Czym jest sprawiedliwe Państwo? - wokół platońskiego dialogu Politeia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SzD-FI-PLAT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Czym jest sprawiedliwe Państwo? - wokół platońskiego dialogu Politeia |
Jednostka: | Szkoła Doktorska UKSW |
Grupy: |
Grupa wykład/seminarium/konwersatorium do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | filozofia |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P8S_WG; P8S_WK |
Wymagania wstępne: | Dobra znajomość historii filozofii starożytnej, podstawowa znajomość starożytnej greki (podstawy) |
Skrócony opis: |
Platoński dialog Politeia liczy dziesięć ksiąg, których treść stanowią rozmowy Sokratesa z Trazymachem z Chalkedonu i braćmi: Platonem, Glaukonem, Adeimantosem, dotyczące istoty sprawiedliwości. W trakcie dialogu rozmówcy wyobrażają sobie idealne, sprawiedliwe państwo i opisują jego podstawowe cechy. W takim państwie powinny istnieć trzy stany ludzi: stan pracowitych rolników i rzemieślników, stan dzielnych żołnierzy-strażników i stan mądrych zwierzchników-władców. Podział na klasy wewnątrz państwa oparty jest przede wszystkim na uzdolnieniach. Każdy z nich zabiega o realizację i doskonałość ściśle określonej cnoty: rolnicy i rzemieślnicy – powściągliwości, strażnicy – odwagi (dzielności), a władcy – mądrości. Rozmowa dotyczy tego jak stworzyć prawdziwie sprawiedliwą wspólnotę i czy w ogóle jest to możliwe. |
Pełny opis: |
Platoński dialog Politeia liczy dziesięć ksiąg, których treść stanowią rozmowy Sokratesa z Trazymachem z Chalkedonu i braćmi: Platonem, Glaukonem, Adeimantosem, dotyczące istoty sprawiedliwości. W trakcie dialogu rozmówcy wyobrażają sobie idealne, sprawiedliwe państwo i opisują jego podstawowe cechy. W takim państwie powinny istnieć trzy stany ludzi: stan pracowitych rolników i rzemieślników, stan dzielnych żołnierzy-strażników i stan mądrych zwierzchników-władców. Podział na klasy wewnątrz państwa oparty jest przede wszystkim na uzdolnieniach. Każdy z nich zabiega o realizację i doskonałość ściśle określonej cnoty: rolnicy i rzemieślnicy – powściągliwości, strażnicy – odwagi (dzielności), a władcy – mądrości. Rozmowa dotyczy tego jak stworzyć prawdziwie sprawiedliwą wspólnotę i czy w ogóle jest to możliwe. Całemu dialogowi przyświeca myśl wyrażona w Liście VII Platona A zatem albo rządzący staną się filozofami, albo filozofowie rządzącymi: „Albo miłośnicy mądrości nie będą mieli w państwach władzy królewskiej, albo ci dzisiaj tak zwani królowie i władcy nie zaczną się w mądrości kochać (filozofować) uczciwie i należycie, i pokąd to się w jedno nie zleje – wpływ polityczny i umiłowanie mądrości [...] tak długo nie ma sposobu by zło ustało, nie ma ratunku dla państw, a uważam, że dla rodu ludzkiego”. Właśnie to stara się uzasadnić Platon w Politei. |
Literatura: |
Lektura na sem I: Ryszard Legutko, Państwo Platona, „Przegląd Filozoficzny”, nr 1, Nowa Seria, (1992) Literatura: Platon, Państwo, tłum. Władysław Witwicki T. A. Szlezak, O nowej interpretacji platońskich dialogów, tłum. P. Domański, Kęty 2005 G. Reale, Historia filozofii starożytnej, tom. II, Platon i Arystoteles, tłum. Edward Iwo Zieliński, Lublin 1996 Seweryn Blandzi, Platoński projekt filozofii pierwszej, Warszawa 2002 Władysław Stróżewski, Wykłady o Platonie. Ontologia, Kraków 1992 Jan Sochoń, Spór o rozumienie świata. Monizujące ujęcia rzeczywistości w filozofii europejskiej, IW PAX, Warszawa 1998 Joanna Gwiazdecka, Etyka Platona. O formie platońskiej refleksji moralnej, Kęty 2003 Karl Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, t. I, Urok Platona, tłum. Halina Krahelska, Warszawa 2006. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Celem zajęć jest przybliżenie słuchaczom z jednej strony treści platońskiego dialogu Politeia (Państwo), jego głównych tematów i wątków, z drugiej wskazanie na kluczową dla zrozumienia platonizmu dychotomię zmysłowe-ponadzmysłowe. Omówienie dialogu ma posłużyć także ukazaniu epistemologicznych i metafizycznych podstaw platońskiej teorii ustrojów i koncepcji politycznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie znajomość treści zaprezentowanych na wykładzie, rozumienie przedstawionych pojęć i tez z koncepcji metafizycznych i politycznych Platona oraz ich konsekwencji dla filozofii zachodniej. Egzamin ustny w czasie sesji egzaminacyjnej i znajomość treści zadanej lektury. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Grzybowski | |
Prowadzący grup: | Jacek Grzybowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.