Biotechnologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-36-09lab |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Biotechnologia |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla III roku biologii I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia się: BI1_U02,BI1_U06,BI1_U07,BI1_U10,BI1_K01,BI1_K06 |
Wymagania wstępne: | zeszyt laboratoryjny, fartuch laboratoryjny |
Skrócony opis: |
Biotechnologia jest nauką, która w ostatnich latach niesłychanie szybko się rozwija i budzi ogólne zainteresowanie. Przedmiot ma dostarczyć wiedzę na temat możliwości zróżnicowanych technik stosowanych w biotechnologii, ze szczególnym uwzględnieniem technik mikrobiologicznych w tym wykorzystywanych w procesach fermentacji, hodowli tkanek roślinnych i zwierzęcych, oczyszczania ścieków. Hodowla komórek i tkanek roślinnych leży u podstaw biotechnologii roślin. Techniki stosowane w kulturach in vitro pozwalają zarówno ingerować w genom rośliny jak i wykorzystywać w pełni jej potencjał genetyczny i morfogenetyczny. Transformacja roślin prowadzi do otrzymania GMO, które możemy wykrywać przy użyciu odpowiednich metod diagnostycznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot prowadzony jest jako wykład (30 godz.) oraz zajęcia praktyczne ( 30 godz.) Wykład obejmuje podstawowe wiadomości z zakresu biotechnologii komórek roślinnych w tym roślinnych kultur in vitro, biotransformacji, produkcji rekombinowanych białek, hodowli komórek zwierząt, klonowania zwierząt, zastosowań biotechnologii w ochronie środowiska, odbioru społecznego biotechnologii. Wykład obejmuje wszystkie podstawowe wiadomości z zakresu białej, czerwonej i zielonej biotechnologii, w tym z zakresu rekombinowanego DNA, klonowania, wytwarzania żywności i leków z zastosowaniem technik biotechnologicznych, technik stosowanych w kulturach in vitro roślin i zwierząt. Pokazane zostanie jak można ingerować w genom rośliny jak i wykorzystywać w pełni jej potencjał morfogenetyczny. zaprezentowane zostaną metody zapewniające czyste technologie w utylizacji odpadów i rozwiązania technologiczne pozwalające na ochronę i zachowanie środowiska przyrodniczego. Zajęcia praktyczne - ćwiczenia, obejmują szkolenie studentów w podstawowej metodyce pracy z mikroorganizmami w tym kinetyką procesów mikrobiologicznych w biotechnologii, pracy z rekombinowanym DNA, zakładania i prowadzenia różnego rodzaju kultur in vitro tkanek roślinnych i zwierzęcych. Studenci uczą się pracy z roślinami w warunkach sterylnych oraz licznych zastosowań hodowli tkanek i narządów w warunkach sterylnych - przygotowania pożywek i podłoża agarowego do hodowli roślin. Opanowują różne metody sterylizacji materiału roślinnego, fragmentów wegetatywnych a także nasion. Określają potencjał morfogenetyczny tych organów, dokonują mikrorozmnażania roślin z różnych tkanek wegetatywnych, określają wpływ hormonów na te procesy. Studenci poznają również jak metody biotechnologiczne mogą być stosowane w ochronie środowiska, w tym w oczyszczaniu ścieków i uzdatnianiu wody w otulinie Kampinoskiego Parku Narodowego. Ćwiczenia obejmują podstawowe metody i techniki stosowane w biotechnologii mikroorganizmów, w celu prowadzenia roślinnych kultur in vitro, jak warunki pracy sterylnej, rodzaje pożywek, regulatory wzrostu i rozwoju roślin, rodzaje hodowli tkanek roślinnych oraz zwierzęcych linii komórkowych w warunkach in vitro. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: C. Ratledge, B. Kristiansen: „Podstawy biotechnologii”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011 W J. Thieman and M.A. Palladino, Introduction to Biotechnology, 2nd edition. 2009. Pearson. ISBN: 9780805348255 Biotechnologia roślin, Malepszy S (red), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 (i późniejsze wydania). Literatura uzupełniająca: Slater A, Scott N, Fowler M. Plant biotechnology. The genetic manipulation of plants. 2003 Oxford: Oxford University Press. Błaszczyk M.K.: „Mikroorganizmy w ochronie środowiska”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 Niemirowicz-Szczytt Katarzyna (red.), GMO w świetle najnowszych badań. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2012. IBSN 978-83-7583-373-7 Buchowicz J. "Biotechnologia molekularna", Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2019. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. UMIEJĘTNOŚCI: BI1_U02: słuchacz rozumie literaturę z zakresu biotechnologii w języku polskim; potrafi właściwie dobrać źródła i informacje z nich pochodzące; czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim BI1_U06: słuchacz potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii, wykorzystuje język naukowy w dyskusjach na tematy biologiczne BI1_U07: słuchacz posiada umiejętność wystąpień ustnych dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu biotechnologii. BI1_U10 potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie 2. KOMPETENCJE : BI1_K01 jest zdolny do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu biologii. BI1_K06: słuchacz ma kompetencje do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu OPIS ECTS: Aktywność studenta, nakład pracy studenta w godzinach: Udział w wykładzie: 30 Udział w ćwiczeniach: 30 przygotowanie do zajęć: 10 Obserwacje doświadczeń i sprawozdania -10 Przygotowanie do kolokwium 10 h Konsultacje: 10 Przygotowanie do egzaminu: 20 SUMA GODZIN: 120 LICZBA ECTS 120 h/30=4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Obecność na zajęciach, punktualność i przygotowanie do zajęć. Na ćwiczeniach dopuszczalna jest tylko jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. Istnieje możliwość odrobienia zajęć w innych grupach, po uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia. Zeszyt laboratoryjny z notatkami z doświadczeń. Ocena na podstawie wyników kolokwiów ( kolokwia cząstkowe, kolokwium podsumowujące), sprawozdania z wycieczki terenowej, aktywności, umiejętności i chęci pracy z aparaturą badawczą, umiejętności pracy zespołowej oraz udziału w dyskusji i rozwiązywania zadań problemowych. Zakres ocen na zaliczeniu: 91 – 100% bardzo dobry (5.0), 81 – 90% plus dobry (4.5), 71 – 80% dobry (4.0), 61 – 70% plus dostateczny (3.5), 51 – 60% dostateczny (3.0), poniżej 50% niedostateczny (2.0). Kryteria oceniania w zakresie wiedzy: Na ocenę bardzo dobrą (5,0) student w doskonały sposób: •rozumie zaawansowane zjawiska i procesy w biotechnologii, dysponuje wiedzą na temat najważniejszych rozwiązań i problemów różnych działów biotechnologii oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi, •rozumie i potrafi w pełni wykorzystać w dyskusji podstawowe kategorie pojęciowe i terminologię wykorzystywaną w biotechnologii, dobrze zna metody badawcze, narzędzia i techniki stosowane w tej dziedzinie, •Ma pełną świadomość globalnego znaczenia biotechnologii i wynikających z niej gałęzi przemysłu, z uwzględnieniem możliwości jakie daje dla zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej, oraz ma szeroką wiedzę o tym, które gałęzie biotechnologii są reprezentowane w kraju i lokalnie Na ocenę bardzo dobrą (4,0) student w wystarczający sposób: •rozumie zaawansowane zjawiska i procesy w biotechnologii, dysponuje wiedzą na temat najważniejszych rozwiązań i problemów różnych działów biotechnologii oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi, •rozumie i potrafi wykorzystać w dyskusji podstawowe kategorie pojęciowe i terminologię wykorzystywaną w biotechnologii, zna metody badawcze, narzędzia i techniki stosowane w tej dziedzinie, •ma świadomość globalnego znaczenia biotechnologii i wynikających z niej gałęzi przemysłu, z uwzględnieniem możliwości jakie daje dla zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej, oraz ma wystarczającą wiedzę o tym, które gałęzie biotechnologii są reprezentowane w kraju i lokalnie. Na ocenę dostateczną (3,0) student w podstawowym stopniu •rozumie zaawansowane zjawiska i procesy w biotechnologii, dysponuje podstawową wiedzą na temat najważniejszych rozwiązań i problemów różnych działów biotechnologii oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi, •rozumie i potrafi wykorzystać w dyskusji podstawowe kategorie pojęciowe i terminologię wykorzystywaną w biotechnologii, zna podstawowe metody badawcze, narzędzia i techniki stosowane w tej dziedzinie, •ma świadomość globalnego znaczenia biotechnologii i wynikających z niej gałęzi przemysłu, z uwzględnieniem możliwości jakie daje dla zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej, oraz ma podstawową wiedzę o tym, które gałęzie biotechnologii są reprezentowane w kraju i lokalnie Na ocenę niedostateczną (2,0) student: •Nie rozumie zaawansowanych zjawisk i procesów w biotechnologii, nie ma wiedzy na temat najważniejszych rozwiązań i problemów różnych działów biotechnologii oraz ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi, •Nie rozumie i nie potrafi wykorzystać w dyskusji podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii wykorzystywanej w biotechnologii, nie zna metod badawczych, narzędzi i technik stosowanych w tej dziedzinie, •Nie rozumie globalnego znaczenia biotechnologii i wynikających z niej gałęzi przemysłu, z uwzględnieniem możliwości jakie daje dla zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej, oraz nie ma wiedzy o tym, które gałęzie biotechnologii są reprezentowane w kraju i lokalnie. Kryteria oceniania w zakresie umiejętności: Na ocenę bardzo dobrą (5,0) student w doskonały sposób: • wyczerpująco wykorzystuje literaturę z zakresu biotechnologii w języku polskim i potrafi wyszukać i wykorzystać literaturę w języku angielskim •sprawnie umie wykorzystać dostępne źródła informacji o biotechnologii, w tym źródła elektroniczne •bez problemu wykorzystuje język naukowy w dyskusjach na tematy biotechnologiczne i bardzo dobrze prowadzi wystąpienia ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu biotechnologii •planuje i realizuje samodzielne uczenie się zagadnień związanych z biotechnologią samodzielnie w sposób ukierunkowany Na ocenę bardzo dobrą (4,0) student w wystarczający sposób: • wykorzystuje literaturę z zakresu biotechnologii w języku polskim i potrafi wyszukać i wykorzystać literaturę w języku angielskim •umie wykorzystać dostępne źródła informacji o biotechnologii, w tym źródła elektroniczne •wykorzystuje język naukowy w dyskusjach na tematy biotechnologiczne i dobrze prowadzi wystąpienia ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu biotechnologii •planuje i realizuje samodzielne uczenie się zagadnień związanych z biotechnologią samodzielnie w sposób ukierunkowany Na ocenę dostateczną (3,0) student w podstawowym stopniu: • potrafi wykorzystać literaturę z zakresu biotechnologii w języku polskim i potrafi wyszukać i wykorzystać literaturę w języku angielskim •umie wykorzystać dostępne źródła informacji o biotechnologii, w tym źródła elektroniczne •wykorzystuje język naukowy w dyskusjach na tematy biotechnologiczne i prowadzi wystąpienia ustne dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu biotechnologii •planuje i realizuje samodzielne uczenie się zagadnień związanych z biotechnologią samodzielnie w sposób ukierunkowany Na ocenę niedostateczną (2,0) student: • nie potrafi wykorzystać literatury z zakresu biotechnologii w języku polskim i nie umie wyszukać i wykorzystać literatury w języku angielskim •nie umie wykorzystać dostępnych źródeł informacji o biotechnologii, w tym źródeł elektronicznych •nie jest w stanie wykorzystać języka naukowego w dyskusjach na tematy biotechnologiczne i nie prowadzi wystąpień ustnych dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu biotechnologii •nie umie planować i realizować samodzielnego uczenia się zagadnień związanych z biotechnologią samodzielnie w sposób ukierunkowany. Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych : Na ocenę bardzo dobrą (5,0) student: • umiejętnie potrafi współdziałać i pracować w grupie jako jej członek, a także kierować pracami niewielkiego zespołu i dobrze rozumie potrzebę zdefiniowania priorytetów podczas kierowania grupą •dobrze poznał problematykę związaną z wykonywaniem zawodu biotechnologa Na ocenę bardzo dobrą (4,0) student w wystarczający sposób: • potrafi współdziałać i pracować w grupie jako jej członek, a także kierować pracami niewielkiego zespołu i rozumie potrzebę zdefiniowania priorytetów podczas kierowania grupą •poznał problematykę związaną z wykonywaniem zawodu biotechnologa Na ocenę dostateczną (3,0) student w podstawowym stopniu: • potrafi współdziałać i pracować w grupie jako jej członek, a także kierować pracami niewielkiego zespołu i rozumie potrzebę zdefiniowania priorytetów podczas kierowania grupą •poznał problematykę związaną z wykonywaniem zawodu biotechnologa Na ocenę niedostateczną (2,0) student: • nie potrafi współdziałać i pracować w grupie jako jej członek, a także kierować pracami niewielkiego zespołu i nie rozumie potrzebę zdefiniowania priorytetów podczas kierowania grupą •nie zna problematyki związanej z wykonywaniem zawodu biotechnologa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linkiewicz, Paweł Rusin | |
Prowadzący grup: | Anna Linkiewicz, Paweł Rusin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Biotechnologia jest nauką, która w ostatnich latach niesłychanie szybko się rozwija i budzi ogólne zainteresowanie. Przedmiot ma dostarczyć wiedzę na temat możliwości zróżnicowanych technik stosowanych w biotechnologii, ze szczególnym uwzględnieniem technik mikrobiologicznych w tym wykorzystywanych w procesach fermentacji, hodowli tkanek roślinnych i zwierzęcych, oczyszczania ścieków. Hodowla komórek i tkanek roślinnych leży u podstaw biotechnologii roślin. Techniki stosowane w kulturach in vitro pozwalają zarówno ingerować w genom rośliny jak i wykorzystywać w pełni jej potencjał genetyczny i morfogenetyczny. Transformacja roślin prowadzi do otrzymania GMO, które możemy wykrywać przy użyciu odpowiednich metod diagnostycznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linkiewicz | |
Prowadzący grup: | Anna Linkiewicz, Paweł Rusin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta, nakład pracy studenta w godzinach: Udział w wykładzie: 30 Udział w ćwiczeniach: 30 Sprawozdania z zajęć: 10 Konsultacje: 5 Przygotowanie do egzaminu: 5 SUMA GODZIN: 80 LICZBA ECTS 80 godz./30 godz. ≈ 2,5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linkiewicz | |
Prowadzący grup: | Anna Linkiewicz, Paweł Rusin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Aktywność studenta, nakład pracy studenta w godzinach: Udział w ćwiczeniach: 30 h Przygotowanie do ćwiczeń i sprawozdania z zajęć: 10 h Przygotowanie do kolokwium - 15 h Konsultacje: 5 SUMA GODZIN: 60 Razem ECTS 60 godz./30 godz. = 2 ETCS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.