Tajemnice rękopisów pisarzy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SzD-LI-TRE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tajemnice rękopisów pisarzy |
Jednostka: | Szkoła Doktorska UKSW |
Grupy: |
Grupa wykład/seminarium/konwersatorium do wyboru |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7VlOyICQggU_ENcTQW-7o5blTOacyuAq9wSADjbcPEc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3816c402-f203-4abc-8dcf-d83c80f1be40&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | P8S_WG P8S_WK Zgodnie z 8 ramą PRK |
Wymagania wstępne: | Znajomość literatury polskiej i obcej na poziomie absolwenta polskiej szkoły średniej. Umiejętność analizy i interpretacji dzieła literackiego na poziomie absolwenta szkoły średniej. |
Skrócony opis: |
Tajemnice rękopisów pisarzy to zajęcia o charakterze wykładowym z elementami konwersatorium. Tematyka dotyczy tajników skryptoriów poetów i pisarzy, szerzej kultury rękopisu, warsztatu pisarskiego praz procesu twórczego. Zajęcia mają charakter filologiczny i detektywistyczny - prowadzą bowiem od sztuki odczytywania rękopisu do sztuki rozumienia, czyli do wielowymiarowej interpretacji tekstu literackiego. |
Pełny opis: |
Wykład z elementami konwersatorium poświęcony jest tajemnicom rękopisów pisarzy. Zajęcia wprowadzają w przygodę lektury rękopisu, w interpretację dzieła oglądanego z perspektywy autografu i specyfiki skryptoriów pisarzy i poetów epoki romantyzmu. Zarówno wykład jak i elementy konwersatoryjne służą wtajemniczeniu w sferę procesu twórczego i tworzenia sztuki, odsłonięciu kultury rękopisu. Opierają się na filologii, którą można by nazwać detektywistyczną, gdyż autografy skrywają w sobie tajemnice - trudne częstokroć do rozwiązania. Zajęcia wprowadzają w przygodę lektury manuskryptów, zarówno uczestników z dyscypliny literaturoznawstwo jak również z innych dyscyplin naukowych, ponieważ sztuka czytania jest sztuką myślenia, a przyjemność lektury manuskryptu, a także dzieła w druku może być źródłem satysfakcji, jaką daje myślenie, poszukiwanie i odnajdywanie odpowiedzi. Dyskusje poświęcone interpretacji manuskryptów pozwolą zastanowić się nad artyzmem dzieła sztuki, strategiami literackimi stosowanymi przez autorów oraz nad różnymi kontekstami (np. biograficznymi, sytuacyjnymi) , których przywołanie może być ważne dla zrozumienia sensu utworu. Dzieło bowiem, niezależnie od czasu, w którym powstało, zawsze "mówi" w naszym, czyli ogólnoludzkim języku i do tego rodzaju doświadczeń się odnosi, z tego względu jesteśmy w stanie zrozumieć artystyczny wymiar znaczeń. Wykład z elementami konwersatorium pozwoli pokazać, w jaki sposób można odczytać dzieła poczynając od znaków na papierze, żeby nie pozbawić się przyjemności lektury, a tym samym uczynić ją świadomym, uporządkowanym procesem poszukiwania sensu. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zgodnie z 8 ramą PRK (Polska Rama Kwalifikacyjna) Doktorant zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla dyscypliny naukowej; główne tendencje rozwojowe dyscypliny; fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji oraz etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
- przygotowanie dwóch krótkich referatów lub prezentacji, które mają charakter wprowadzenia do dyskusji na temat wybranych zagadnień - z uwzględnieniem (jeśli to możliwe) - reprezentowanej dziedziny i dyscypliny naukowej - na ocenę - obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) - dodatkowo można uzyskać ocenę za aktywność i wypowiedzi podczas zajęć - praca semestralna (na ocenę) Kryteria oceniania: - merytoryczne (dobór materiału) - przejrzystość wypowiedzi (umiejętność argumentacji) - umiejętność formułowania wniosków - umiejętność przedstawienie własnego stanowiska (z perspektywy prezentowanej dyscypliny naukowej i dotychczasowej wiedzy literaturoznawczej) wobec problemu |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Szczeglacka-Pawłowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Szczeglacka-Pawłowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7VlOyICQggU_ENcTQW-7o5blTOacyuAq9wSADjbcPEc1%40thread.tacv2/conversations?groupId=3816c402-f203-4abc-8dcf-d83c80f1be40&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | zajęcia - 30 h samodzielna praca - 20 h konsultacje - 10 h |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.