Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy statystyki dla biologów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-BI-35-26
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy statystyki dla biologów
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy: Przedmioty dla III roku biologii I stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki biologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Efekty uczenia się:

BI1_W02,BI1_W05,BI1_U01,BI1_U03,BI1_K01


Wymagania wstępne:

Nie dotyczy

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The aim of the course is to familiarize students with the basic statistical methods and to learn their practical application in Excel and Statistica. During class, students learn how to create databases, how to calculate descriptive statistics (mean, standard deviation, volatility range, quartile, median, mode) as well as basic statistical tests for comparing two or more groups, correlation and regression analyses. Learning how to interpret the results will also be an important part of the exercises.

Pełny opis:

Celem kursu jest przyswojenie przez studentów wiedzy na temat podstawowych metod statystycznych wykorzystywanych w biologii, a takze nabycie umiejętności ich stosowania i interpretacji otrzymanych wyników. W czasie zajęć studenci zapoznają się ze sposobami tworzenia baz danych, z charakterystyką i sposobem wyliczania statystyk opisowych (średnia, odchylenie standardowe, zakres zmienności, kwartyl, mediana, moda), a także podstawowymi testami statystycznymi wykorzystywanymi do porównania dwóch i więcej niż dwóch grup, analizą korelacji i regresji. Istotnym elementem ćwiczeń będzie także nauka interpretacji otrzymanych wyników.

Literatura:

LITERATURA

Literatura obowiązkowa:

Stanisz A. 2007. Przystępny kurs statystyki. T.1,2. StatSoft, Kraków. (odpowiednie fragmenty będą dostarczane przez prowadzącego)

Literatura uzupełniająca:

Dalgaard P. 2008. Introductory statistics with R. Springer Science+Business Media LLC, New York.

Łomnicki A. 2010. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Logan M. 2010. Biostatistical design and analysis using R. A practical guide. Wiley-Blackwell, Chichester.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty z zakresu wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie znaczenie zastosowania podstawowych metod statystycznych w interpretacji procesów biologicznych

Efekt przedmiotowy 2: absolwent zna i rozumie podstawowe metody statystyczne wykorzystywane w badaniach biologicznych

Efekty z zakresu umiejętności:

Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi zastosować podstawowe metody statystyczne wykorzystywane w badaniach biologicznych

Efekt przedmiotowy 4: absolwent potrafi wykorzystać podstawowe metody statystyczne do interpretacji zjawisk zachodzących w biologii

Efekty z zakresu kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 5: absolwent jest gotów dokonać krytycznej oceny swojej wiedzy i umiejętności stosowania podstawowych technik statystycznych i interpretacji otrzymanych wyników

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza:

Na ocenę 2.0 (ndst)- student nie rozumie znaczenia zastosowania podstawowych metod statystycznych w interpretacji procesów biologicznych, nie zna i nie rozumie podstawowych metod statystycznych

Na ocenę 3.0 (dst) – student w stopniu dostatecznym rozumie zastosowanie metod statystycznych w interpretacji procesów biologicznych, w sposób dostateczny rozumie podstawowe metody statystyczne

Na ocenę 4.0 (db) – student dobrze rozumie potrzebę stosowania metod statystycznych w interpretacji zjawisk biologicznych, dobrze orientuje się w podstawowych metodach statystycznych

Na ocenę 5.0 (bdb) – student bardzo dobrze rozumie i zdaje sobie sprawę z potrzeby zastosowania metod statystycznych, bardzo dobrze się w nich orientuje

Umiejętności:

Na ocenę 2.0 (ndst)- student nie potrafi dokonać wyboru odpowiedniej metody statystycznej i nie potrafi dokonać interpretacji otrzymanych wyników

Na ocenę 3.0 (dst) – student dostatecznie dobrze radzi sobie z dokonywaniem wyboru odpowiedniej metody statystycznej i interpretacją otrzymanych wyników

Na ocenę 4.0 (db) – student dobrze radzi sobie z dokonywaniem wyboru odpowiedniej metody statystycznej i interpretacją otrzymanych wyników

Na ocenę 5.0 (bdb) – student sprawnie dokonuje wyboru odpowiedniej metody statystycznej i interpretacja otrzymanych wyników

Kompetencje społeczne:

Na ocenę 2.0 (ndst)- student nie jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu podstawowych metod statystycznych i interpretacji ich wyników

Na ocenę 3.0 (dst) – student jest dostatecznie gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu statystyki

Na ocenę 4.0 (db) – student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu statystyki, szczególnie w przypadku mniej zaawansowanych metod

Na ocenę 5.0 (bdb) - student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu statystyki, zarówno w przypadku metod mniej i bardziej zaawansowanych

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Marchewka-Długońska
Prowadzący grup: Justyna Marchewka-Długońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi metodami analizy statystycznej oraz z zasadami projektowania badań w sposób umożliwiający rzetelną analizę otrzymanych wyników.

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi metodami analizy statystycznej oraz z zasadami projektowania badań w sposób umożliwiający rzetelną analizę otrzymanych wyników.

Zakres tematyczny obejmuje bloki zajęć:

1. Rodzaje zmiennych, typy skal, definiowanie hipotez statystycznych, próby powiązane i niepowiązane, planowanie badań

2. Statystyki opisowe (opis tabelaryczny, graficzna prezentacja danych, wyznaczanie miar rozkładu), badanie zgodności z rozkładem normalnym. Interpretacja statystyk opisowych

3. Parametryczne i nieparametryczne testy porównania dwóch grup: test chi kwadrat, test McNemary, test t studenta (dla prób zależnych i niezależnych), nieparametryczne alternatywy testu t studenta

4. Wprowadzenie do analizy wariancji (ANOVA jedno i wieloczynnikowa), korelacji i regresji

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Stanisz A. 2007. Przystępny kurs statystyki. T.1,2. StatSoft, Kraków.

Literatura dodatkowa:

Dalgaard P. 2008. Introductory statistics with R. Springer Science+Business Media LLC, New York.

Łomnicki A. 2010. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Logan M. 2010. Biostatistical design and analysis using R. A practical guide. Wiley-Blackwell, Chichester.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska
Prowadzący grup: Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS ćwiczenia: 3

[1 ECTS=30 godzin]

udział w ćwiczeniach (bezpośredni kontakt z wykładowcą): 30 godzin

przygotowanie do ćwiczeń i dyskusji: 5 godzin

samodzielna nauka obsługi programów Excel i Statistica (wykonywanie zadań)- 15 godzin

przygotowanie projektu: 15 godzin

przygotowanie do kolokwiów - 15 godzin

suma: 90 godzin [90/30=3]

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska
Prowadzący grup: Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS ćwiczenia: 3

[1 ECTS=30 godzin]

udział w ćwiczeniach (bezpośredni kontakt z wykładowcą): 30 godzin

przygotowanie do ćwiczeń i dyskusji: 5 godzin

samodzielna nauka obsługi programów Excel i Statistica (wykonywanie zadań)- 15 godzin

przygotowanie projektu: 15 godzin

przygotowanie do kolokwiów - 15 godzin

suma: 90 godzin [90/30=3]

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Literatura:

LITERATURA

Literatura obowiązkowa:

Stanisz A. 2007. Przystępny kurs statystyki. T.1,2. StatSoft, Kraków. (odpowiednie fragmenty będą dostarczane przez prowadzącego)

Literatura uzupełniająca:

Dalgaard P. 2008. Introductory statistics with R. Springer Science+Business Media LLC, New York.

Łomnicki A. 2010. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Logan M. 2010. Biostatistical design and analysis using R. A practical guide. Wiley-Blackwell, Chichester.

Wymagania wstępne:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)