Anatomia funkcjonalna człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-12-26ćw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia funkcjonalna człowieka |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku biologii I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | symbole efektów uczenia się : BI1_U01, BI1_U09, BI1_K03 |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z typami anatomii człowieka i historią jej rozwoju. Przedmiot i znaczenie anatomii funkcjonalnej człowieka. Płaszczyzny, kierunki ciała oraz podstawowe pojęcia w języku polskim i łacińskim przydatne w uczeniu się anatomii człowieka. Bierny i czynny układ ruchu. Budowa tkanki chrzęstnej i kostnej. Procesy kostnienia. Podział i budowa kości. Rodzaje i budowa połączeń kości. Budowa i rodzaje tkanki mięśniowej. Mechanizm skurczu mięśni poprzecznie prążkowanych i mięśni gładkich. Budowa, rodzaje i funkcje mięśni szkieletowych. Budowa układu pokarmowego. Trawienie i wchłanianie pokarmów. Budowa i funkcje układu oddechowego. Budowa i czynność serca oraz naczyń krwionośnych. Krążenie duże i małe. Specyfika krążenia wieńcowego, wrotnego i mózgowego. Skład i rola krwi. Układ limfatyczny. Układ moczo-płciowy. Budowa i czynność nerek. Budowa nefronu i wytwarzanie moczu. Budowa i funkcja męskich i żeńskich narządów płciowych. Budowa i funkcja gruczołów dokrewnych. Współzależność hormonalno-nerwowa. Tkanka nerwowa i glejowa oraz ich czynności. Topograficzny i czynnościowy podział układu nerwowego. Budowa i funkcja ośrodkowego układu nerwowego. Układ limbiczny. Twór siatkowaty. Układ autonomiczny. Nerwy czaszkowe i rdzeniowe. Budowa i funkcja narządów zmysłów. Powłoka wspólna ciała. Nerwowa i hormonalna regulacja pracy różnych narządów ludzkiego ciała. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia się: Wiedza: Efekt przedmiotowy 1 – student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne dotyczące anatomii funkcjonalnej człowieka Efekt przedmiotowy 2 – student zna i rozumie terminologię anatomiczną oraz ma znajomość rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych Umiejętności: Efekt przedmiotowy 3 – student rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim Efekt przedmiotowy 4 – student posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka Efekt przedmiotowy 5 – student uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka Kompetencje społeczne: Efekt przedmiotowy 6 – student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka Efekt przedmiotowy 7 – student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu EP przypisane do wykładów: 1-2, do ćwiczeń 3-7. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Ocena 2 (ndst): student nie rozumie wybranych faktów z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych dotyczących anatomii funkcjonalnej człowieka; Student nie zna i nie rozumie terminologii anatomicznej oraz nie ma znajomości rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych. Ocena 3 (dst): student słabo zna i rozumie wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz słabo rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne dotyczące anatomii funkcjonalnej człowieka; Student słabo zna i rozumie terminologię anatomiczną oraz ma słabą znajomość rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych Ocena 4 (db): student dobrze zna i rozumie wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz dobrze zna i rozumie terminologię anatomiczną oraz ma słabą znajomość rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych; Student dobrze zna i rozumie terminologię anatomiczną oraz ma dobrą znajomość rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie wybrane fakty z anatomii funkcjonalnej człowieka oraz bardzo dobrze rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne dotyczące anatomii funkcjonalnej człowieka; Student dobrze zna i rozumie terminologię anatomiczną oraz ma dobrą znajomość rozwoju anatomii funkcjonalnej człowieka i stosowanych w niej metod badawczych Umiejętności Ocena 2 (ndst): student nie rozumie literatury z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; nie czyta ze zrozumieniem nieskomplikowanych tekstów naukowych w języku angielskim; nie posiada umiejętności wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz nie uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka. Ocena 3 (dst): student słabo rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; słabo czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w ograniczonym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; słabo uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka Ocena 4 (db): student dobrze rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; dobrze czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w dobrym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; dobrze uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze rozumie literaturę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka w języku polskim; bardzo dobrze czyta nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w bardzo dobrym stopniu posiada umiejętność wystąpień ustnych na temat zagadnień z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; bardzo dobrze uczy się samodzielnie anatomii funkcjonalnej człowieka Kompetencje społeczne Ocena 2 (ndst): student nie potrafi krytycznie ocenić posiadanej wiedzy z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz nie potrafi docenić znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka; nie identyfikuje prawidłowo i nie rozstrzyga dylematów związanych z wykonywaniem zawodu Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w ograniczonym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student słabo identyfikuje i słabo rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Ocena 4 (db): student w dobrym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w dobrym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student dobrze identyfikuje i dobrze rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka oraz w bardzo dobrym stopniu potrafi docenić znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów z zakresu anatomii funkcjonalnej człowieka. Student bardzo dobrze identyfikuje i bardzo dobrze rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kobus, Justyna Marchewka-Długońska | |
Prowadzący grup: | Alicja Budnik, Magdalena Kobus, Justyna Marchewka-Długońska, Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS - wykład i ćwiczenia: 4 Wykłady: ECTS [1 ECTS = 30 godzin]: Udział w wykładzie: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin Suma godzin: 60 ECTS: 60/30=2 Ćwiczenia: ECTS [1 ECTS = 30 godzin]: Udział w ćwiczeniach: 45 godzin Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin Suma godzin: 60 ECTS: 60/30=2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kobus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS - wykład i ćwiczenia: 4 Wykłady: ECTS [1 ECTS = 30 godzin]: Udział w wykładzie: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin Suma godzin: 60 ECTS: 60/30=2 Ćwiczenia: ECTS [1 ECTS = 30 godzin]: Udział w ćwiczeniach: 45 godzin Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin Suma godzin: 60 ECTS: 60/30=2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Marchewka-Długońska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kobus, Justyna Marchewka-Długońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS - wykład i ćwiczenia: 4 Wykłady: ECTS [1 ECTS = 30 godzin]: Udział w wykładzie: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin Suma godzin: 60 ECTS: 60/30=2 Ćwiczenia: ECTS [1 ECTS = 30 godzin]: Udział w ćwiczeniach: 45 godzin Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin Suma godzin: 60 ECTS: 60/30=2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.