Podstawy życia i jego ewolucja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-36-08 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy życia i jego ewolucja |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla III roku biologii I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia się: BI1_W01, BI1_W03,BI1_W04 |
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) To acquaint students with the processes and laws concerning the evolution of species. The emergence of the diversity of the natural world, changes in eras and periods. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przedstawienie teorii ewolucji, procesów i praw, które nią rządzą. Omawiane są zmiany w rozwoju organizmów w poszczególnych erach i okresach. Podczas ćwiczeń, student uczy się, jak rozpoznawać skamieniałości, korzysta ze skryptu z elementami zeszytu ćwiczeń. Podczas wyjazdu terenowego student szuka skamieniałości i je identyfikuje. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych Efekt przedmiotowy 2. Student rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi Efekt przedmiotowy 3. Student umie wyjaśnić pojęcia i używać terminologii z zakresu ewolucji, ma znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 4. Student studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów Efekt przedmiotowy 5. Student wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji Efekt przedmiotowy 6. Student przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć Efekt przedmiotowy 7. Student rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 8. Student podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej Efekt przedmiotowy 9. Student rozumie charakterystykę zawodu biologa Efekty przedmiotowe przypisane do wykładów (1-3). Efekty przedmiotowe przypisane do ćwiczeń (4-9). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z wykładów: Egzamin testowy, obowiązuje materiał z wykładów. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego zaliczenie ćwiczeń. Egzamin testowy pytania zamknięte z jedną odpowiedzią prawidłową oraz pytania otwarte. Ocena końcowa: 94-100% - 5 93-88% - 4,5 87-80% - 4 79-70% - 3,5 69-60% - 3 mniej niż 59,9% -2 Ocena z ćwiczeń: Ocena końcowa z ćwiczeń jest zależna od uzyskania oceny z kolokwium Student musi być obecny podczas zajęć terenowych. Dopuszczalna jest 1 godzina nieusprawiedliwiona w semestrze. Student ma obowiązek wypełniać zeszyt ćwiczeń (jeśli będzie dostępny). Student, który przedstawi najwięcej argumentów dotyczących wymierania megafauny może otrzymać 0,5 do oceny końcowej z ćwiczeń. Ocena z kolokwium (test jednokrotnego wyboru, rysunki do uzupełnienia, rozpoznawanie skamieniałości, pytania otwarte): 94-100% - 5 93-88% - 4,5 87-80% - 4 79-70% - 3,5 69-60% - 3 mniej niż 59,9% -2 Wiedza: Na ocenę 2 (ndst.): student nie rozumie procesów biologicznych oraz zjawisk z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student nie rozumie problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student nie umie wyjaśnić pojęć i nie umie używać terminologii z zakresu ewolucji, nie ma znajomości metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na podstawowym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na podstawowym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać podstawowej terminologii z zakresu ewolucji, ma podstawową znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie Na ocenę 4 (db.): student na dobrym poziomie rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na dobrym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na dobrym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać wystarczającą terminologię z zakresu ewolucji, ma wystarczającą znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie Na ocenę 5 (bdb.): student na bardzo dobrym poziomie rozumie procesy biologiczne oraz zjawiska z zakresu ewolucji oraz mechanizmów z nią związanych, student na bardzo dobrym poziomie rozumie problematykę przedmiotu i powiązania przedmiotu z innymi dyscyplinami biologicznymi; student na bardzo dobrym poziomie umie wyjaśnić pojęcia i umie używać terminologii na wysokim poziomie z zakresu ewolucji, ma bardzo dobrą znajomość metod badawczych stosowanych w tej dziedzinie Umiejętności: Na ocenę 2 (ndst.): student nie studiuje literatury w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student nie wykorzystuje różnorodnych źródeł informacji, w tym źródeł cyfrowych, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student miernie przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student nie rozumie potrzeby planowania i realizowania uczenia się przez całe życie Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na poziomie podstawowym wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na poziomie podstawowym przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na poziomie rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie Na ocenę 4 (db.): student na dobrym poziomie studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na dobrym poziomie wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na dobrym poziomie przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na dobrym poziomie rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie Na ocenę 5 (bdb.): student na bardzo dobrym poziomie studiuje literaturę w języku polskim i angielskim na tematy związane z ewolucją organizmów; student na bardzo dobrym poziomie wykorzystuje różnorodne źródła informacji, w tym źródła cyfrowe, aby przyswoić sobie wiedzę z zakresu teorii ewolucji; student na bardzo dobrym poziomie przygotowuje wystąpienia ustne dotyczące tematyki zajęć; student na bardzo dobrym poziomie rozumie potrzebę planowania i realizowania uczenia się przez całe życie Kompetencje społeczne: Na ocenę 2 (ndst.): student nie podchodzi krytycznie do wiedzy i nie ma świadomości, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej Na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej; student na poziomie podstawowym rozumie charakterystykę zawodu biologa Na ocenę 4 (db.): student na poziomie dobrym podstawowym podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej; student na poziomie dobrym rozumie charakterystykę zawodu biologa Na ocenę 5 (bdb.): student na poziomie bardzo dobrym podstawowym podchodzi krytycznie do wiedzy i ma świadomość, że na podstawie wiedzy może rozwiązać problemy natury praktycznej; student na poziomie bardzo dobrym rozumie charakterystykę zawodu biologa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nieczuja-Dwojacka, Anna Siniarska-Wolańska | |
Prowadzący grup: | Andrzej Długoński, Justyna Marchewka-Długońska, Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Prowadzący grup: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS [1 ECTS=30h] Udział w wykładach: 30h Przygotowanie do egzaminu: 30h Udział w ćwiczeniach: 30h Przygotowanie do kolokwium: 20h Udział w konsultacjach: 10h suma: 120h [120/30=4] |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Prowadzący grup: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS [1 ECTS=30h] Udział w wykładach: 30h Przygotowanie do egzaminu: 30h Udział w ćwiczeniach: 30h Przygotowanie do kolokwium: 20h Udział w konsultacjach: 10h suma: 120h [120/30=4] |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Prowadzący grup: | Joanna Nieczuja-Dwojacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS dla przedmiotu: 4 ECTS [1 ECTS=30h] Udział w wykładach: 30h Przygotowanie do egzaminu: 30h Udział w ćwiczeniach: 30h Przygotowanie do kolokwium: 20h Udział w konsultacjach: 10h suma: 120h [120/30=4] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.