Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia a nauki przyrodnicze. Historia i współczesność 

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SzD-FI-FILPRZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia a nauki przyrodnicze. Historia i współczesność 
Jednostka: Szkoła Doktorska UKSW
Grupy: Grupa wykład/seminarium/konwersatorium do wyboru
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4djCyM_8fWtB345NJFdmBVPJTCsxsr7z6GvqJMDqi381%40thread.tacv2/conversations?groupId=754568a5-07cd-4920-9ee4-b71baf870fba&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

filozofia

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

P8S_WG

P8S_WK

Wymagania wstępne:

Znajomość zagadnień filozoficznych z zakresu studiów I i II stopnia

Skrócony opis:

Tematem zajęć jest kształtowanie się relacji między filozofią i naukami przyrodniczymi w okresie od formowania się nauk przyrodniczych w nowożytności do czasów współczesnych. Celem zajęć jest zaprezentowanie wspomnianych relacji, wskazanie na wzajemne zależności filozofii i nauk przyrodniczych, rozważenie ich wzajemnego znaczenia oraz porównanie naukowo-przyrodniczego i filozoficznego obrazu świata.

Pełny opis:

Tematem zajęć jest kształtowanie się relacji między filozofią i naukami przyrodniczymi w okresie od formowania się nauk przyrodniczych w nowożytności do czasów współczesnych. Celem zajęć jest zaprezentowanie wspomnianych relacji, wskazanie na wzajemne zależności filozofii i nauk przyrodniczych, rozważenie ich wzajemnego znaczenia oraz porównanie naukowo-przyrodniczego i filozoficznego obrazu świata. Prezentacja tematu będzie obejmowała wybrane problemy, znajdujące się na styku filozofii i nauk przyrodniczych. Poszczególne zagadnienia zostaną zaprezentowane w ujęciu chronologicznym. Zasadniczą tezą, która zostanie uargumentowana w trakcie zajęć, jest twierdzenie, że filozofia i nauki przyrodnicze, mimo odmienności metodologicznych, pozostają ściśle związane ze sobą oraz wzajemnie na siebie oddziałują. Zatem można traktować ich perspektywy badawcze oraz ustalenia wynikające z badań jako komplementarne. Podkreślona zostanie obecność filozofii w badaniach naukowych, a także znaczenie badań naukowych dla rozwoju filozofii.

Literatura:

Literatura ogólna przedmiotu:

Dzwonkowska, D. (2014). Filozofia a nauki przyrodnicze. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Heller, M., Mączka, J., Urbaniec, J. (red.). (1999). Sensy i nonsensy w nauce i filozofii. Kraków - Tarnów: OBI - Biblos.

Helle, M., Życiński, J. (1980). Wszechświat i filozofia. Kraków: PWT.

Kemeny, J.G. (1967). Nauka w oczach filozofa. Warszawa: PWN.

Lemańska, A. (1998). Filozofia przyrody a nauki przyrodnicze. Warszawa: Wydawnictwo ATK.

Tempczyk, M. (2005). Ontologia świata przyrody. Kraków: Universitas.

Życiński, J. (1993). Granice racjonalności. Eseje z filozofii nauki. Warszawa: PWN.

Literatura szczegółowa do poszczególnych tematów zostanie podana w trakcie zajęć.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W zakresie wiedzy doktorant zna i rozumie:

- metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii

- główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii

- fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata

Metody i kryteria oceniania:

Ocena 5:

- doktorant w pełni prawidłowo rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii

- doktorant w pełni prawidłowo i samodzielnie rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii

- doktorant w pełni prawidłowo prezentuje i ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata

Ocena 4,5:

- doktorant w pełni prawidłowo rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii

- doktorant w pełni prawidłowo, ale nie w pełni samodzielnie rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii

- doktorant w znacznej mierze prawidłowo prezentuje i ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata

Ocena 4:

- doktorant w znacznej mierze prawidłowo rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii

- doktorant w znacznej mierze prawidłowo i częściowo samodzielnie rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii

- doktorant w znacznej mierze prawidłowo prezentuje i częściowo ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata

Ocena 3,5

- doktorant w przeważającej mierze prawidłowo rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii

- doktorant w przeważąjacej mierze prawidłowo i częściowo samodzielnie rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii

- doktorant w przeważajacej mierze prawidłowo prezentuje i fragmentarycznie ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata

Ocena 3:

- doktorant prawidłowo, choć z błedami, rozumie i odróżnia metodologię badań naukowych z zakresie nauk przyrodniczych i w zakresie filozofii

- doktorant prawidłowo, choć z błędami, i z pomocą rekonstruuje główne tendencje rozwojowe w obszarze nauk przyrodniczych i filozofii

- doktorant prawidłowo, choć z błędami, prezentuje i ocenia fundamentalne dylematy i dyskusje występujące między naukowo-przyrodniczym i filozoficznym obrazem świata

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Świeżyński
Prowadzący grup: Adam Świeżyński
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4djCyM_8fWtB345NJFdmBVPJTCsxsr7z6GvqJMDqi381%40thread.tacv2/conversations?groupId=754568a5-07cd-4920-9ee4-b71baf870fba&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1 ECTS = 30 godzin pracy studenta

Praca własna - przygotowanie do zaliczenia zajęć: 15-30 godzin

Praca w bezpośredni kontakcie z wykładowcą: 0-15 godzin

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Tematem zajęć jest kształtowanie się relacji między filozofią i naukami przyrodniczymi w okresie od formowania się nauk przyrodniczych w nowożytności do czasów współczesnych. Celem zajęć jest zaprezentowanie wspomnianych relacji, wskazanie na wzajemne zależności filozofii i nauk przyrodniczych, rozważenie ich wzajemnego znaczenia oraz porównanie naukowo-przyrodniczego i filozoficznego obrazu świata.

Pełny opis:

Tematem zajęć jest kształtowanie się relacji między filozofią i naukami przyrodniczymi w okresie od formowania się nauk przyrodniczych w nowożytności do czasów współczesnych. Celem zajęć jest zaprezentowanie wspomnianych relacji, wskazanie na wzajemne zależności filozofii i nauk przyrodniczych, rozważenie ich wzajemnego znaczenia oraz porównanie naukowo-przyrodniczego i filozoficznego obrazu świata. Prezentacja tematu będzie obejmowała wybrane problemy, znajdujące się na styku filozofii i nauk przyrodniczych. Poszczególne zagadnienia zostaną zaprezentowane w ujęciu chronologicznym. Zasadniczą tezą, która zostanie uargumentowana w trakcie zajęć, jest twierdzenie, że filozofia i nauki przyrodnicze, mimo odmienności metodologicznych, pozostają ściśle związane ze sobą oraz wzajemnie na siebie oddziałują. Zatem można traktować ich perspektywy badawcze oraz ustalenia wynikające z badań jako komplementarne. Podkreślona zostanie obecność filozofii w badaniach naukowych, a także znaczenie badań naukowych dla rozwoju filozofii.

Literatura:

Literatura ogólna przedmiotu:

Dzwonkowska, D. (2014). Filozofia a nauki przyrodnicze. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.

Heller, M., Mączka, J., Urbaniec, J. (red.). (1999). Sensy i nonsensy w nauce i filozofii. Kraków - Tarnów: OBI - Biblos.

Helle, M., Życiński, J. (1980). Wszechświat i filozofia. Kraków: PWT.

Kemeny, J.G. (1967). Nauka w oczach filozofa. Warszawa: PWN.

Lemańska, A. (1998). Filozofia przyrody a nauki przyrodnicze. Warszawa: Wydawnictwo ATK.

Tempczyk, M. (2005). Ontologia świata przyrody. Kraków: Universitas.

Życiński, J. (1993). Granice racjonalności. Eseje z filozofii nauki. Warszawa: PWN.

Literatura szczegółowa do poszczególnych tematów zostanie podana w trakcie zajęć.

Wymagania wstępne:

Aktywność uczestników zajęć w postaci zadawania pytań i zgłaszania uwag/komentarzy do prezentowanych treści - mile widziana:-)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)