Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura – kontekst - interpretacja. Rozmowy o Metodzie.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SzD-LI-LIT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura – kontekst - interpretacja. Rozmowy o Metodzie.
Jednostka: Szkoła Doktorska UKSW
Grupy: Grupa wykład/seminarium/konwersatorium do wyboru
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

literaturoznawstwo

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

P8S_UW

P8S_UO

P8S_UU

P8S_KK

P8S_KR

Wymagania wstępne:

znajomość teorii literatury na poziomie studiów polonistycznych

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniem intencjonalności tekstu w oparciu o koncepcję rozwiniętą przez Q. Skinnera w jego pracy "Wizje polityki. Rozważania o metodzie".

Pełny opis:

Wypowiedź literacka może być rozumiana w myśl koncepcji aktów mowy. Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniem intencjonalności wypowiedzi literackiej.

Będziemy uczyć się rozróżniać intencje "w" dziele, od intencji "poza" dziełem.

Pomocne w tym względzie będzie podejście JL Austina do aktów mowy.

Celem spotkań jest zaproponowanie intencjonalnej interpretacji tekstów.

Układ zajęć:

1. omówienie problematyki spotkań;

2. przedstawienie teorii aktów mowy JL Austina

3. rozważenie zagadnienia "czy tekst literacki można traktować jak wypowiedź widzianą z perspektywy teorii aktów mowy"

4. wprowadzenie koncepcji intencji dzieła w myśl teorii Q. Skinnera

5. do czego może służyć analiza kontekstu

6.jak odróżniać intencje "w" dziele od intencji "poza" albo "przed" dziełem

7. W jakim zakresie analiza intencjonalna pomocna być może w interpretacji i zrozumieniu dzieła literackiego.

Literatura:

J.L. Austin, Jak działać słowami, w: tegoż, Myślenie i poznawanie, Warszawa 1993.

Q. Skinner, Wizje polityki. Rozważania o metodzie, Warszawa 2016.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach. Aktywne uczestniczenie w dyskusji. Esej końcowy z tematyką zajęć związany.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Koehler
Prowadzący grup: Krzysztof Koehler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniem intencjonalności tekstu w oparciu o koncepcję rozwiniętą przez Q. Skinnera w jego pracy "Wizje polityki. Rozważania o metodzie".

Pełny opis:

Wypowiedź literacka może być rozumiana w myśl koncepcji aktów mowy. Celem kursu jest zapoznanie studentów z zagadnieniem intencjonalności wypowiedzi literackiej.

Będziemy uczyć się rozróżniać intencje "w" dziele, od intencji "poza" dziełem.

Pomocne w tym względzie będzie podejście JL Austina do aktów mowy.

Celem spotkań jest zaproponowanie intencjonalnej interpretacji tekstów.

Układ zajęć:

1. omówienie problematyki spotkań;

2. przedstawienie teorii aktów mowy JL Austina

3. rozważenie zagadnienia "czy tekst literacki można traktować jak wypowiedź widzianą z perspektywy teorii aktów mowy"

4. wprowadzenie koncepcji intencji dzieła w myśl teorii Q. Skinnera

5. do czego może służyć analiza kontekstu

6.jak odróżniać intencje "w" dziele od intencji "poza" albo "przed" dziełem

7. W jakim zakresie analiza intencjonalna pomocna być może w interpretacji i zrozumieniu dzieła literackiego.

Literatura:

J.L. Austin, Jak działać słowami, w: tegoż, Myślenie i poznawanie, Warszawa 1993.

Q. Skinner, Wizje polityki. Rozważania o metodzie, Warszawa 2016.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)