Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia fizyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-BI-24-20lab
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Antropologia fizyczna
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy:
Strona przedmiotu: https://joannanieczuja.wordpress.com/przedmioty/antropologia-ogolna/
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki biologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Efekty uczenia się:

BI1_U01,BI1_U02,BI1_U06,BI1_U10,BI1_K01,BI1_K05, BI1_K06


Wymagania wstępne:

Ukończony kurs anatomii funkcjonalnej człowieka.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje takie zagadnienia, jak: definicja i typy antropologii, miejsce człowieka w świecie zwierząt, taksonomia prymatów i ich zróżnicowanie, cechy wspólne dla prymatów i człowieka oraz osobliwości naszego gatunku, które wyróżniają go spośród innych naczelnych w zakresie niektórych aspektów genetyki, budowy anatomicznej, morfologii i funkcji. Przedstawione zostaną najnowsze wyniki badań i poglądy na temat ewolucji człowieka, główne etapy antropogenezy i czynniki hominizacji. Scharakteryzowane zostaną międzypopulacyjne różnice w cechach morfologicznych człowieka oraz klasyczne i współczesne poglądy na koncepcję ras ludzkich. Student pozna ponadto główne etapy rozwoju ontogenetycznego człowieka i jego uwarunkowania, zrozumie rolę biologicznego podłoża w kształtowaniu i ewolucji ludzkich zachowań oraz pozna biologiczne skutki przemian kulturowych. W ćwiczeniowej części przedmiotu zademonstrowane zostaną między innymi, cechy somatoskopijne, punkty antropometryczne na kościach i na człowieku żywym, przyrządy pomiarowe i ich prawidłowe użycie oraz metody oceny wieku w chwili śmierci i płci na szkieletach. Student pozna podstawową metodykę badawczą w antropologii i jej zastosowania praktyczne.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie antropologii fizycznej

Efekt przedmiotowy 2. Student zna terminologię z zakresu antropologii fizycznej oraz ma znajomość rozwoju tej dyscypliny naukowej

Efekt przedmiotowy 3. Student zna techniki i narzędzia badawcze stosowane w antropologii fizycznej oraz potrafi wykorzystać je do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 4. Student podczas zajęć wykorzystuje techniki i przyrządy badawcze stosowane w antropologii fizycznej

Efekt przedmiotowy 5. Student korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, zarówno w języku polskim jak i angielskim

Efekt przedmiotowy 6. Student korzysta ze źródeł cyfrowych, zdobywając samodzielnie wiedzę w sposób ukierunkowany

Efekt przedmiotowy 7. Student bierze udział w dyskusji stosując terminologię naukową

Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 8. Student umie pracować w grupie, dostosowując się do pełnienia różnych ról

Efekt przedmiotowy 9. Student poznaje problematykę związaną z wykonywaniem zawodu

Efekt przedmiotowy 10. Student widzi potrzebę podnoszenia swoich kompetencji, zarówno osobistych jak i zawodowych

Przedmiotowe efekty przedmiotowe przypisane do wykładów (1-3).

Przedmiotowe efekty przedmiotowe przypisane do laboratoriów (4-10).

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z laboratoriów:

Ocena końcowa z laboratoriów jest zależna od średniej uzyskanej na kolokwiach:

- Kolokwium 1 – pisemne. Kolokwium polega na opisaniu punktów antropologicznych na rysunkach.

- Kolokwium 2 - praktyczne. Kolokwium polega na prawidłowym dokonaniu pomiarów antropologicznych.

- Kolokwium 3 – praktyczne. Kolokwium polega na prawidłowym dokonaniu oceny materiałów kostnych.

Punktacja kolokwiów:

100-94% - 5

93-88% - 4,5

87-80& - 4

79-70% - 3,4

69-60% - 3

59 i mniej - 2

Student jest zobowiązany wypełniać zeszyt ćwiczeń podczas laboratoriów, a także posiadać umiejętność poszukiwania i dobierania odpowiednich źródeł (artykuły naukowe i źródła elektroniczne, również w języku angielskim). Student może mieć 2 nieobecności nieusprawiedliwione (2x1,5h).

Wiedza:

Na ocenę 2 (ndst.): student nie rozumie i nie wymienia podstawowych zjawisk i procesów biologicznych w zakresie antropologii fizycznej, nie objaśnia terminologii stosowanej na zajęciach, nie zna technik i narzędzi badawczych stosowanych w antropologii fizycznej oraz nie potrafi wykorzystać ich do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej

Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie antropologii fizycznej, na podstawowym poziomie objaśnia terminologię stosowaną na zajęciach, na podstawowym poziomie zna techniki i narzędzia badawcze stosowane w antropologii fizycznej oraz na podstawowym poziomie potrafi wykorzystać je do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej

Na ocenę 4 (db.): student na dobrym poziomie rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie antropologii fizycznej, na dobrym poziomie objaśnia terminologię stosowaną na zajęciach, na dobrym poziomie zna techniki i narzędzia badawcze stosowane w antropologii fizycznej oraz potrafi wykorzystać je do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej

Na ocenę 5 (bdb.): student na bardzo dobrym poziomie rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie antropologii fizycznej, na bardzo dobrym poziomie objaśnia terminologię stosowaną na zajęciach, na bardzo dobrym poziomie zna techniki i narzędzia badawcze stosowane w antropologii fizycznej oraz potrafi wykorzystać je do analizy zjawisk z zakresu antropologii fizycznej

Umiejętności:

Na ocenę 2 (ndst.) student nie wykorzystuje technik i przyrządów badawczych stosowanych w antropologii fizycznej, nie korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, nie korzysta ze źródeł cyfrowych, nie zdobywa samodzielnie wiedzy, nie bierze udziału w dyskusji i/lub nie stosuje terminologii naukowej

Na ocenę 3 (dst.) student na poziomie dostatecznym wykorzystuje techniki i przyrządy badawcze stosowane w antropologii fizycznej, na poziomie dostatecznym korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, na poziomie dostatecznym korzysta ze źródeł cyfrowych i zdobywa samodzielnie podstawową wiedzę, na poziomie podstawowym bierze udziału w dyskusji, stosuje podstawową terminologię naukową

Na ocenę 4 (db.) student na dobrym poziomie wykorzystuje techniki i przyrządy badawcze stosowane w antropologii fizycznej, na dobrym poziomie korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, na dobrym poziomie korzysta ze źródeł cyfrowych i zdobywa samodzielnie bardziej zaawansowaną wiedzę, na dobrym poziomie bierze udziału w dyskusji, stosuje poprawną terminologię naukową

Na ocenę 5 (bdb.) student na bardzo dobrym poziomie wykorzystuje techniki i przyrządy badawcze stosowane w antropologii fizycznej, na bardzo dobrym poziomie korzysta z literatury z zakresu antropologii fizycznej, na bardzo dobrym poziomie korzysta ze źródeł cyfrowych i zdobywa samodzielnie zaawansowaną wiedzę, na dobrym poziomie bierze udziału w dyskusji, stosuje zaawansowaną terminologię naukową

Kompetencje społeczne:

Na ocenę 2 (ndst.) student nie potrafi pracować w grupie i/lub nie dostosowuje się do różnych ról w grupie, student nie zapoznaje się z problematyką związaną z wykonywaniem zawodu, student nie widzi potrzeby podnoszenia kompetencji

Na ocenę 3 (dst.) student na podstawowym poziomie potrafi pracować w grupie i dostosowuje się do różnych ról w grupie, student na podstawowym poziomie zapoznaje się z problematyką związaną z wykonywaniem zawodu, student na podstawowym poziomie widzi potrzeby podnoszenia kompetencji

Na ocenę 4 (db.) student na dobrym poziomie potrafi pracować w grupie i dobrze dostosowuje się do różnych ról w grupie, student na podstawowym dobrym zapoznaje się z problematyką związaną z wykonywaniem zawodu, student na podstawowym dobrym widzi potrzeby podnoszenia kompetencji, zarówno osobistych jak i zawodowych

Na ocenę 5 (bdb.) student doskonale potrafi pracować w grupie i bardzo dobrze dostosowuje się do różnych ról w grupie, student na bardzo dobrze zapoznaje się z problematyką związaną z wykonywaniem zawodu, student na doskonale widzi potrzeby podnoszenia kompetencji, zarówno osobistych jak i zawodowych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Nieczuja-Dwojacka
Prowadzący grup: Joanna Nieczuja-Dwojacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Nieczuja-Dwojacka
Prowadzący grup: Joanna Nieczuja-Dwojacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS: 2 ECTS [1 ECTS=30h]

Udział w wykładach: 30h

Przygotowanie do egzaminu 20h

Udział w konsultacjach z zakresu wykładów: 10h

Udział w lab: 30h

Uzupełnianie zeszytu ćwiczeń i przygotowanie do kolokwiów: 15h

Udział w konsultacjach z zakresu lab: 15h

suma: 120h [120/30=4]


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kobus
Prowadzący grup: Magdalena Kobus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)