Antropologia fizyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-24-20 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia fizyczna |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia się: BI1_W01, BI1_W04,BI1_W05, BI1_U01, BI1_U02, BI1_U06, BI1_U010, BI1_K01, BI1_K05, BI1_K06 |
Wymagania wstępne: | Ukończony kurs anatomii funkcjonalnej człowieka. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami współczesnej antropologii, wliczając w to, między innymi, wybrane aspekty prymatologii, problemy związane z antropogenezą, koncepcją ras ludzkich, biologicznym podłożem i ewolucją zachowań kulturowych, rozwojem ontogenetycznym człowieka oraz biologicznymi skutkami przemian kulturowych. Poznanie metod i instrumentarium badawczego pozwoli nabyć praktyczne umiejętności w zakresie antropologii fizycznej. |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje takie zagadnienia, jak: definicja i typy antropologii, miejsce człowieka w świecie zwierząt, taksonomia prymatów i ich zróżnicowanie, cechy wspólne dla prymatów i człowieka oraz osobliwości naszego gatunku, które wyróżniają go spośród innych naczelnych w zakresie niektórych aspektów genetyki, budowy anatomicznej, morfologii i funkcji. Przedstawione zostaną najnowsze wyniki badań i poglądy na temat ewolucji człowieka, główne etapy antropogenezy i czynniki hominizacji. Scharakteryzowane zostaną międzypopulacyjne różnice w cechach morfologicznych człowieka oraz klasyczne i współczesne poglądy na koncepcję ras ludzkich. Student pozna ponadto główne etapy rozwoju ontogenetycznego człowieka i jego uwarunkowania, zrozumie rolę biologicznego podłoża w kształtowaniu i ewolucji ludzkich zachowań oraz pozna biologiczne skutki przemian kulturowych. W ćwiczeniowej części przedmiotu zademonstrowane zostaną między innymi, cechy somatoskopijne, punkty antropometryczne na kościach i na człowieku żywym, przyrządy pomiarowe i ich prawidłowe użycie oraz metody oceny wieku w chwili śmierci i płci na szkieletach. Student pozna podstawową metodykę badawczą w antropologii i jej zastosowania praktyczne. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Fleagle J. G., 2013. Primate Adaptation and Evolution, Elsevier LTD, Oxford; 2. Jurmain R., Kilgore L., Travathan W., Ciochon R L., 2013-14. Introduction to Physical Anthropology, 14th Edition. Cengage Learning, Boston; 3. Kaczmarek M., Wolański N., 2018. Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci, Wydawnictwo Naukowe PWN; 4. Kalat J. W., 2007. Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; 5. Larsen C S, 2012. Essentials of Physical Anthropology, 2-nd edition. W.W. Norton & Company, Inc., New York; 6. Lasker G.W., 1976. Physical Anthropology (second edition). Holt, Rinehart and Winston, New York; 7. Malinowski A., Strzałko J (red.), 1985. Antropologia, PWN, Warszawa-Poznań; 8. Malinowski A., Wolański N., 1988. Metody Badań w Biologii Człowieka. Wybór Metod Antropologicznych. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa; 9. Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa-Łódź. 10. Mitchen S., 1996. The prehistory of mind: the cognitive origins of art, religion and science, Thames and Hudson, London; 11. Moran E.F., 1982. Human Adaptability. An Introduction to Ecological Anthropology. Westview Press, Boulder; 12. Slice D.E., 2005. Modern Morphometrics in Physical Anthropology (Developments in Primatology: Progress and Prospects). Kluwer Academic / Plenum Publishers, New York. 13. Wolański N., 2022, Ekologia człowieka (tom 1 i 2), Wydawnictwo Naukowe PWN. 14. Grzelak J., Nieczuja-Dwojacka J., 2013, Metody badań w antropologii, skrypt dla studentów biologii, Wydawnictwo UKSW, Warszawa. Literatura uzupełniająca: 1. Ayala F.J., 2009. Dar Karola Darwina dla Nauki i Religii. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa; 2. Budnik A., 2005, Uwarunkowania stanu i dynamiki biologicznej populacji kaszubskich w Polsce, Studium antropologiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań; 3. Futuyma D.J., 2008. Ewolucja. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa; 4. Gibson G.A., 2010. Wszystko Przez Geny. Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice; 5. Little P., 2005. Zapisane w Genach. Świat Książki, Warszawa. 6. Rozwadowski A., 2009. Obrazy z przeszłości. Hermeneutyka sztuki naskalnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań; 7. Siniarska A., Budnik A., Cios S., 2020. Human brain, evolution and nutrition. Brain and neural system create humanity, LAP Lambert Academic Publishing, Berlin, Mauritius. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie antropologii fizycznej Efekt przedmiotowy 2. Student zna terminologię z zakresu antropologii fizycznej oraz ma znajomość rozwoju tej dyscypliny naukowej Efekt przedmiotowy 3. Student zna techniki i narzędzia badawcze stosowane w antropologii fizycznej oraz potrafi wykorzystać je do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 4. Student podczas zajęć wykorzystuje techniki i przyrządy badawcze stosowane w antropologii fizycznej Efekt przedmiotowy 5. Student korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, zarówno w języku polskim jak i angielskim Efekt przedmiotowy 6. Student korzysta ze źródeł cyfrowych, zdobywając samodzielnie wiedzę w sposób ukierunkowany Efekt przedmiotowy 7. Student bierze udział w dyskusji stosując terminologię naukową Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 8. Student umie pracować w grupie, dostosowując się do pełnienia różnych ról Efekt przedmiotowy 9. Student poznaje problematykę związaną z wykonywaniem zawodu Efekt przedmiotowy 10. Student widzi potrzebę podnoszenia swoich kompetencji, zarówno osobistych jak i zawodowych Przedmiotowe efekty kształcenia przypisane do wykładów (1-3). Przedmiotowe efekty kształcenia przypisane do ćwiczeń (4-10). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z wykładów: Egzamin końcowy składa się z egzaminu testowego. Obowiązuje materiał przekazany podczas wykładów. Do egzaminu może podejść student, który uzyskał pozytywną ocenę z zaliczenia ćwiczeń. Ocena końcowa: 100–94% - 5 93–88% - 4,5 87–80 i - 4 79–70% - 3,5 69–60% - 3 59 i mniej - 2 Ocena z ćwiczeń: Ocena końcowa z laboratoriów zależy od średniej uzyskanej z testów: - Kolokwium 1 - pisemne. Test polega na opisaniu punktów antropologicznych na rysunkach. - Kolokwium 2 - praktyczne. Kolokwium polega na prawidłowym wykonywaniu pomiarów antropologicznych. - Kolokwium 3 - praktyczne. Kolokwium polega na prawidłowej ocenie materiałów kostnych. Punktacja kolokwium: 100–94% - 5 93–88% - 4,5 87–80 i - 4 79–70% - 3,5 69–60% - 3 59 i mniej - 2 Student musi wypełnić zeszyt ćwiczeń podczas laboratoriów oraz umieć wyszukiwać i wybierać odpowiednie źródła (artykuły naukowe i źródła elektroniczne, również w języku angielskim). Student może mieć 1 nieusprawiedliwioną nieobecność. Wiedza: Na ocenę 2 (ndst.): student nie rozumie i nie wymienia podstawowych zjawisk i procesów biologicznych w zakresie antropologii fizycznej, nie objaśnia terminologii stosowanej na zajęciach, nie zna technik i narzędzi badawczych stosowanych w antropologii fizycznej oraz nie potrafi wykorzystać ich do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie antropologii fizycznej, na podstawowym poziomie objaśnia terminologię stosowaną na zajęciach, na podstawowym poziomie zna techniki i narzędzia badawcze stosowane w antropologii fizycznej oraz na podstawowym poziomie potrafi wykorzystać je do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej Na ocenę 4 (db.): student na dobrym poziomie rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie antropologii fizycznej, na dobrym poziomie objaśnia terminologię stosowaną na zajęciach, na dobrym poziomie zna techniki i narzędzia badawcze stosowane w antropologii fizycznej oraz potrafi wykorzystać je do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej Na ocenę 5 (bdb.): student na bardzo dobrym poziomie rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie antropologii fizycznej, na bardzo dobrym poziomie objaśnia terminologię stosowaną na zajęciach, na bardzo dobrym poziomie zna techniki i narzędzia badawcze stosowane w antropologii fizycznej oraz potrafi wykorzystać je do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej Umiejętności: Na ocenę 2 (ndst.) student nie wykorzystuje technik i przyrządów badawczych stosowanych w antropologii fizycznej, nie korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, nie korzysta ze źródeł cyfrowych, nie zdobywa samodzielnie wiedzy, nie bierze udziału w dyskusji i/lub nie stosuje terminologii naukowej Na ocenę 3 (dst.) student na poziomie dostatecznym wykorzystuje techniki i przyrządy badawcze stosowane w antropologii fizycznej, na poziomie dostatecznym korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, na poziomie dostatecznym korzysta ze źródeł cyfrowych i zdobywa samodzielnie podstawową wiedzę, na poziomie podstawowym bierze udziału w dyskusji, stosuje podstawową terminologię naukową Na ocenę 4 (db.) student na dobrym poziomie wykorzystuje techniki i przyrządy badawcze stosowane w antropologii fizycznej, na dobrym poziomie korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, na dobrym poziomie korzysta ze źródeł cyfrowych i zdobywa samodzielnie bardziej zaawansowaną wiedzę, na dobrym poziomie bierze udziału w dyskusji, stosuje poprawną terminologię naukową Na ocenę 5 (bdb.) student na bardzo dobrym poziomie wykorzystuje techniki i przyrządy badawcze stosowane w antropologii fizycznej, na bardzo dobrym poziomie korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, na bardzo dobrym poziomie korzysta ze źródeł cyfrowych i zdobywa samodzielnie zaawansowaną wiedzę, na dobrym poziomie bierze udziału w dyskusji, stosuje zaawansowaną terminologię naukową Kompetencje społeczne: Na ocenę 2 (ndst.) student nie potrafi pracować w grupie i/lub nie dostosowuje się do różnych ról w grupie, student nie zapoznaje się z problematyką związaną z wykonywaniem zawodu, student nie widzi potrzeby podnoszenia kompetencji Na ocenę 3 (dst.) student na podstawowym poziomie potrafi pracować w grupie i dostosowuje się do różnych ról w grupie, student na podstawowym poziomie zapoznaje się z problematyką związaną z wykonywaniem zawodu, student na podstawowym poziomie widzi potrzeby podnoszenia kompetencji Na ocenę 4 (db.) student na dobrym poziomie potrafi pracować w grupie i dobrze dostosowuje się do różnych ról w grupie, student na podstawowym dobrym zapoznaje się z problematyką związaną z wykonywaniem zawodu, student na podstawowym dobrym widzi potrzeby podnoszenia kompetencji, zarówno osobistych jak i zawodowych Na ocenę 5 (bdb.) student doskonale potrafi pracować w grupie i bardzo dobrze dostosowuje się do różnych ról w grupie, student na bardzo dobrze zapoznaje się z problematyką związaną z wykonywaniem zawodu, student na doskonale widzi potrzeby podnoszenia kompetencji, zarówno osobistych jak i zawodowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nieczuja-Dwojacka, Anna Siniarska-Wolańska | |
Prowadzący grup: | Alicja Budnik, Justyna Marchewka-Długońska, Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z powstaniem, ewolucją i zróżnicowaniem rodzaju Homo i stanowiskiem człowieka wśród kręgowców, w szczególności Naczelnych. Podstawą dla zrozumienia tych procesów są wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii porównawczej, zjawisk rozwoju osobniczego (auksologii i gerontologii) oraz przystosowania do warunków środowiskowych. |
|
Pełny opis: |
1. Czym jest antropologia Definicja antropologii; Historyczne ujęcia antropologii; Rozumienie terminu antropologia na świecie; Antropologia polska; Podział antropologii ogólnej; Badania antropologiczne po pierwszej wojnie światowej, w okresie międzywojennym i powojennym. 2.Metody stosowane w antropologii (1) Antropometria i instrumenty pomiarowe; Kraniometria i kranioskopia; osteometria i osteoskopia, kefalometria i kefaloskopia, somatometria i somatoskopia; Metody opisowe i pomiarowe materiałów kostnych; Datowanie znalezisk. 3.Metody stosowane w antropologii (2) Metody badania osobników żywych; Nowe metody badawcze stosowane ostatnio w antropologii: lingwistyka, badania genetyczne. 4. Filogeneza Badania przeszłości naszego gatunku; Metody badawcze: paleontologia, archeologia, embriologia. Historia człowieka na tle naczelnych; Charakterystyka morfologiczne naczelnych: sposób poruszania się, uzębienie; Współczesne rodziny naczelnych, ich rozmieszczenie, wzajemne relacje, rozród, specjacje, etologia, zachowania prokulturowe. 5. Antropogeneza (1) Pochodzenie i ewolucja rodzaju Homo; Przyczyny ewolucji: zmiany klimatu i tego konsekwencje; Rozprzestrzenienie się gatunku Homo sapiens. 6. Antropogeneza (2) Ewolucja postawy ciała (dwunożność); Pokrycie potrzeb energetycznych; Ewolucja mózgowia; Wczesne zachowania narzędziowe; Wtórna obróbka narzędzi; Ewolucja biologiczna a kulturowa. Etnogeneza; Źródła zmienności ludzkich cech. 7. Zmienność populacji ludzkich Zmienność budowy ciała człowieka na tle naczelnych; Dymorfizm płciowy; Genetyczne uwarunkowania właściwości biologicznych i psychicznych człowieka; Symetria i asymetria budowy ciała; Składniki tkankowe (konstytucjonalne) i typu budowy ciała; Postawa ciała i jej wady; Zróżnicowania fizjologiczne i biochemiczne człowieka; Rytmy biologiczne. 8. Ontogeneza (1) Prawidłowości rozwoju osobniczego; Mechanizmy rozwoju: wzrastanie, różnicowanie i dojrzewanie, zjawisko catch-up, neurohormonalne sprzężenia zwrotne. 9. Ontogeneza (2) Adjustacje rozwojowe w ontogenezie: dostosowania istniejące współcześnie, dostosowania oczekiwane w przyszłości; Możliwości oceny stanu biologicznego osobnika i populacji (biodemografia); Zmiany proporcji ciała z wiekiem. Stan zdrowia, stan odżywienia; Pomiar - norma – ocena. 10. Gatunek a populacja Stan i dynamika populacji ludzkich; Struktura populacji ludzkich; Ruch naturalny a ruch wędrówkowy; Stan biologiczny populacji; Genetyka populacyjna człowieka; Dobór naturalny; Mutacje; Genetyka cech ilościowych; Sprawność reprodukcyjna. 11. Zróżnicowanie człowieka współczesnego (1) Dotychczasowe próby klasyfikacji form ludzkich; Rasa, grupa morfologiczna, grupa etniczna; Koncepcje zróżnicowania wewnątrzgatunkowego człowieka; Mechanizmy rasogenezy. 12. Zróżnicowanie człowieka współczesnego (2) Klasyfikacje gatunku ludzkiego w ujęciu historycznym i współczesnym (klasyfikacje geograficzne); Rasa a grupa etniczna; Klasyfikacje populacyjne; Metody badań populacyjnych. 13. Struktura etniczna ludności świata Zróżnicowanie antropologiczne: Europa, Ameryka Północna, Ameryka Południowa, Azja, Afryka, Australia i Oceania. 14. Ekologia człowieka Miejsce antropologii w ekologii człowieka; Kultura jako pozabiologiczny sposób przystosowania; Kultura materialna i niematerialna (duchowa). Przystosowania społeczno-kulturowe; Społeczeństwo i rozwój gospodarczy; Tradycja a nowoczesność w zakresie przystosowania do środowiska; Antropocenozy i urbicenozy; Przyczyny powstania siedlisk ludzkich. Rozwój osad ludzkich. Czym jest miasto, na czym polega system miejski, rozwój i zróżnicowanie miast; Współczesny podział na wsie i miasta zależnie od typu gospodarki; Urbanizacja a industrializacja. 15. Antropologia a ergonomia Ergonomia jako ekologia człowieka pracującego; Ergonomia warunków pracy; Ergonomie branżowe; Ergonomia osób starszych i osób o ograniczonej sprawności ogólnej; Antropometria ergonomiczna (inżynieryjna). |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Jurmain R., Kilgore L., Travathan W., Ciochon R L., 2013-14. Introduction to Physical Anthropology, 14th Edition. Cengage Learning, Boston; 2. Larsen C S, 2012. Essentials of Physical Anthropology, 2-nd edition. W.W. Norton & Company, Inc., New York; 3. Lasker G.W., 1976. Physical Anthropology (second edition). Holt, Rinehart and Winston, New York; 4. Malinowski A., Strzałko J (red.), 1985. Antropologia, PWN, Warszawa-Poznań; 5. Malinowski A., Wolański N., 1988. Metody Badań w Biologii Człowieka. Wybór Metod Antropologicznych. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa; 6. Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa-Łódź. 7. Moran E.F., 1982. Human Adaptability. An Introduction to Ecological Anthropology. Westview Press, Boulder; 8. Slice D.E., 2005. Modern Morphometrics in Physical Anthropology (Developments in Primatology: Progress and Prospects). Kluwer Academic / Plenum Publishers, New York. Literatura uzupełniająca: 1. Ayala F.J., 2009. Dar Karola Darwina dla Nauki i Religii. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa; 2. Futuyma D.J., 2008. Ewolucja. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa; 3. Gibson G.A., 2010. Wszystko Przez Geny. Wydawnictwo Sonia Draga, Katowice; 4. Little P., 2005. Zapisane w Genach. Świat Książki, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Budnik | |
Prowadzący grup: | Alicja Budnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Wykłady: 30h - bezpośredni udział w wykładzie 20h - przygotowanie do egzaminu 10h - konsultacje Razem: 60h (60/30 =2 ECTS Ćwiczenia: 30h - bezpośredni udział w ćwiczeniach 10h - przygotowanie i przedstawienie wyników projektu 15h - przygotowanie do kolokwium 5h - konsultacje Razem: 60h (60/30 =2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Budnik | |
Prowadzący grup: | Alicja Budnik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.