie wspomnianych relacji, wskazanie na wzajemne zależności filozofii i nauk przyrodniczych, rozważenie ich wzajemnego znaczenia oraz porównanie naukowo-przyrodniczego i filozoficznego obrazu świata. |
|
Pełny opis: |
Tematem zajęć jest kształtowanie się relacji między filozofią i naukami przyrodniczymi w okresie od formowania się nauk przyrodniczych w nowożytności do czasów współczesnych. Celem zajęć jest zaprezentowanie wspomnianych relacji, wskazanie na wzajemne zależności filozofii i nauk przyrodniczych, rozważenie ich wzajemnego znaczenia oraz porównanie naukowo-przyrodniczego i filozoficznego obrazu świata. Prezentacja tematu będzie obejmowała wybrane problemy, znajdujące się na styku filozofii i nauk przyrodniczych. Poszczególne zagadnienia zostaną zaprezentowane w ujęciu chronologicznym. Zasadniczą tezą, która zostanie uargumentowana w trakcie zajęć, jest twierdzenie, że filozofia i nauki przyrodnicze, mimo odmienności metodologicznych, pozostają ściśle związane ze sobą oraz wzajemnie na siebie oddziałują. Zatem można traktować ich perspektywy badawcze oraz ustalenia wynikające z badań jako komplementarne. Podkreślona zostanie obecność filozofii w badaniach naukowych, a także znaczenie badań naukowych dla rozwoju filozofii. |
|
Literatura: |
Literatura ogólna przedmiotu: Dzwonkowska, D. (2014). Filozofia a nauki przyrodnicze. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. Heller, M., Mączka, J., Urbaniec, J. (red.). (1999). Sensy i nonsensy w nauce i filozofii. Kraków - Tarnów: OBI - Biblos. Helle, M., Życiński, J. (1980). Wszechświat i filozofia. Kraków: PWT. Kemeny, J.G. (1967). Nauka w oczach filozofa. Warszawa: PWN. Lemańska, A. (1998). Filozofia przyrody a nauki przyrodnicze. Warszawa: Wydawnictwo ATK. Tempczyk, M. (2005). Ontologia świata przyrody. Kraków: Universitas. Życiński, J. (1993). Granice racjonalności. Eseje z filozofii nauki. Warszawa: PWN. Literatura szczegółowa do poszczególnych tematów zostanie podana w trakcie zajęć. |
|
Wymagania wstępne: |
Aktywność uczestników zajęć w postaci zadawania pytań i zgłaszania uwag/komentarzy do prezentowanych treści - mile widziana:-) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.