Bioetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-41-02 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Bioetyka |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla specjalności BC dla I roku II stopnia biologii Przedmioty dla specjalności BSIM dla I roku II stopnia biologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia się: BI2_W04, BI2_W05, BI2_K04, BI2_K06, BI2_K07 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Wymagania wstępne: student zna podstawowe pojęcia filozoficzne, etyczne oraz podstawy biologii i genetyki człowieka Założenia programowe: zapoznanie z kryteriami i zasadami umożliwiającymi ocenę istniejących problemów bioetycznych w obszarze biomedycyny, które mogą stać się problemami w przyszłej praktyce zawodowej związanej z zawodem biologa. |
Pełny opis: |
Opis przedmiotu: Bioetyka jest dziś najszybciej rozwijającą się dziedziną wiedzy. Upraszczając nieco powiemy, że jest ona refleksją filozoficzną nad zagadnieniami współczesnej biomedycyny a jej głównym zadaniem jest ocena etyczno-prawna podejmowanych decyzji i działań w kwestiach dotyczących życia i zdrowia człowieka. Ze względu na swoją interdyscyplinarność podejmuje ona dialog z wieloma innymi dziedzinami, do których należą m.in. medycyna, biologia, prawo, socjologia, psychologia a nawet nauki lingwistyczne. Stąd ważne jest, aby wiedza na temat bioetyki, w szczególnie jeżeli kierujemy ją do studentów nauk biologicznych, została przedstawiona w sposób usystematyzowany, a prezentowane w jej ramach zagadnienia odzwierciedlały rzeczywiste zapotrzebowanie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bioetyka. Weronika Chańska, Joanna Różyńska (red.), Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2013 2. Edmund Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009 3. W. Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Wyd. UKSW, Warszawa 2007 4. Badania na embrionami ludzkimi w świetle etyki i prawa, Ewa Podrez, Tomasz Stawecki (red.), Wyd. UW, Warszawa 2012 5. Casare Guerreschi, Nowe uzależnienia, Wyd. Salwator, Kraków 2010 6. Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie. Standardy międzynarodowe, Joanna Różyńska, Marcin Waligóra (red.), Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2012 7. Włodzimierz Galewicz, Antologia bioetyki t. 1 Wokół śmierci i umierania, Wyd. Universitas, Kraków 2009 8. Maria Nowacka, Etyka a transplantacje, Wyd. PWN, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca: 1. Maja Grzymkowska, Standardy bioetyczne w prawie europejskim, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2009 2. R. Otowicz Etyka życia, Wyd. WAM, Kraków 1998 3. Włodzimierz Galewicz, Antologia bioetyki t. 2 Początki życia ludzkiego, Wyd. Universitas, Kraków 2010 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekt przedmiotowy 1. Wiedza: student definiuje podstawowe pojęcia bioetyki, zna jej genezę oraz główne kierunki oraz poszczególne metody. Student posiada wiedzę dotyczącą głównych współczesnych zagadnień bioetycznych. EP 2. Umiejętności i kompetencje: Student potrafi uzasadnić konieczność odwoływania się do bioetyki i jej zastosowania w naukach biologicznych. Zgodnie z posiadaną wiedzą umie przewidywać konsekwencje podejmowania decyzji w obszarze biomedycyny. Student ugruntowuje racjonalne podejście do zagadnień bioetycznych i pogłębia wrażliwość moralną dot. zagadnień kontrowersyjnych, a także samodzielnie potrafi ocenić różne zagadnienia bioetyczne. EP3. Kompetencje: student potrafi określić i uzasadnić swoje stanowisko bioetyczne oraz posiada narzędzia, którymi posługuje się we współczesnym dyskursie bioetycznym. Jest przygotowany merytoryczne do etycznej oceny działań w obszarze biomedycyny. Opis ECTS: - wykłady 30h - przygotowanie do egzaminu 30h Razem 60h/30=2 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (90 minut). Skala ocen od 2 do 5. Skala ocen: 100-94% - 5 93-88% - 4,5 87-80% - 4 79-70% - 3,4 69-60% - 3 59 i mniej - 2 Po każdym wykładzie będą podane pytania dotyczące treści wykładu (1-4, w sumie około 30). Na egzaminie student dostanie kartkę z trzema losowo wybranymi pytaniami z tego zestawu (inne dla każdego studenta), na które powinien odpowiedzieć, pisząc krótki esej (0.5 – 1 strony odpowiedzi na każde pytanie). Każda odpowiedź będzie punktowana w skali 0-10 punktów. Suma punktów będzie podstawą oceny końcowej. Egzamin poprawkowy będzie miał tą samą formę. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Turlejski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Turlejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) Course level: basic Prerequisites: the student knows the basic philosophical and ethical terms and theories as well as the basics of human biology and genetics. Aims of the course: presentation of the criteria and principles of assessment of the existing and emerging ethical problems in the field of biomedicine, which may create problems in future professional practice of persons educated as masters of biology. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Turlejski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Turlejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Turlejski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Turlejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.